Helgen73 Startet 21 timer siden Link til dette innlegget Startet 21 timer siden Jeg er ny med innenbords og denne motoren. Jeg synes temperaturen var litt høy på første prøvetur, kom fort opp i 95 grader ved belastning, så jeg kjørte Systemrens Pro+ gjennom varmeveksleren noen timer. Har dessverre ikke fått prøvd båten etter rens da dynamoen røyk, og ny ikke har kommet enda. Bestilt på Reservedel24 til en brøkdel av hva båtbutikker skal ha, 2000,- inkl frakt. Jeg har blitt fortalt at det er vanlig med sjøvannsfilter på innenbords. Er det noen som har erfaring med motering av dette og om det forhindrer behovet for systemrens? Hvor monteres det for best effekt og enklest tilgang? Link to post
Captain Chaos Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Sjøvannsfilter er beregnet til å ta større ting som gress, og andre partikler. Du har trolig motor med drev, og da er ofte silen/gitteret der drevet suger vann nok for å forhindre fremmedlegemer i sjøvannskretsen. Sjøvannsfilter hjelper ingen ting for behovet for systemrens Grunnen til at man tenger å rense sjøvannskretsen er utfelling av kalk og salter, som særlig tetter og hindrer god gjennomstrømning i varmeveksler, gearkjøler og andre deler av sjøvannskretsen. Dette skjer ved høy temperatur, husker ikke eksakt, men rundt 60 grader. Det som ofte skjer er at man kommer til havn med god og varm motor, og stopper motoren og sirkulasjonen. Saltvannet som da står i varmeveksler blir varmet opp, og utfelling starter. Over mange år så blir det tettere, og motor med feber. Det er nok ikke uunngåelig med rens av varmeveksler med mer ca hvert 5år, men jeg mener at man kan forlenge dette mye ved å kjøre på lav fart/belastning de siste 10 minuttene før man kommer i havn, eller la motor gå litt på tomgang mens man fortøyer. Jeg praktiserer uansett dette. Det å komme inn til havn i plan med rødglødende turbo, og bare skru av shaiten er uansett ikke medisin. Rens av veksler med systemrens hjelper ofte, men ofte greier man ikke fjerne nok, da ofte ikke systemrensen kommer til. Da kan man lage et sirkulasjonsystem og la rensen sirkulere i sjøvannskretsen en dag eller 2. Du finner flere tråder om dette her i forumet. I andre tilfeller er det like lett og demontere og splitte varmeveksler og legge den i syrebad, f.eks. sitronsyre. Årsaken til varm motor kan også være andre ting, ofte har jeg funnet skjell og rur bak gitteret i drevet som også hindrer god gjennomstrømming. Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Jens_P Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Mercruiser 1,7 har kjente vedlikholdspunkter for forhindre varmgang. Mest kjent er varmeveksler som gror igjen. Min erfaring er at denne bør renses med Systemrens eller tilsvarende hver andre år. "Systemrens Pro+" kjenner jeg ikke, så om din rens er tilstrekkelig kan jeg ikke si. Du kan få en indikasjon om du skru ut anoden i forkant av varmeveksleren og ser inn. Enden av varmeregisteret bør være rent og uten kalkavleiringer etter rens. Normalt nexerste 1/3 som gror mest igjen. Andre gjengangeren er rur som gror inne i kjølevannsinntaket i drevet. Får som regel renset det opp med å bruke en stor strips inn i hullene og oppover i inntaket. Er typisk problem på sensommer og høst. Mer sjeldent er at impeller i sjøvannspumpen er slitt. Sjøvannspumpen sitter inne i drevet som på en utenbordsmotor. Båten må på land og drevet deles for å bytte impeller. Termostat i ferskvannsdelen av kjølingen kan også feile. Ellers, ikke kjør med max turtall over tid. Viktig at du oppnår max turtall på 4.400rpm om du tester det med båt som ikke har grodd ennå og lett last. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn