Matbåt Startet 21.Mai Link til dette innlegget Startet 21.Mai Hei, har sett litt på en snekke med en yanmar 2qm er dette en motor som er noe jeg burde velge. Jeg kjenner mange kompiser som har hatt mye motor problemer som jeg helst ikke vil oppleve selv. Hvilke motorer er det jeg hels burde se etter? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Velg en nyere ferksvanskjølt diesel av anerkjent merke. Velge 40 år gammel sjøvannskjølt motor er det samme som å kjøpe en 3 år gammel hamster.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai QM serien plages med sprukne topper når de når en viss alder. Jeg ville uansett gått for en ferskvannskjølt motor, om den er nyere enn båten er det et stort pluss. En båt fra 70-80 tallet er jo tross alt 40-50 år, og motoren er den mest kritske komponenten. Så prøv å finne en der noen andre har tatt den kosten du ikke ønsker å få selv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lyst på båt Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Som de andre skriver. Sjøvannskjølt er garantert trøbbel på så gammalt. Har hatt 3Qm30 i en skarpnes 28. Den hadde nesten hele termostathuset korrodert bort på. Kaklet og gikk og brukte nesten ikke diesel. Klarte 5,5 knop i motvind. Hadde satset på noe nyere . Større motor og mulighet for å kjøre i 10 - 12 knop når du vil litt raskere hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Snekke i 10-12 knop, krever vel planebrett. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Okkaby Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Lyst på båt skrev for 2 timer siden: Som de andre skriver. Sjøvannskjølt er garantert trøbbel på så gammalt. Har hatt 3Qm30 i en skarpnes 28. Den hadde nesten hele termostathuset korrodert bort på. Kaklet og gikk og brukte nesten ikke diesel. Klarte 5,5 knop i motvind. Hadde satset på noe nyere . Større motor og mulighet for å kjøre i 10 - 12 knop når du vil litt raskere hjem. 10-12knop, så kjøper du ikke gammel snekke hehe Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai https://www.finn.no/mobility/item/406889321 Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai https://www.finn.no/mobility/item/310111486 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Nyere snekker er ofte halvplanende, og kan klare 10-15 knop. Et tradisjonelt snekkeskrog vil du derimot slite for å få over skrogfart, som alt etter lengde i vannlinjen pleier å være 5-8 knop. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trond C Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Vedrørende dette, husker plastsnekkeskrogene endret seg fra sekstitallet og fremover. Lettest så man det på populære båter som holdt modellen over mange år, f.eks. Nidelv 24, runde og rene deplasementskrog i begynnelsen, så flatere bak etter hvert, i stand til å utnytte, og med behov for, mer moderne motorer med mer krefter pr. vekt. Noen tok den helt ut og ble planene, mener å huske en Marex Duckie, men den var vel noe helt for seg selv Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Det beste er å få tak i en båt med nyere kubota basert motor, slik som Nanni, Beta, Vetus etc. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Honduras Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Personlig har jeg en FM D3 stående i garasjen toppet opp med frostvæske i kjølekappen og klar til fremtidig snekkeprosjekt. Jeg, og mange med meg, mener at snekker skal være bygget i treverk og ha saktegående ensylindret bensinmotor laget i Fredrikstad 😎 (FM, Sleipner, Færd osv) Var et par Sarpsborg-karer som startet opp en motorfabrikk i Mandal. Gode motorer, men dessverre laget i feil by… Diesel er djevelens drivstoff 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Knurr Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Snekke - vær innstilt på å kose deg i lav fart, 6 -7 knop hvis det er et vanlig deplacement skrog og ikke et modernisert slags halvplanende skrog. Ikke press på med for stor motor, det går ikke så mye fortere uansett. Og en diesel motor har godt av en marsjfart på kanskje 80-90% av max turtall mener jeg. Så en 25 fot snekke greier seg godt med 20-30 hk. Hvis du ikke er veldig motorkyndig så sats på et anerkjent merke, det er flere å velge mellom som andre har nevnt. Jeg har en Viksund 25 combi 1971 modell som fortsatt har original Sabb 2HG. (12-16 hk, også kalt 18 hk). Den er sjøvannskjølt men fortsatt uten problemer etter snart 55 år - med normalt godt vedlikehold (en eier før meg) Så aldri si aldri. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Det er vel ingen båttypebetegnelse som spenner over større område enn "snekke". Så det er gjerne greit om TS definerer ønsket bruksområde. Sitér dette innlegget Link to post
Knurr Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Enig i at ikke alle snekker går i 6 knop slik som min gamle Viksund, mye skjedde etter 70-tallet. Men som trådstarteren spør om: Hvilken mindre snekkemotor skal han se etter? Er det en eller fler som av erfaring virkelig får terningkast 6? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Honduras skrev for 7 timer siden: Var et par Sarpsborg-karer som startet opp en motorfabrikk i Mandal. Gode motorer, men dessverre laget i feil by… Diesel er djevelens drivstoff 😎 Var det de som produserte en del av VP sin MD5? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Det stemmer,volvo solgte endel md5 fra Mandal motor.MD står vel for Marna diesel.volvo har vel et større salgs nett Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai 2 hours ago, mawilu said: MD står vel for Marna diesel Hos Volvo Penta står MD for Marine Diesel. TMD samme med turbolader, TAMD er med turbo og etterkjøler. Mange av VP's motorer er fra andre motorprodusenter (Europa og Asia), noen er mariniserte utgaver av Volvo's egne person- og lastebilmotorer og noen produseres på VP's egen motorfabrikk i Vara i Sverige. Slik er det med andre motormerker også, langt fra alle Yanmar's motorer er produsert av Yanmar, f.eks. 40-50 år gamle motorer, uansett merke, kan du gå ut fra er passert sin levetid, noen kan merkelig nok fungere problemfritt likevel men de fleste vil gi deg større eller mindre problemer. Skal du ha et - relativt - problemfritt båtliv, velg en som har nyere motor (mindre enn 20 år og helst mindre enn 10 år), og gjerne av en type som er vanlig i Norge (Yanmar, VP, Nanni, Vetus m.fl.). Gjerne japansk basismotor (Kubota, Shibaura, Mitsubishi etc.). Og sørg for at dieseltank er ren. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Karene fra Sarpsborg jeg tenkte på var Klemsdal, som startet Mandal Motorfabrikk og merkenavnet Marna ja 😎 Som sagt gode snekkemotorer, men laget i feil by. Har hatt både RG12 og MB10 i tidligere båter. Dessverre hadde begge to sylindre, som jo er en for mye i ei snekke 😎 Snekke er for folk som liker seg på vannet, og som tenker at turen er over når man legger til land, samme hvor det er 😊 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.