Schjell Startet Torsdag 07:44 Link til dette innlegget Startet Torsdag 07:44 Hei, Sist seilbåten min var på land så hadde jeg på forhånd kjøpt inn en Hempel bunnstoff for drev på sprayboks og en tilsvarende 1-komp Hempel primer på sprayboks som skulle være bra greier for seildrevet mitt. Het "Prop ett eller annet". Endte opp med å ikke bruke noen av disse siden jeg stusset på at det var noe kobbergreier i innholdsfortegnelsen. For ordens skyld - VP har i sin klokskap valgt å lage seildrevene sine i en slags aluminiumslegering, ikke stål/jern. Så hva gjør dere som har unngått nevneverdig korrosjon på seildrevet gjennom årene? Sysler med tanken om å legge på en 2-komp epoxy primer på drevet og deretter bruke samme bunnstoff som resten av båten (International selvpoerende Micron), men er litt bekymret for at sjøvannsinntaket skal dra inn partikler fra bunnstoffet kontinuerlig og dermed over tid korrodere seildrevet innvendig.. Ev. 2-komp epoxy primer først og så deretter bruke den Hempel sprayen som jeg kjøpte (er visstnok et hardt bunnstoff, så mindre sjans for å dra kobber inni drevet?) Takker - Setter pris på tips fra alle gode faktiske erfaringer Link to post
Eika Svart Torsdag 08:10 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:10 Jeg har sikkert brukt opp 50 bokser med seajet drevspray med godt hell, syns det ser ut som det virker godt vs drev som ikke har vært spraya Link to post
Schjell Svart Torsdag 08:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:22 Takk for det - skal sjekke om de har den inne på Maritim her i Stavanger. Du bare pussa litt lett reint & spraya på? Mao ingen primer og den slags først? Link to post
Grønnskollingen Svart Torsdag 08:29 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:29 Schjell skrev 36 minutter siden: VP har i sin klokskap valgt å lage seildrevene sine i en slags aluminiumslegering, ikke stål/jern. Hvilke produsenter leverer seildrev i stål/jern? Mine seildrev har fått kobberfritt selvpolerende fra Seajet. Funker som bare det. Mye billigere og drøyere enn drevspray. Link to post
Schjell Svart Torsdag 08:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:36 Takk for tips, får se hva jeg lander på. Antar at du la en primer før det selvpolerende eller smørte du bare rett på første gangen? Link to post
Schjell Svart Torsdag 08:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:40 NB - Landet på kjøp av Seajet drevspray! Takker! Link to post
Eika Svart Torsdag 08:45 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:45 Schjell skrev 23 minutter siden: Takk for det - skal sjekke om de har den inne på Maritim her i Stavanger. Du bare pussa litt lett reint & spraya på? Mao ingen primer og den slags først? Det stemmer Link to post
Ask Svart Torsdag 10:42 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:42 Hei. 21 års erfaring med båt med to Yanmar segldev. Det grodde meir med drevspray enn utan. Eg brukar botnstoff for båtar med alu skrog. Ein boks, 0,7 liter rekk i meir enn ti år. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn