Mastiff Startet 20.Mai Link til dette innlegget Startet 20.Mai Min far på snart 87 har en liten trejolle med en elektrisk påhengs. Den er koblet til to Victron 110 amperes deep cycle AGM-batterier, ett i baugen og ett i hekken. En batteribryter veksler mellom batteriene, så han har like mye i reserve som i hovedbatteriet. Iblant skal han litt lengre strekk, som når han er på Risør trebåtfestival, fra seilforeningens utsettingsplass på Krana og til havna (for de lokalkjente). I øyeblikket lades de begge samtidig med en enkelt CTEK 10-amperes lader, men jeg tenkte å koble til en ekstra lader for å få ladet opp begge batteriene optimalt. Planen var å bruke et tilhengerstøpsel av aluminium der fire poler brukes til pluss og minus fra de to laderne (altså atskilt - to på hver) og ha tilhengerkontakt i båten med kobling til batteriene på batterisiden av vekslebryteren. Dermed kan begge laderne kobles til og fra samtidig på en enkel måte. Jeg monterer laderne i en vanntett boks som skal stå på land, med vanntette kabelgjennomføringer både for 220V og 12V. Vanligvis vil jo vekslebryteren stå enten på 1 eller 2, og da er det helt problemfritt. Det jeg lurer på er hva som vil skje hvis han ved et uhell (han er som sagt snart 87...) setter vekslebryteren på 1+2, så alt sammen kobles sammen. Jeg vet jo at det ikke var noe problem på eldre ladere uten så mye elektronikk, jeg brukte ofte to 4-amperes ladere når det var nødvendig på 80- og 90-tallet. Men vil det ødelegge noe på CTEK-ene, eller vil det bare gjøre at ladingen ikke blir optimal, eller vil det kunne skade batteriet? Dette er altså snakk om unntaksvis, ikke det som vil være normen ved ladingen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Det bør gå helt fint. Det eneste er at den ene laderen kan gå i "float" for tidlig, hvis den "tror" at batteriene er oppladet, fordi den andre laderen holder oppe spenningen. Så det kan ta litt lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai @J-Å Suverent, det var det jeg håpet på! Mange takk. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Så for laderene går det trolig fint, men det er ikke ideelt å koble sammen et helt oppladet batteri med et helt utladet. Med AGM batterier skjer det neppe noe dramatisk, men med lithiumbatterier kan det gå endel strøm, når det ene batteriet lader det andre. Du kan jo evt, ha automatsikringer på hvert batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai @J-Å Det er det allerede, på begge to, rett ved batteriet. Jeg monterte det da jeg satte opp systemet hans. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Tenker det er ganske god sannsynlighet for at 1+2 blir valgt, ihvertfall noen sekunder. I og med at det er to veier fra 1 til 2, den ene via 0 og den andre via 1+2 er det 50/50 hvilken vei noen vrir når de bare skal bytte, altså 100% sannsynlighet for at den går via 1+2 hvis USB-plugger er noe å gå etter. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai @subwoofer Ja, akkurat den der bryr jeg meg ikke noe særlig om, det går så pass fort at det umulig kan skade noe som helst, om noe så ville hovedsikringene på ett eller begge batterier slått ut (og det har de ikke gjort på de tre-fire sesongene batteriene har sittet der). Men helt enig, 50 % sjanse for at noe går galt betyr som regel 100 %. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Er kanskje ikke så relevant her, men Ctek har kommet med ladepanel med enkle dioder for tilstand. Her er panelet https://www.clasohlson.com/no/Ctek-Comfort-Indicator-ladepanel/p/36-8001?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-no-shopping-cm-mid&utm_id=19333942701&gad_source=1&gad_campaignid=19333942701&gbraid=0AAAAADv8oxovUIe04c34VIMJlqQHTZED9&gclid=EAIaIQobChMI4_253Jq1jQMVfltBAh0gPAzbEAQYAyABEgJ5zPD_BwE De har også en enklere variant med dioder på ladekabelen. Skal montere den typen på et par motorsykler jeg har. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mastiff Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai @Honduras Takk, men det panelet der er noe jævla ræl. Jeg hadde det i båten, og det overlevde et drøyt år i saltlufta, så var stiftene inni kontakten på det tæret i stykker. Men voltmeter er alltid greit. Jeg har montert det i min fars båt på innsiden av batteribryteren (så det kan viser spenning på batteriet som er i bruk) i en vanntett boks fra Clas av denne typen. Jeg har sikkert minst ti sånne rundt i min båt med ESP32'er, releer, brytere og masse annet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.