Laumb Startet 21.Mai Link til dette innlegget Startet 21.Mai Hei! kjøpt meg "ny" båt og henter neste uke. jeg har BE, kjørt diverse hengere inkludert båthengere nå i snart 20 år - så har teorien på plass om vektfordeling osv. men her blir jeg litt forvirra og trenger råd. hengern er en Tredal 19-1100. Den skal takle en båt på 19 fot fint. Forrige eier har plassert den som på bildet. For meg virker den litt i overkant lett på nesa når jeg løfter den. Ser for meg å flytte den fram såpass at jeg får gode 40-50 kg på nesa. Skal kjøre 10+ mil så ålreit at den ligger stabilt. men, båten er 17 fot. Synes den henger useriøst langt ut bak? Er det noe norm, regel eller annet for hvordan den bør henge ut, uavhengig av hvor langt fram den sitter? sammenlignet med den andre båten min og gaupen-hengeren på den så ser dette litt rart ut. når det gjelder stropping og så tar jeg gjerne tips på dette oppsettet. Skjønt det lønner seg å strappe fram/bak, ikke over som det er gjort her. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Du skal vel ha en markering bak om den stikker mer enn en meter ut bak lysene. Fest en refleksvest i propellen, så antar jeg det er greit. Vekta på kula kan justeres ved å sette en badevekt under støttehjulet foran. Flytt tårnet på hengeren litt fram, sveiv båten framover på hengeren til vekta stemmer og flytt så tårnet inn til båten. Da bør vekta være grei. Ikke så vanskelig å få det til. Å få den bakover på hengeren kan være litt mer styr. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Er lysplaten justerbar? På noen hengere kan den trekkes ut, så det blir mindre enn 1 m overheng bak den. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Enig i det tilplan sier her. Jeg ville ikke kjørt med mindre en 50 kg på kula, heller litt for mye en litt for lite. Det er tyngdepunktet på båten som avgjør plasseringen og stikker den ut bak har det ikke noen betydelse annet at utstikk over en meter skal markeres. (med lys hvis du kjører i mørker) Jeg ville gjettet at båten skal en del fremover på hengeren. Når det gjelder stroppingen er det beste å ha en jekkestropp fra hvert kryssholt ned i hengeren. Normalt blir det enklest å dra de bakerste fremover, slik at de stopper båten fra å skli bakover og de fremre bakover på hengeren slik at de stopper båten fra å skli fremover. En stropp over båten vil ikke hindre båten i å vri seg sideveis. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Last skal sikres i alle retninger :-) Lastsikring tilhenger – sjekkliste og ansvar | NAF Videoen på linken under er ikke helt bra, da de bruker stropp med knute på Stropping forut ser bra ut, er jo gjerne den veien man aller helst vil sikre båten fra og flytte seg ved en bråstopp Riktig sikring av båt på båthenger under transport - slik gjør du det - Frydenbø Marine Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Kallethekid skrev 39 minutter siden: Jeg ville ikke kjørt med mindre en 50 kg på kula, heller litt for mye en litt for lite. Beste tipset så langt men sjekk vognkortet for både hengervekt og vekt på hengerkobling, mange mindre biler vil ikke ha mer enn 50 kg på kroken... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
subwoofer Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai M/S Bastard skrev 22 minutter siden: Last skal sikres i alle retninger :-) Lastsikring tilhenger – sjekkliste og ansvar | NAF Videoen på linken under er ikke helt bra, da de bruker stropp med knute på Stropping forut ser bra ut, er jo gjerne den veien man aller helst vil sikre båten fra og flytte seg ved en bråstopp Riktig sikring av båt på båthenger under transport - slik gjør du det - Frydenbø Marine Når man ser seg rundt ser det ut til at de fleste er mer bekymret for å akselerere lasta av hengeren enn å få den gjennom bakruta ved stopp. