Jump to content

Pusser opp en gammel Phoenix Boats 320R «Old school vannscooter»

mr.Hvaler

Recommended Posts

Kommer snart en tråd som handler om restaurering av en gammel god 

Phoenix Boats 320R 

Denne tråden blir snart oppdatert.

Båten har ligget skadet på land i sikkert 7-10år og nå blir det full restaurering av båten, skroget blir delt og ny forsterket akterspeil blir støpt opp. Mye gøy her. Tråden starter når jeg er kommet litt på vei, slik at den får gode og jevnlige oppdateringer:)

IMG_9949.jpeg

Selv om båten er godkjent for 30hk velger jeg å gå for en Suzuki DF15 med elstart.

Videre planer:

Motor: 15hk

Tank: innebygget 38L med måler

Lys: Full lanterne føring

Henger: Båthenger som tilpasses båten

Fargevalg:

Overdel rød, med svarte detaljer, sete, motor, lanterner. Rød/sort

Underdel: Fjerne vannlinje, helsvart underdel/kjøl med syrefast 6mm akterplate

Tilhengern er en Svela B750K

Denne ble valgt siden hengeren lar meg justere lengden på draget, jeg ønsker ett ganske kort drag på båtpakken, siden jeg ikke har fast båtplass til denne. Den skal settes ut og taes opp etter hver tur.  (Er planen) 

Endelig er motor kjøpt inn, Suzuki DF15 med elektrisk start. Denne er nesten ikke brukt og gått utelukkende i ferksvann.

Fullservice blir utført:

Nye plugger

Ny Olje og oljefilter

Ny gir olje

Nytt drivstoff filter

Ny impeller

Starter og går som ei klokke, helt utrolig lettstartet. 

IMG_9976.png

IMG_9977.png

IMG_9978.png

Dette er så langt jeg har kommet, siden det er meldt kaldere vær så begynner jeg å lage sete delen, mens jeg venter på sol å varme. Må støpe sideplater og feste til bensin tanken. Forsterke overdelen og pusse bort gammel maling. 

Jeg har sett ett par av disse, der de har kappa vekk salen, forlenga dekket litt og bygd en liten speedbåt ut av de og det som har overraska meg hver gang er hvor godt de går og hvor balanserte hopp de ungene får, så tydeligt at de skrogene der faktisk har litt potensiale 

Meeen om det er helt lik som den du har eller noe som bare ligner fælt, det er jeg usikker på

Ja disse er godkjent for 30hk (to takt vel å merke) Det er ganske mye på ett så lite å lett skrog. Tippe den ligger godt i vannet og vobler lite, hadde en GH10 med Yamaha 20hk 2takt, den gikk bra, men følte meg ikke særlig trygg.

Gøy vis noen har mer informasjon om båttypen 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...