Jump to content

Hvilken motor burde jeg se etter ved kjøp av snekke?

Matbåt

Recommended Posts

QM serien plages med sprukne topper når de når en viss alder. Jeg ville uansett gått for en ferskvannskjølt motor, om den er nyere enn båten er det et stort pluss. En båt fra 70-80 tallet er jo tross alt 40-50 år, og motoren er den mest kritske komponenten. Så prøv å finne en der noen andre har tatt den kosten du ikke ønsker å få selv. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Som de andre skriver. Sjøvannskjølt er garantert trøbbel på så gammalt. Har hatt 3Qm30 i en skarpnes 28. Den hadde nesten hele termostathuset korrodert bort på. Kaklet og gikk og brukte nesten ikke diesel. Klarte 5,5 knop i motvind. Hadde satset på noe nyere . Større motor og mulighet for å kjøre i 10 - 12 knop når du vil litt raskere hjem. 

Lyst på båt skrev for 2 timer siden:

Som de andre skriver. Sjøvannskjølt er garantert trøbbel på så gammalt. Har hatt 3Qm30 i en skarpnes 28. Den hadde nesten hele termostathuset korrodert bort på. Kaklet og gikk og brukte nesten ikke diesel. Klarte 5,5 knop i motvind. Hadde satset på noe nyere . Større motor og mulighet for å kjøre i 10 - 12 knop når du vil litt raskere hjem. 

10-12knop, så kjøper du ikke gammel snekke hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Vedrørende dette, husker plastsnekkeskrogene endret seg fra sekstitallet og fremover. Lettest så man det på populære båter som holdt modellen over mange år, f.eks. Nidelv 24, runde og rene deplasementskrog i begynnelsen, så flatere bak etter hvert, i stand til å utnytte, og med behov for, mer moderne motorer med mer krefter pr. vekt. Noen tok den helt ut og ble planene, mener å huske en Marex Duckie, men den var vel noe helt for seg selv :fniser:

Personlig har jeg en FM D3 stående i garasjen toppet opp med frostvæske i kjølekappen og klar til fremtidig snekkeprosjekt. 
Jeg, og mange med meg, mener at snekker skal være bygget i treverk og ha saktegående ensylindret bensinmotor laget i Fredrikstad 😎

(FM, Sleipner, Færd osv)

Var et par Sarpsborg-karer som startet opp en motorfabrikk i Mandal. Gode motorer, men dessverre laget i feil by…

Diesel er djevelens drivstoff 😎

Snekke - vær innstilt på å kose deg i lav fart, 6 -7 knop hvis det er et vanlig deplacement skrog og ikke et modernisert slags halvplanende skrog.

Ikke press på med for stor motor, det går ikke så mye fortere uansett. Og en diesel motor har godt av en marsjfart på kanskje 80-90% av max turtall mener jeg. Så en 25 fot snekke greier seg godt med 20-30 hk. 

Hvis du ikke er veldig motorkyndig så sats på et anerkjent merke, det er flere å velge mellom som andre har nevnt.

Jeg har en Viksund 25 combi 1971 modell som fortsatt har original Sabb 2HG. (12-16 hk, også kalt 18 hk). Den er sjøvannskjølt men fortsatt uten problemer etter snart 55 år - med normalt godt vedlikehold (en eier før meg)

Så aldri si aldri.

2 hours ago, mawilu said:

MD står vel for Marna diesel

Hos Volvo Penta står MD for Marine Diesel. TMD samme med turbolader, TAMD er med turbo og etterkjøler.

Mange av VP's motorer er fra andre motorprodusenter (Europa og Asia), noen er mariniserte utgaver av Volvo's egne person- og lastebilmotorer og noen produseres på VP's egen motorfabrikk i Vara i Sverige. Slik er det med andre motormerker også, langt fra alle Yanmar's motorer er produsert av Yanmar, f.eks.

40-50 år gamle motorer, uansett merke, kan du gå ut fra er passert sin levetid, noen kan merkelig nok fungere problemfritt likevel men de fleste vil gi deg større eller mindre problemer.

Skal du ha et - relativt - problemfritt båtliv, velg en som har nyere motor (mindre enn 20 år og helst mindre enn 10 år), og gjerne av en type som er vanlig i Norge (Yanmar, VP, Nanni, Vetus m.fl.). Gjerne japansk basismotor (Kubota, Shibaura, Mitsubishi etc.).

Og sørg for at dieseltank er ren.

Karene fra Sarpsborg jeg tenkte på var Klemsdal, som startet Mandal Motorfabrikk og merkenavnet Marna ja 😎

Som sagt gode snekkemotorer, men laget i feil by. Har hatt både RG12 og MB10 i tidligere båter. Dessverre hadde begge to sylindre, som jo er en for mye i ei snekke

😎

Snekke er for folk som liker seg på vannet, og som tenker at turen er over når man legger til land, samme hvor det er 😊

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...