Jump to content

Pusser opp en gammel Phoenix Boats 320R «Old school vannscooter»


mr.Hvaler

Recommended Posts

Nå er nye lanterner montert, alle kabler er byttet, nytt batteri er kjøpt inn og montert, testet navigasjon og svinger, alt fungerer (enn så lenge) slipt sink finnen til den nye propellen og gjort klart for 11liter bensin 2% oljeblanding. Kona hiver meg å raketten uti i morgen, oppdatering følger:)

IMG_3840.jpeg

IMG_3839.jpeg

IMG_3838.jpeg

IMG_3837.jpeg

IMG_3834.jpeg

Link to post
  • 2 uker senere...
Chilli Solbris skrev On 17.8.2025 at 21.14:

Berre lekkert!!🤩🤩Er egentlig helt merkelig med i stedet for sykkelstyre!!

Hvordan synes du det funker?

Funker knall godt og gir en ekstra distanse fra vannscooter, siden denna farkosten kjøres med vilje og glede i Hvaler din nasjonalpark 😂😂

Link to post
  • 2 uker senere...
subwoofer skrev 13 minutter siden:

Racingmotor i hine hårde, gikk på klassene S850, T850 og F4 på rundbane, ble vel også brukt i offshoreracing. Finnes sikkert noen av dem stående rundt fortsatt. De ble ikke solgt til vanlig bruk, kun som racingmotor uten garanti. Hørt rykter om at de ga 100+ hk etter prep.

Lettere å vinne i Euro Jackpot enn å få tilslag på noe sånt…..

Link to post

Husker ikke vekta på 70C , den vanlige 70-hesteren veier 105kg, lang stamme med powertrim.  
Kort stamme + mindre girhus burde gi noen kg spart, men likevel så havner man vel på ca samme vekt som F30'en du hadde på først. 

Ser for meg en fordel med 70C ift vanlig 70hk at man har mindre propell med mer turtall - burde gi mindre rotasjonsmoment fra propellen...? 
 

subwoofer skrev 1 time siden:

Hørt rykter om at de ga 100+ hk etter prep.

Så en dokumentar på NRK på 90-tallet om 850 rundbaneracing, når Odd Magne Sunde og Frode Sundsdal var aktive. Mener da det ble sagt nærmere 160 hk i full race trim.  Såpass at de ble startet i gir + off we go  :ler:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du har ikke lov til å ha motoren i gang før starten går, det er vel hovedgrunnen til å starte i gir.

 

Husker en episode i Lillesand tidlig på 90-tallet, tror det var Bjarne Horntvedt som fikk et interessant mekanisk problem i et heat. Gass-staget hoppet av, så alle tre forgassere stod vidåpne, gassen styrte bare tenninga. Han kom seg tilbake i depot med kreativ bruk av stoppknapp...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...