Mr_Stian Startet 20.Mai Link til dette innlegget Startet 20.Mai Hei. Har en kompis som har en Scand Nordic med Steyr diesel motor. Når han tok opp båten i år så viste det seg at cutless lageret var relativt slitt. Kunne bevege aksling opp og ned sikkert 5-10mm. Jeg pleier normalt å bli med å hjelpe med sånne ting men er på jobb reise så fikk ikke sett på det denne gang. Det var ikke ledige mekanikere til å bytte samt at han hadde ikke mulighet til å ha båten lengre på land en det som var planlagt. De fikk ikke ut lageret så båten ble satt på sjøen uten å bytte. Så spør han meg hva som kan være konsekvensen. Her er jeg litt blank utenom at det kan bli noe vibrasjon. Noen her som kan komme med noen tanker av hva som kan ta skade av dette? Gir og motor? Kan hele stevnlageret bli slått ut? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Ødelagt propellaksing, akselbrudd med følgeskader, mye vann inn, mekaniske skader på drivlinjen. Det er bare fantasien som begrenser. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Vet ikke, men jeg ville i alle fall ikke brukt båten før lageret var byttet. 5-10mm er mye klaring! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Omtrent Kjøreforbud. her høres det ut som at det er mange år siden motor aksel var opprettet. 5-10mm da er det ikke mye gummi igjen i cutless-lageret,. Aksling må sjekkes og bør klokkes, så en slipper å finne ut at akslingen er skakk når en skal rette opp motoren. Og rette opp motor / alsel når cutless-lageret, er byttet. Senskade på Gear "kan" forventes. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Roger jo skrev 1 minutt siden: 5-10mm da er det ikke mye gummi igjen i cutless-lageret,. Med så mye klaring er det vel mest sannsynlig ikke bare slitasje, det må vel ha ramlet ut gummibiter også? I så tilfelle vil det jo gå metall-mot-metall. Da blir i alle fall ikke den akslingen gammel... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mr_Stian Svart 20.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai Hei. Jeg har som sagt ikke sett dette selv. Bare en video av slarken og det så nokså mye ut. Er nok nærmere 5mm enn 10. Uansett alt for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.