Jump to content

Kan det skade noe å koble to CTEK-ladere til samme system?

Mastiff

Recommended Posts

Min far på snart 87 har en liten trejolle med en elektrisk påhengs. Den er koblet til to Victron 110 amperes deep cycle AGM-batterier, ett i baugen og ett i hekken. En batteribryter veksler mellom batteriene, så han har like mye i reserve som i hovedbatteriet. Iblant skal han litt lengre strekk, som når han er på Risør trebåtfestival, fra seilforeningens utsettingsplass på Krana og til havna (for de lokalkjente). I øyeblikket lades de begge samtidig med en enkelt CTEK 10-amperes lader, men jeg tenkte å koble til en ekstra lader for å få ladet opp begge batteriene optimalt. Planen var å bruke et tilhengerstøpsel av aluminium der fire poler brukes til pluss og minus fra de to laderne (altså atskilt - to på hver) og ha tilhengerkontakt i båten med kobling til batteriene på batterisiden av vekslebryteren. Dermed kan begge laderne kobles til og fra samtidig på en enkel måte. Jeg monterer laderne i en vanntett boks som skal stå på land, med vanntette kabelgjennomføringer både for 220V og 12V.

Vanligvis vil jo vekslebryteren stå enten på 1 eller 2, og da er det helt problemfritt. Det jeg lurer på er hva som vil skje hvis han ved et uhell (han er som sagt snart 87...) setter vekslebryteren på 1+2, så alt sammen kobles sammen. Jeg vet jo at det ikke var noe problem på eldre ladere uten så mye elektronikk, jeg brukte ofte to 4-amperes ladere når det var nødvendig på 80- og 90-tallet. Men vil det ødelegge noe på CTEK-ene, eller vil det bare gjøre at ladingen ikke blir optimal, eller vil det kunne skade batteriet? Dette er altså snakk om unntaksvis, ikke det som vil være normen ved ladingen.

Så for laderene går det trolig fint, men det er ikke ideelt å koble sammen et helt oppladet batteri med et helt utladet. Med AGM batterier skjer det neppe noe dramatisk, men med lithiumbatterier kan det gå endel strøm, når det ene batteriet lader det andre. Du kan jo evt, ha automatsikringer på hvert batteri.

Tenker det er ganske god sannsynlighet for at 1+2 blir valgt, ihvertfall noen sekunder. I og med at det er to veier fra 1 til 2, den ene via 0 og den andre via 1+2 er det 50/50 hvilken vei noen vrir når de bare skal bytte, altså 100% sannsynlighet for at den går via 1+2 hvis USB-plugger er noe å gå etter.

@subwoofer Ja, akkurat den der bryr jeg meg ikke noe særlig om, det går så pass fort at det umulig kan skade noe som helst, om noe så ville hovedsikringene på ett eller begge batterier slått ut (og det har de ikke gjort på de tre-fire sesongene batteriene har sittet der). Men helt enig, 50 % sjanse for at noe går galt betyr som regel 100 %. :fniser:

@Honduras Takk, men det panelet der er noe jævla ræl. Jeg hadde det i båten, og det overlevde et drøyt år i saltlufta, så var stiftene inni kontakten på det tæret i stykker. :frustrert: Men voltmeter er alltid greit. Jeg har montert det i min fars båt på innsiden av batteribryteren (så det kan viser spenning på batteriet som er i bruk) i en vanntett boks fra Clas av denne typen. Jeg har sikkert minst ti sånne rundt i min båt med ESP32'er, releer, brytere og masse annet.

68565762211870.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...