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Her er et bilde av den dekal vi setter på alle våre hengere: Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Og en video som viser hvorfor feil kuletrykk er skummelt: Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Politiet delte en video fra en ulykke i Østfold for mange år siden, der var det etter alle solemerker også løft på kula. Dette spøker man ikke med. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai På et av bildene er det en orange lastestropp rett over båten. Ikke la slike stropper ligge direkte på båten. Legg noe helt glatt mellom stropp og båt. Stroppene er så grove i fiberen at de lager striper på båten når de strammes til, spesielt om stroppene er skitne i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai hegra skrev for 2 timer siden: Legg noe helt glatt mellom stropp og båt Bare for at båten skal gli mest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Sinvano skrev 12 minutter siden: Bare for at båten skal gli mest mulig. Den kan ikke gli hvis du stopper riktig. Hvis man legger en stropp over båten kan den gli, men det er ikke en anbefalt metode. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Sinvano skrev 12 minutter siden: Bare for at båten skal gli mest mulig. Les svaret til Kallethekid. En som fikk båten fraktet langt på lastebil krevde erstatning for gnissemerker fra stroppene av transportøren Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Kallethekid skrev 1 time siden: Den kan ikke gli hvis du stopper riktig. Hvis man legger en stropp over båten kan den gli, men det er ikke en anbefalt metode. Skissa du har lagt ut lenger opp er bra. Men jeg synes allikevel det er smart med en stropp rett over båten. Kryssholt kan ryke av, en stropp rett over båten er veldig sikker. Var vel et tilfelle på en av fraktebåtene som går langs kysten at en båt veltet på dekk. Mener den kun var sikret med stropper i kryssholtene mot kroker i dekk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Kallethekid skrev for 10 timer siden: Her er et bilde av den dekal vi setter på alle våre hengere: Et veldig bra tiltak Dette vil helt klart hjelpe mange på rett vei. Men, det vil ikke være helt riktig i hht Statens Vegvesen sin fortolkning av EU reglene som vi nå har knyttet oss til. (ikke misforstå meg nå, min personlige mening er at din illustrasjon vil ved en normal transport være god nok og er veldig lik slik jeg "pleier" å gjøre det..) Forskriften, EU reglene og lovanvendelsen til sammen og med forenklet språk sier det omtrent slik: - Båten skal sikres til hengeren i alle retninger/plan. - En stropping er ikke mer effektiv enn dens svakeste ledd, det vil si at om et stroppepunkt på hengeren er godkjent for 300kg, stroppen godkjent for 500kg og kryssholten på båten er laget for 700kg belasting, så regnes samlet styrke å være 300kg... (dette er et veldig viktig punkt som veldig mange grovt feilbedømmer) - Når en båthenger har ruller/hjul eller annen innretning som gjør at båt har minst mulig friksjon ved bevegelse i lengderetningen, kan ikke friksjon være en reduserende faktor i beregning av stropping. (det vil si at stroppene må kunne ta hele kravet til sikring. - Dersom vinsjtårnet/baugstøtten er fastmontert kan denne beregnes inn i sikringsberegning/lastplan, er støtten/tårnet uten sidestaging kan den ikke beregnes på en flerbrukshenger. Har gjort noen kommentarer i gult på din "sticker" Det viktigste går på kravet til vinkel på stroppene. Det går et skille på 0 til 45 grader ift horisontalplanet. Fremover: Det gir oss at din fremre stropp som er merket gul "A", er mellom 0 og 45 grader, og dermed innenfor regelverket for sikring ved bråstopp. Bakover: Bakre stropp merket