Jump to content

Valg av personlig nødpeilesender - hva anbefales?

dennrick

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev 28 minutter siden:

Det er riktig at de må utløses manuelt. Men Ocean Signal rescueME PLB3 kan monteres på redningsvest på en slik måte at den utløses automatisk når vesten blåses opp.

Ja, jeg ser det i bruksanvisningen nå. Det var jeg ikke klar over at de hadde fått godkjent.

30 minutes ago, Chilli Solbris said:

Det er riktig at de må utløses manuelt. Men Ocean Signal rescueME PLB3 kan monteres på redningsvest på en slik måte at den utløses automatisk når vesten blåses opp.

Jeg syntes denne var veldig interessant. Men en del dyrere da.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 9 minutter siden:

Jeg syntes denne var veldig interessant. Men en del dyrere da.

Bare si i fra så skal du få pris!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

6 minutes ago, Chilli Solbris said:

Bare si i fra så skal du få pris!

Okay - sendte deg en PM nå

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Problemet med plb3 er at den ikke har nyeste type AiS mob (klasse m). Det gjør at den kan få utfordringer i de nye reglene som kommer. Det perfekte hadde vært en ny f.eks. plb4? Som innehold plb og nyeste mob2 AiS fra oven signal. For min del ønsker jeg begge deler og sånn det er nå blir det 2 devicer. 

Det er denne jeg vurderer nå @Renzir

Ocean Signal PLB3 rescueME personlig nødpeilesender med AIS - Seatronic

Den kan varsle via satelitt og AIS. Jeg er dog usikker på om den er klasse M som Seilmagasinet mente man skulle sørge for å få. Når du nevner PLB4 - er det noe nytt som er på gang?

Hvis du seiler med kompetent mannskap og har utstyr for AIS, helst integrert i kartplotteren, er PLB med AIS det som gir størst sannsynlighet for å bli funnet av mannskapet. Seiler du alene ville jeg heller hatt PLB med Satelitt og GPS. Selv om det er andre båter i området må de være nært nok til å fange opp signalet, forstå det er en nødsituasjon og være kompetent til å redde en MOB. Kombo er jo best men koster og er en del større. 

4 minutes ago, Renzir said:

Jeg forstår ikke hvordan disse gamle mob AiS vil fungere fremover når klasse m kommer. Vil de da ikke fungere? Er det noen som vet dette?

Hadde vært interessant å få avklart det.

Her er det jeg leste i Seilmagasinet

ClassM.jpg.6d80c4d1ccfab74d6e92fe5d64f4ce2b.jpg

Renzir skrev 44 minutter siden:

Jeg forstår ikke hvordan disse gamle mob AiS vil fungere fremover når klasse m kommer. Vil de da ikke fungere? Er det noen som vet dette?

Jeg har forstått det slik at de ønsker å skille SOS fra merking av fiskeredskaper osv. Eksisterende utstyr vil fortsette å fungere.

En PLB vil uansett være langt bedre enn VHF basert AIS. AIS har svært begrenset rekkevidde mens PLB får sine signaler via sattelitt. Derfor egner en PLB seg svært godt i fjellet blant annet. Eller annet ulendt terreng. AIS er et godt hjelpemiddel for andre med AIS/DSC i nærheten av den som har ramlet overbord. En PLB med både AIS og signaler via satelitt er jo ;Ja takk begge deler!
Den teknologiske utviklingen på dette området er langt fra ferdig.
Det kostet meg ikke en kalori å parkere de gamle GPSene da nye, raskere og mer detaljerte kartplottere kom  på markedet.
Og sett i forhopld til det toalte båtholdet er denne typen sikkerhet slett ikke dyrt!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

2 hours ago, Chilli Solbris said:

En PLB vil uansett være langt bedre enn VHF basert AIS. AIS har svært begrenset rekkevidde mens PLB får sine signaler via sattelitt. Derfor egner en PLB seg svært godt i fjellet blant annet. Eller annet ulendt terreng. AIS er et godt hjelpemiddel for andre med AIS/DSC i nærheten av den som har ramlet overbord. En PLB med både AIS og signaler via satelitt er jo ;Ja takk begge deler!

Og sett i forhopld til det toalte båtholdet er denne typen sikkerhet slett ikke dyrt!

Jeg syntes dette høres bra ut. Jeg liker også tanken på at jeg f.eks kan ta den med på sykkeltur på skauen. Jeg har en sprek el-sykkel som er fulldempet og sykler med helhjelm pluss litt annen polstring. Å ha en PLB i sekken kan være bra. Jeg har på 5 år hatt to stk over styret opplevelser, og de skjer alltid veldig fort, men også alltid i langsom kino der man tenker at "neeeeeei, dette her har jeg ikke lyst til" :smiler:.

Til det siste du skriver, så må jeg si meg enig der . Jeg har hatt et par turer over Oslofjorden fra Tjøme, alene frem og tilbake, begge ifjor, tjoret fast mellom vest og pidestall. Med utgangspunkt i Struten, så er det derfra alt ifra ca 6 km til 14 km til nærmeste øy. Si at man faller overbord midfjords, så blir avstanden sånn ca halvert. Bruker man en time på å svømme 1 km med oppblåst redningsvet, så skal man altså svømme i 3-7 timer avhengig av hvilken øy man sikter seg inn på. Legg til vind og strøm. Da er det like greit å bare legge seg på ryggen og vente i vesten, kanskje? Jeg har ikke lyst til å ligge der uten en slik nødpeilesender. Et annet moment er jo at dersom man faller overbord festet i sikkerhetslinen, så er det jo ikke sikkert at man klarer å komme seg ombord igjen alene heller.

Som @Krimart er inne på, så har jeg med fruen. Hun og jeg er enige om at hun må lære mer om å ta kontroll over båten, så det skal vi trene litt på denne sesongen. Pr. nå er vi på et nivå der hun "akkurat har lært å koke vann". 

Jeg har nok lyst på begge funksjoner, men jeg lurer fortsatt på dette med Class M.

On 5/23/2025 at 9:15 AM, LAKA said:

Jeg er i samme ærend som deg.

Har du blitt klokere og landet på et valg basert på denne tråden?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...