Jump to content

Plassering av båten på hengeren

Laumb

Recommended Posts

Hei! 

kjøpt meg "ny" båt og henter neste uke. 
jeg har BE, kjørt diverse hengere inkludert båthengere nå i snart 20 år - så har teorien på plass om vektfordeling osv. 

men her blir jeg litt forvirra og trenger råd. 

hengern er en Tredal 19-1100. Den skal takle en båt på 19 fot fint. 
Forrige eier har plassert den som på bildet. For meg virker den litt i overkant lett på nesa når jeg løfter den. Ser for meg å flytte den fram såpass at jeg får gode 40-50 kg på nesa. Skal kjøre 10+ mil så ålreit at den ligger stabilt. 

men, båten er 17 fot. Synes den henger useriøst langt ut bak? Er det noe norm, regel eller annet for hvordan den bør henge ut, uavhengig av hvor langt fram den sitter?

sammenlignet med den andre båten min og gaupen-hengeren på den så ser dette litt rart ut. 

når det gjelder stropping og så tar jeg gjerne tips på dette oppsettet. Skjønt det lønner seg å strappe fram/bak, ikke over som det er gjort her. 

IMG_3952.jpeg

IMG_3950.jpeg

Du skal vel ha en markering bak om den stikker mer enn en meter ut bak lysene. Fest en refleksvest i propellen, så antar jeg det er greit. 

Vekta på kula kan justeres ved å sette en badevekt under støttehjulet foran. Flytt tårnet på hengeren litt fram, sveiv båten framover på hengeren til vekta stemmer og flytt så tårnet inn til båten. Da bør vekta være grei. Ikke så vanskelig å få det til. Å få den bakover på hengeren kan være litt mer styr. 

Enig i det tilplan sier her. 

Jeg ville ikke kjørt med mindre en 50 kg på kula, heller litt for mye en litt for lite. 

Det er tyngdepunktet på båten som avgjør plasseringen og stikker den ut bak har det ikke noen betydelse annet at utstikk over en meter skal markeres. (med lys hvis du kjører i mørker) 

Jeg ville gjettet at båten skal en del fremover på hengeren. Når det gjelder stroppingen er det beste å ha en jekkestropp fra hvert kryssholt ned i hengeren. Normalt blir det enklest å dra de bakerste fremover, slik at de stopper båten fra å skli bakover og de fremre bakover på hengeren slik at de stopper båten fra å skli fremover. En stropp over båten vil ikke hindre båten i å vri seg sideveis. 

Last skal sikres i alle retninger :-)

Lastsikring tilhenger – sjekkliste og ansvar | NAF

Videoen på linken under er ikke helt bra, da de bruker stropp med knute på :tommel_ned:

Stropping forut ser bra ut, er jo gjerne den veien man aller helst vil sikre båten fra og flytte seg ved en bråstopp

Riktig sikring av båt på båthenger under transport - slik gjør du det - Frydenbø Marine

Kallethekid skrev 39 minutter siden:

Jeg ville ikke kjørt med mindre en 50 kg på kula, heller litt for mye en litt for lite. 

Beste tipset så langt men sjekk vognkortet for både hengervekt og vekt på hengerkobling, mange mindre biler vil ikke ha mer enn 50 kg på kroken...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
M/S Bastard skrev 22 minutter siden:

Last skal sikres i alle retninger :-)

Lastsikring tilhenger – sjekkliste og ansvar | NAF

Videoen på linken under er ikke helt bra, da de bruker stropp med knute på :tommel_ned:

Stropping forut ser bra ut, er jo gjerne den veien man aller helst vil sikre båten fra og flytte seg ved en bråstopp

Riktig sikring av båt på båthenger under transport - slik gjør du det - Frydenbø Marine

Når man ser seg rundt ser det ut til at de fleste er mer bekymret for å akselerere lasta av hengeren enn å få den gjennom bakruta ved stopp.

Kallethekid skrev 1 time siden:

Den kan ikke gli hvis du stopper riktig. Hvis man legger en stropp over båten kan den gli, men det er ikke en anbefalt metode.

Skissa du har lagt ut lenger opp er bra. Men jeg synes allikevel det er smart med en stropp rett over båten. Kryssholt kan ryke av, en stropp rett over båten er veldig sikker. Var vel et tilfelle på en av fraktebåtene som går langs kysten at en båt veltet på dekk. Mener den kun var sikret med stropper i kryssholtene mot kroker i dekk. 

Kallethekid skrev for 10 timer siden:

Her er et bilde av den dekal vi setter på alle våre hengere:

Et veldig bra tiltak :tommel_opp: Dette vil helt klart hjelpe mange på rett vei.

Men, det vil ikke være helt riktig i hht Statens Vegvesen sin fortolkning av EU reglene som vi nå har knyttet oss til.
(ikke misforstå meg nå, min personlige mening er at din illustrasjon vil ved en normal transport være god nok og er veldig lik slik jeg "pleier" å gjøre det..)

Forskriften, EU reglene og lovanvendelsen til sammen og med forenklet språk sier det omtrent slik:

- Båten skal sikres til hengeren i alle retninger/plan.

