Jump to content

Valg av personlig nødpeilesender - hva anbefales?


dennrick

Recommended Posts

  Chilli Solbris skrev On 23.5.2025 at 10.45:

Det er riktig at de må utløses manuelt. Men Ocean Signal rescueME PLB3 kan monteres på redningsvest på en slik måte at den utløses automatisk når vesten blåses opp.

Vis hele sitatet  

Jeg syntes denne var veldig interessant. Men en del dyrere da.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Problemet med plb3 er at den ikke har nyeste type AiS mob (klasse m). Det gjør at den kan få utfordringer i de nye reglene som kommer. Det perfekte hadde vært en ny f.eks. plb4? Som innehold plb og nyeste mob2 AiS fra oven signal. For min del ønsker jeg begge deler og sånn det er nå blir det 2 devicer. 

Link to post

Det er denne jeg vurderer nå @Renzir

Ocean Signal PLB3 rescueME personlig nødpeilesender med AIS - Seatronic

 

Den kan varsle via satelitt og AIS. Jeg er dog usikker på om den er klasse M som Seilmagasinet mente man skulle sørge for å få. Når du nevner PLB4 - er det noe nytt som er på gang?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Hvis du seiler med kompetent mannskap og har utstyr for AIS, helst integrert i kartplotteren, er PLB med AIS det som gir størst sannsynlighet for å bli funnet av mannskapet. Seiler du alene ville jeg heller hatt PLB med Satelitt og GPS. Selv om det er andre båter i området må de være nært nok til å fange opp signalet, forstå det er en nødsituasjon og være kompetent til å redde en MOB. Kombo er jo best men koster og er en del større. 

Link to post
  Renzir skrev On 23.5.2025 at 15.29:

Jeg forstår ikke hvordan disse gamle mob AiS vil fungere fremover når klasse m kommer. Vil de da ikke fungere? Er det noen som vet dette?

Vis hele sitatet  

Hadde vært interessant å få avklart det.

 

Her er det jeg leste i Seilmagasinet

ClassM.jpg.6d80c4d1ccfab74d6e92fe5d64f4ce2b.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

En PLB vil uansett være langt bedre enn VHF basert AIS. AIS har svært begrenset rekkevidde mens PLB får sine signaler via sattelitt. Derfor egner en PLB seg svært godt i fjellet blant annet. Eller annet ulendt terreng. AIS er et godt hjelpemiddel for andre med AIS/DSC i nærheten av den som har ramlet overbord. En PLB med både AIS og signaler via satelitt er jo ;Ja takk begge deler!
Den teknologiske utviklingen på dette området er langt fra ferdig.
Det kostet meg ikke en kalori å parkere de gamle GPSene da nye, raskere og mer detaljerte kartplottere kom  på markedet.
Og sett i forhopld til det toalte båtholdet er denne typen sikkerhet slett ikke dyrt!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
  Chilli Solbris skrev On 23.5.2025 at 16.42:

En PLB vil uansett være langt bedre enn VHF basert AIS. AIS har svært begrenset rekkevidde mens PLB får sine signaler via sattelitt. Derfor egner en PLB seg svært godt i fjellet blant annet. Eller annet ulendt terreng. AIS er et godt hjelpemiddel for andre med AIS/DSC i nærheten av den som har ramlet overbord. En PLB med både AIS og signaler via satelitt er jo ;Ja takk begge deler!

Og sett i forhopld til det toalte båtholdet er denne typen sikkerhet slett ikke dyrt!

Vis hele sitatet  

Jeg syntes dette høres bra ut. Jeg liker også tanken på at jeg f.eks kan ta den med på sykkeltur på skauen. Jeg har en sprek el-sykkel som er fulldempet og sykler med helhjelm pluss litt annen polstring. Å ha en PLB i sekken kan være bra. Jeg har på 5 år hatt to stk over styret opplevelser, og de skjer alltid veldig fort, men også alltid i langsom kino der man tenker at "neeeeeei, dette her har jeg ikke lyst til" :smiler:.