gul "B" har en vinkel over 45 grader, og denne stoppen vil da kunne sikre båten ned mot hengeren, men vil ikke sikre båten bakover/mot brå akselerasjon etter forskriften og lovanvendelsen. Siden vi i denne tråden snakker om en båt på 1T og typisk 2T trekkbil så er vi bundet av 1G for sikring mot bråstopp. Er vi enige om at det søren hoppe meg ikke er lett å gjøre dette 100% riktig og at øvrigheta har en lang vei å gå, før de har enkle, gode og illustrative veiledere vi kan jobbe etter... ? Har dere sett god merking på stroppeøyer/kroker på tilhengere? Er båten din merket med maks belastning på alle kryssholter ? Om dere ser på videoen fra Frydenlund som det likes til over, så burde de rett og slett trekke den fra markedet snarest.... Komodo skrev for 6 timer siden: jeg synes allikevel det er smart med en stropp rett over båten. Kryssholt kan ryke av, en stropp rett over båten er veldig sikker. Helt enig. Det går an å få det til uten å dra en stropp over, men egner båten seg for å "lashes" så vil jeg også absolutt anbefale å gjøre det. Jeg bruker pusseskinn under stroppene. Går en for overstropping/U-stropping over båten vil jeg anbefale at den plasseres så nært vektsenteret som mulig, da oppnår en best effekt. Og @Kallethekid ikke ta dette som kritikk av ditt bidrag. Jeg er både imponert og glad for alle tråder og innlegg du har har postet om temaet båt/last/sikring gjennom mange år på Forumet. Det at jeg bruker din sticker er kun fordi den var et godt utgangspunkt for det jeg ville ha frem. Sitér dette innlegget Link to post
Skamklipt Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Takk, @dieselfan, det er lenge siden jeg lærte så mye på en helt ordinær onsdag. Sitér dette innlegget Link to post
Laumb Svart 22.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai Veldig, veldig mange gode innspill her! Dette med kryssikring og illustrasjonen som følger med er veldig fin. Har skjønt jeg kan både bruke kryssholtene foran, man også baugkroken som et godt alternativ. På den gamle båten (Vesentlig mindre og lettere enn denne) så var det kroker på akterspeilet som ble bruk for stroppene bak→fremover. Godt å vite at ikke overhenget i seg selv er problematisk (trodde ikke det heller, men greit å sjekke om det er noe konsensus rundt det). Hengeren og båten er jo bare 2 fot unna hverandre (Markedsføres vel som "opptil 19 fot". Noe sier meg vektfordelingen kanskje endrer seg litt når jeg drar opp motor også, noe jeg mistenker forrige eier ikke har trengt med sine 50 meter til vannet... Ellers er jo turen såpass lang at jeg tenker jeg drar ut å kjøper inn noen nye stropper. Stoler forsåvidt på de jeg har, men de er ikke 100% i tilstanden og egner seg best til plank. At det blir liggende inntil båten i denne omgang er helt ok egentlig siden den må guffes opp skikkelig, men tenker jeg skal ha noe i mellom. Ofte har jeg pleid å bare bruke bred maskeringsteip siden det sitter fast og er lett å ta av. 🙂 Godt å høre at flere er enig i at mer vekt på kula er å foretrekke. Videoene som er delt her har jeg faktisk sett før. Og ikke bare det, jeg satt på en gang i ung alder når en kompis med feil vekt-fordeling fikk sleng med henger på motorveien (og løsningen ble å øke farten for å stabilisere heller enn å bremse ned...). Ikke bare-bare det og foretrekker at DET ikke skjer igjen. Spesielt med noe såpass mye dyrere enn plank. Takker for alle innspill - sikret med verktøykassa, teip og nye stropper skal det bli en trygg og god transport hjemover. 🙂 Legger inn tid til en god time-halvannen med styring, stell, skruing og sånt før avreise for ikke å måtte føle på noen form for stress. Det skal være gjort så riktig som mulig. 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Laumb skrev for 4 timer siden: Noe sier meg vektfordelingen kanskje endrer seg litt når jeg drar opp motor også, Det er helt klart fakta. Samme med lite/mye på tanken.. Blytau og dregg i baug eller akter... En god vane er å sjekke kuletrykk før hver tur. Ikke overdriv kuletrykk. God stabilitet er viktig. Du oppnår ikke god stabilitet dersom bilen er tungt lastet bak, og deretter får maks kuletrykk og vel så det... Kjøring med 1T bak bilen om bilen bare veier 1T krever finesse ikke generalisering. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Jeg ville vært mye mer bekymret for lavt kuletrykk enn for litt høyt. Jeg hadde ikke dradd båthengeren min med mindre enn 70kg kuletrykk uavhengig av bil. Kjører med 115-120kg på Pajeroen. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Det blir fort dyrt å slurve med surringer. I Sandefjord var det en som parkerte båten i lyskrysset ved Park i går ettermiddag. Mistet lappen gjorde han visst også (manglende lastsikring). Bilde fra sb.no: Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Laumb skrev On 22.5.2025 at 19.00: Noe sier meg vektfordelingen kanskje endrer seg litt når jeg drar opp motor også, noe jeg mistenker forrige eier ikke har trengt med sine 50 meter til vannet... Vektfordelinga endrer seg nok ikke så mye ved opptilting av motor. Men det viktigste der er å gå klar av fartshumper og lignende med undervannshuset. Så er det mange ulike meninger om hva man bør og ikek bør gjøre når man kjrøer med opptiltet motor (som mange av oss må for å unngå å dunke nedpå). På 100-hesteren min så er det hydraulisk tilt, den kjører jeg opp og så vipper jeg ned støtta og så kjørerjeg den ned på støtta og der står den fint synes jeg og det har fungert bra de ca 3500 - 4000 kilometerne jeg har kjørt med den på den måten. 30-hesteren min vippes opp manuelt og der setter jeg ned støtta så den er vippet opp, men da kan den vippes mer oppp og dunker deretter ned på støtta ved fartshumper og det er jo ikke helt bra. Så der tar jeg en stropp fra undervannshuset og fremover til båthengeren så motoren står stabilt og ikke hopper. Denne har jeg kjørt enda mer med, et år kjørte jeg godt over 3000 km med denne på henger. Tipper jeg har kjørt ca 15.000 km med denne motoren på båthenger. 6-hesteren står på brakett så der løfter jeg braketten og motoren kan stå loddrett uten fare for grunnstøting. Det hender jeg stropper motoren litt mot brå bevegeler, men ikke alltid, og det har gått helt fint de ca 2000 kilometerne jeg har kjørt med denne på henger. Husk på at kuletrykket skal ikke bare tilpasses hengeren, men også bilen, som har litt ulike maksverdier. Selv har jeg en bil som tillater 245 kg kulevekt, mens tidligere bil har tillatt bare 60 kg. Med båt + henger på tilsammen 1200 kg pleier jeg å ha et kuletrykk som er slik at jeg klarer å løfte draget, men at det er tungt. Da er det også slik at jeg med tilhengeren frakoblet kan krabbe ombord via badetrappa bak ofte uten at båt og henger vipper bakover. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai subwoofer skrev for 11 timer siden: Det blir fort dyrt å slurve med surringer. I Sandefjord var det en som parkerte båten i lyskrysset ved Park i går ettermiddag. Mistet lappen gjorde han visst også (manglende lastsikring). Bilde fra sb.no: Tenker bilen rakk over på grønt lys, mens båten innså at den ikke kom seg over på grønt, og da skal den stoppe. Er det noen andre måter å gjøre det på da? :-) Propellen fikk nok ikke så godt feste i lufta, men hadde den brukt dreggen i tide og fått godt nok feste så kunne den nok også klart å stoppe før fotgjengerfeltet. :-) Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Laumb skrev On 22.5.2025 at 19.00: Godt å høre at flere er enig i at mer vekt på kula er å foretrekke. Videoene som er delt her har jeg