Jump to content

Slitt cutless lager. Hva kan konsekvensen av å ikke bytte bli?


Mr_Stian

Recommended Posts

Hei. Har en kompis som har en Scand Nordic med Steyr diesel motor. Når han tok opp båten i år så viste det seg at cutless lageret var relativt slitt. Kunne bevege aksling opp og ned sikkert 5-10mm. Jeg pleier normalt å bli med å hjelpe med sånne ting men er på jobb reise så fikk ikke sett på det denne gang. 

 

Det var ikke ledige mekanikere til å bytte samt at han hadde ikke mulighet til å ha båten lengre på land en det som var planlagt. De fikk ikke ut lageret så båten ble satt på sjøen uten å bytte. 

 

Så spør han meg hva som kan være konsekvensen. Her er jeg litt blank utenom at det kan bli noe vibrasjon. Noen her som kan komme med noen tanker av hva som kan ta skade av dette? Gir og motor? Kan hele stevnlageret bli slått ut? 

Link to post

Omtrent Kjøreforbud.

her høres det ut som at det er mange år siden motor aksel var opprettet.

5-10mm da er det ikke mye gummi igjen i cutless-lageret,. 

Aksling  må sjekkes og bør klokkes, så en slipper å finne ut at akslingen er skakk når en skal rette opp motoren.

Og rette opp  motor / alsel når cutless-lageret, er byttet.

Senskade på Gear "kan" forventes.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...