- En stropping er ikke mer effektiv enn dens svakeste ledd, det vil si at om et stroppepunkt på hengeren er godkjent for 300kg, stroppen godkjent for 500kg og kryssholten på båten er laget for 700kg belasting, så regnes samlet styrke å være 300kg... (dette er et veldig viktig punkt som veldig mange grovt feilbedømmer)

- Når en båthenger har ruller/hjul eller annen innretning som gjør at båt har minst mulig friksjon ved bevegelse i lengderetningen, kan ikke friksjon være en reduserende faktor i beregning av stropping. (det vil si at stroppene må kunne ta hele kravet til sikring.

- Dersom vinsjtårnet/baugstøtten er fastmontert kan denne beregnes inn i sikringsberegning/lastplan, er støtten/tårnet uten sidestaging kan den ikke beregnes på en flerbrukshenger.

Har gjort noen kommentarer i gult på din "sticker"

Det viktigste går på kravet til vinkel på stroppene. Det går et skille på 0 til 45 grader ift horisontalplanet.

Fremover: Det gir oss at din fremre stropp som er merket gul "A", er mellom 0 og 45 grader, og dermed innenfor regelverket for sikring ved bråstopp.

Bakover: Bakre stropp merket gul "B" har en vinkel over 45 grader, og denne stoppen vil da kunne sikre båten ned mot hengeren, men vil ikke sikre båten bakover/mot brå akselerasjon etter forskriften og lovanvendelsen.

Kallemmerk.jpg.38556de4ee760d66cf25b92bd36fb75f.jpg

Lastsikring.JPG.93508ed86c72b71a775ecc844c6db908.JPG

Siden vi i denne tråden snakker om en båt på 1T og typisk 2T trekkbil så er vi bundet av 1G for sikring mot bråstopp.

Er vi enige om at det søren hoppe meg ikke er lett å gjøre dette 100% riktig og at øvrigheta har en lang vei å gå, før de har enkle, gode og illustrative veiledere vi kan jobbe etter... ?

Har dere sett god merking på stroppeøyer/kroker på tilhengere?

Er båten din merket med maks belastning på alle kryssholter ?

Om dere ser på videoen fra Frydenlund som det likes til over, så burde de rett og slett trekke den fra markedet snarest....

Komodo skrev for 6 timer siden:

jeg synes allikevel det er smart med en stropp rett over båten. Kryssholt kan ryke av, en stropp rett over båten er veldig sikker.

Helt enig.

Det går an å få det til uten å dra en stropp over, men egner båten seg for å "lashes" så vil jeg også absolutt anbefale å gjøre det. Jeg bruker pusseskinn  under stroppene.

Går en for overstropping/U-stropping over båten vil jeg anbefale at den plasseres så nært vektsenteret som mulig, da oppnår en best effekt.

Og @Kallethekid ikke ta dette som kritikk av ditt bidrag. Jeg er både imponert og glad for alle tråder og innlegg du har har postet om temaet båt/last/sikring gjennom mange år på Forumet. Det at jeg bruker din sticker er kun fordi den var et godt utgangspunkt for det jeg ville ha frem.

Veldig, veldig mange gode innspill her! 

Dette med kryssikring og illustrasjonen som følger med er veldig fin. Har skjønt jeg kan både bruke kryssholtene foran, man også baugkroken som et godt alternativ.

På den gamle båten (Vesentlig mindre og lettere enn denne) så var det kroker på akterspeilet som ble bruk for stroppene bak→fremover.

Godt å vite at ikke overhenget i seg selv er problematisk (trodde ikke det heller, men greit å sjekke om det er noe konsensus rundt det). Hengeren og båten er jo bare 2 fot unna hverandre (Markedsføres vel som "opptil 19 fot". Noe sier meg vektfordelingen kanskje endrer seg litt når jeg drar opp motor også, noe jeg mistenker forrige eier ikke har trengt med sine 50 meter til vannet... 

Ellers er jo turen såpass lang at jeg tenker jeg drar ut å kjøper inn noen nye stropper. Stoler forsåvidt på de jeg har, men de er ikke 100% i tilstanden og egner seg best til plank.

At det blir liggende inntil båten i denne omgang er helt ok egentlig siden den må guffes opp skikkelig, men tenker jeg skal ha noe i mellom. Ofte har jeg pleid å bare bruke bred maskeringsteip siden det sitter fast og er lett å ta av. 🙂 

Godt å høre at flere er enig i at mer vekt på kula er å foretrekke. Videoene som er delt her har jeg faktisk sett før.

Og ikke bare det, jeg satt på en gang i ung alder når en kompis med feil vekt-fordeling fikk sleng med henger på motorveien (og løsningen ble å øke farten for å stabilisere heller enn å bremse ned...). Ikke bare-bare det og foretrekker at DET ikke skjer igjen. Spesielt med noe såpass mye dyrere enn plank.

Takker for alle innspill - sikret med verktøykassa, teip og nye stropper skal det bli en trygg og god transport hjemover. 🙂 

Legger inn tid til en god time-halvannen med styring, stell, skruing og sånt før avreise for ikke å måtte føle på noen form for stress. Det skal være gjort så riktig som mulig. 🙂 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...