Jump to content

Doble levetid på blybatterier

Oliver

Recommended Posts

Ikke nødvendigvis. Men når jeg dumper mine batterier, har de levd så lenge at de har fått mekaniske defekter. Slik som at de har begynt å svelle. Når celleplatene begynner å kortslutte, skal det en vidundermaskin til for å fikse det. Slik sett vil jeg anta at veldig mange batterier ikke vil kunne fikses.

jeg tenker at en god del av det som kommer inn til gjenvinning er sterkt sulfatert, stått i lengre tid uten lading og sikkert ofte litt medtatt av frostskader... 
Så ville trodd at størst utbytte av en slik behandling er å få den utført før batteriet er helt kass... :usikker:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Nå har vel de fleste moderne landstrømsladere en funksjon som heter "recon" med forhøyet spenning for desulfatering. Det finnes også allerede duppeditter som pulser (hadde selv noen slike som ga batteriet batteriet noe forlenget levetid). Jeg har også en Ladac lader som pulslader. I sin tid var det en kar, Per Smith som laget en regulator for dynamoer med pulslading . . . . osv.

Selv varer mine batterier opp mot 10 år med godt stell. Da hadde det vært fantastisk om dette nye produktet kunne doblet levetiden til 20 år!

Batteriet i bilen varer nok ikke så lenge. Der blander jeg meg ikke inn i feks. ladeprosess, men "stoler" på at billeverandøren har et godt opplegg. Det har de dessverre ikke. Så kanskje denne nye enheten kunne fått startbatteriet i bilen til å vare noen få år til?

Så, -  at en "maskin" kan doble levetiden på et tilfeldig startbatteri når det er dødt, tror jeg ikke. Vel, om det var dødt/svakt etter 3 år, - ja da kanskje det kunne fått levetiden doblet til hele 6 år. :spøkelse:

:glorie: :undrer: :nei:

:påske:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Oliver skrev for 19 timer siden:

Er dette noe som er for godt til å være sant? 

Er det noe nytt?

Husker  på 50 tallet da det var batteri fabrikk i Horten, da leverte en inn slitene 4-5 år gamle batterier  og fikk de 

tilbake  og det var som nytt.

Ble fortalt  at det  var for mye lading  og  det ble for mye slagg i bunn så cellene kortsluttet.

Det som ble gjort var å fjerne  slagget og batteriet var som nytt.

Forøvrige så har mine batterier holdt i 10 til 12 år  så jeg er fornøyd.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...