faktisk sett før. Og ikke bare det, jeg satt på en gang i ung alder når en kompis med feil vekt-fordeling fikk sleng med henger på motorveien (og løsningen ble å øke farten for å stabilisere heller enn å bremse ned...). Ikke bare-bare det og foretrekker at DET ikke skjer igjen. Spesielt med noe såpass mye dyrere enn plank. Planker er ikke så verdifullt, og blir ikke så mye skadet i uhell, men det kan likevel gå hardt ut over bil og henger og kanskje også folk. Også kan jo lommeboka og førerkortet bli skadet av det som skulle vært rein plankekjøring. En bekjent hadde et uhell med mye plank på hengeren og da ramlet lasta av. Politiet kom også og han var glad det fantes frekke folk som forsynte seg av plankene han hadde strødd utover området, for da ble det mindre vekt igjen så han slapp unna å bli tatt for overlast, for de kan jo ikke veie noe som ikke er der lenger. En annen bekjent hadde en liten varehenger med mye plank og hengeren la seg opp ned i grøfta og bilen endte utafor veien. Der kom politiet kjapt og han fikk bot. Båthengere har lengre avstand fra kule til aksel enn vanlige planketransporter og det hjelper på stabiliteten i litt fart. At det er større sporvidde (bredere aksel) hjelper også. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai dieselfan skrev On 21.5.2025 at 18.05: Har dere sett god merking på stroppeøyer/kroker på tilhengere? På båthengeren min er det ikke stroppeøyer. Der fester jeg stroppene i ramma bestående av firkantrør og det fungerer fint. På varehhengeren min står det ikke hva stroppeøyene er godkjent for. 6 små løkker festet med 1 popnagle hver i 1mm stålplate (sidekarmene). Dette virker for spinkelt synes jeg så jeg ettermonterte 8 stk festebeslag Biltema art nr 41-250 som tåler 1500 kg hver. De er festet med M8 bolt gjennom bunn og istedenfor skive under valgte jeg å bruke 8mm stålplate skåret ut i 80mm diameter så det blir ei solid kjempeskive det skal mye til å dra gjennom tilhengerbunnen. På disse kjempeskivene laget jeg også ører med hull i så jeg har 8 utvendige surrekroker også (kjekt om jeg fyller hengeren med ved og skal stroppe over og innser jeg ikke har lagt på plass stropper før opplasting). Disse stikker litt ut på siden, som vel muligens kan være et problem i en kontroll, men da kan jeg snu dem rundt så de ikek lenger stikker ut. Disse skar jeg ut på vannskjærer og fikk dem galvanisert etterpå. Så har jeg kjøpt meg pickup og den har 4 solide surreløkker nedi planet som stadig brukes. Også er det 4 pinglete surrefester oppe, som vel omtrent bare er en måte å kamuflere innfestningsskruer til bedliner (planinnlegg av plast inni lasteplanet). Lasteplan er kjekt å ha, jeg har brukt det 2 ganger hittil denne uka, mens jeg brukte det 4 ganger forrige uke. Et vanlig spørsmål etter jeg kjøpte pickup var om jeg trengte slik bil i jobbsammenheng, men jeg har kontorjobb, og det er fritidsbruk hvor det er nyttig med lasteplan. Lastsiring er viktig, det kan hvertfall plutselig være det. Men mange slurver med lastsikring. Jeg ble en gang vinket inn med stasjonsvogn full av flyttelasset mitt. Kontrolløren vrket overrasket da jeg fortalte jeg hadde stropper fra baksetefestene og frem foran lasta og via nakkestøttene så ikke seteryggen skal kollapse ved bråstopp. Da jeg kjørte lastebil kritiserte daværende arbeidsgiver lastsikringa mi. Jeg kjørte med 10 tonn stål stroppet fast med 4 stropper og beskjeden var at det var unødvendig å bruke tid på stropping, for vekta holdt lasta på plass. Men jeg kjører ikke uten at jeg har sikret lasta tilstrekkelig, og det er bedre med for mye enn for lite lastsikring. TIpper det ligger sånn ca 20 lastsikringsstropper i pickupen min nå. Greit å ha litt utvalg til ulik bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.