 

Til det siste du skriver, så må jeg si meg enig der . Jeg har hatt et par turer over Oslofjorden fra Tjøme, alene frem og tilbake, begge ifjor, tjoret fast mellom vest og pidestall. Med utgangspunkt i Struten, så er det derfra alt ifra ca 6 km til 14 km til nærmeste øy. Si at man faller overbord midfjords, så blir avstanden sånn ca halvert. Bruker man en time på å svømme 1 km med oppblåst redningsvet, så skal man altså svømme i 3-7 timer avhengig av hvilken øy man sikter seg inn på. Legg til vind og strøm. Da er det like greit å bare legge seg på ryggen og vente i vesten, kanskje? Jeg har ikke lyst til å ligge der uten en slik nødpeilesender. Et annet moment er jo at dersom man faller overbord festet i sikkerhetslinen, så er det jo ikke sikkert at man klarer å komme seg ombord igjen alene heller.

 

Som @Krimart er inne på, så har jeg med fruen. Hun og jeg er enige om at hun må lære mer om å ta kontroll over båten, så det skal vi trene litt på denne sesongen. Pr. nå er vi på et nivå der hun "akkurat har lært å koke vann". 

 

Jeg har nok lyst på begge funksjoner, men jeg lurer fortsatt på dette med Class M.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
  Vestkystseiler skrev On 24.5.2025 at 20.40:

Hva er egentlig rekkevidden på VHF basert AIS når man ligger i vannet og antennen befinner seg maks 20 cm over vannoverflaten? Det kan umulig være særlig langt. 

Vis hele sitatet  

I følge denne 3Nm eller mer. Husk at antennen til moderskipet (helst) er i mastetoppen. En annen ting er at jeg tror faren for MOB ikke størst ved dårlig vær, men heller når du bare skal fikse noe fremme på dekk i normalt vær:bekymret:

 

 https://www.yachtingworld.com/features/tested-ais-mob-devices-help-your-crew-to-save-your-life-69914

Link to post

All rekkevidde bestemmes av jordkrumming, fysiske hindringer som fjell, bygninger eller andre tekniske installasjoner som kan forstyrre signalet. Alt som sendes via satellitt rekker lenger enn signaler via VHF båndet. Så den maksimale oppgitte rekkevidden er i helt åpent farvann med gunstige forhold. 
En annen ting er at en VHF antenne må stå rett opp! Ikke vinkles! De som setter antenna på skrå for at det ser finere ut, får et dårligere mottak og sending! Signalene sendes da rett til himmels forut og rett i sjøen akter!
IMG_9490.jpeg.2da76cf7ab981281c4a1f684d749bb27.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
  dennrick skrev On 24.5.2025 at 20.14:

Har du blitt klokere og landet på et valg basert på denne tråden?

Vis hele sitatet  

 

Jeg lander nok på en som sender via satellitt. Min bruk blir primært i åpen båt i litt vær og utsatte strekninger, og sekundært som mannskap på seilbåt. Så ser jeg også nytten av å kunne bruke den når jeg er i fjellet. Har ikke landet konkret modell enda. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg tenkte jeg bare måtte få konkludert på dette, og søkte og bestilte en Jotron Tron SA20 PLB personlig nødpeilesender med GPS og RLS - Seatronic

 

Det har ikke vært noe særlig med trafikk iår så langt jeg har sett, så sjansene for å bli plukket opp via AIS anser jeg som minimale. Samme betraktning har jeg når jeg tenker tilbake på de transport etappene jeg har hatt og turer generelt. Det er liten tetthet av båter ift hvor stor/stort Oslofjorden/havet er. Kombinert med antall båter med utstyr for å snappe opp et AIS signal, så tenkte jeg at en PLB kanskje er best.

 

En bonus er at jeg kan ta den med på land og bruke den der hvis nødvendig.

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Jeg har en McMurdo FastFind plb. Den funker, helikopteret kom. Den er nå godt over batterilevetid. Det er nesten like dyrt å bytte batteri som å kjøpe ny. Derfor er batterilevetid et like stort økonomisk poeng i valg mellom merker, som nypris. Jeg sier ikke at økonomi skal styre valget, bare at det er veldig dyrt å bytte. 5 år går fort. Av de som har vært omtalt her, skiller Jotron seg ut med 11 år. Man kan lure på hvordan det kan gå til, batteriteknologi er ikke magi. Har de virkelig så mye lenger levetid, eller strekker de marginene lenger? Uansett, det er det de oppgir. 

 

Diskusjonen om AIS eller PLB er for meg som seiler alene en no brainer. Jeg vil trykke på knappen og varsle proffapparatet. AIS i tillegg er en annen sak, men bare AIS er ikke aktuelt. Det jeg imidlertid ikke vet, er om alle PLB er like gode? Rekkevidde, presisjon etc..?

 

Chilli Solbris: Jeg tar gjerne en PM med tilbud på de modellene du har.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...