Code0 Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Chilli Solbris skrev On 23.5.2025 at 10.45: Det er riktig at de må utløses manuelt. Men Ocean Signal rescueME PLB3 kan monteres på redningsvest på en slik måte at den utløses automatisk når vesten blåses opp. Vis hele sitatet Ja, jeg ser det i bruksanvisningen nå. Det var jeg ikke klar over at de hadde fått godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Chilli Solbris skrev On 23.5.2025 at 10.45: Det er riktig at de må utløses manuelt. Men Ocean Signal rescueME PLB3 kan monteres på redningsvest på en slik måte at den utløses automatisk når vesten blåses opp. Vis hele sitatet Jeg syntes denne var veldig interessant. Men en del dyrere da. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai dennrick skrev On 23.5.2025 at 11.17: Jeg syntes denne var veldig interessant. Men en del dyrere da. Vis hele sitatet Bare si i fra så skal du få pris! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dennrick Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Chilli Solbris skrev On 23.5.2025 at 11.27: Bare si i fra så skal du få pris! Vis hele sitatet Okay - sendte deg en PM nå Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Renzir Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Problemet med plb3 er at den ikke har nyeste type AiS mob (klasse m). Det gjør at den kan få utfordringer i de nye reglene som kommer. Det perfekte hadde vært en ny f.eks. plb4? Som innehold plb og nyeste mob2 AiS fra oven signal. For min del ønsker jeg begge deler og sånn det er nå blir det 2 devicer. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Det er denne jeg vurderer nå @Renzir Ocean Signal PLB3 rescueME personlig nødpeilesender med AIS - Seatronic Den kan varsle via satelitt og AIS. Jeg er dog usikker på om den er klasse M som Seilmagasinet mente man skulle sørge for å få. Når du nevner PLB4 - er det noe nytt som er på gang? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Krimart Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Hvis du seiler med kompetent mannskap og har utstyr for AIS, helst integrert i kartplotteren, er PLB med AIS det som gir størst sannsynlighet for å bli funnet av mannskapet. Seiler du alene ville jeg heller hatt PLB med Satelitt og GPS. Selv om det er andre båter i området må de være nært nok til å fange opp signalet, forstå det er en nødsituasjon og være kompetent til å redde en MOB. Kombo er jo best men koster og er en del større. Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai @dennrick plb4 finnes ikke. Bare at jeg ønsket at den fantes som en oppgradert plb3 med AiS klasse m. Jeg forstår ikke hvordan disse gamle mob AiS vil fungere fremover når klasse m kommer. Vil de da ikke fungere? Er det noen som vet dette? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Renzir skrev On 23.5.2025 at 15.29: Jeg forstår ikke hvordan disse gamle mob AiS vil fungere fremover når klasse m kommer. Vil de da ikke fungere? Er det noen som vet dette? Vis hele sitatet Hadde vært interessant å få avklart det. Her er det jeg leste i Seilmagasinet Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Code0 Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Renzir skrev On 23.5.2025 at 15.29: Jeg forstår ikke hvordan disse gamle mob AiS vil fungere fremover når klasse m kommer. Vil de da ikke fungere? Er det noen som vet dette? Vis hele sitatet Jeg har forstått det slik at de ønsker å skille SOS fra merking av fiskeredskaper osv. Eksisterende utstyr vil fortsette å fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai En PLB vil uansett være langt bedre enn VHF basert AIS. AIS har svært begrenset rekkevidde mens PLB får sine signaler via sattelitt. Derfor egner en PLB seg svært godt i fjellet blant annet. Eller annet ulendt terreng. AIS er et godt hjelpemiddel for andre med AIS/DSC i nærheten av den som har ramlet overbord. En PLB med både AIS og signaler via satelitt er jo ;Ja takk begge deler! Den teknologiske utviklingen på dette området er langt fra ferdig. Det kostet meg ikke en kalori å parkere de gamle GPSene da nye, raskere og mer detaljerte kartplottere kom på markedet. Og sett i forhopld til det toalte båtholdet er denne typen sikkerhet slett ikke dyrt! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dennrick Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Chilli Solbris skrev On 23.5.2025 at 16.42: En PLB vil uansett være langt bedre enn VHF basert AIS. AIS har svært begrenset rekkevidde mens PLB får sine signaler via sattelitt. Derfor egner en PLB seg svært godt i fjellet blant annet. Eller annet ulendt terreng. AIS er et godt hjelpemiddel for andre med AIS/DSC i nærheten av den som har ramlet overbord. En PLB med både AIS og signaler via satelitt er jo ;Ja takk begge deler! Og sett i forhopld til det toalte båtholdet er denne typen sikkerhet slett ikke dyrt! Vis hele sitatet Jeg syntes dette høres bra ut. Jeg liker også tanken på at jeg f.eks kan ta den med på sykkeltur på skauen. Jeg har en sprek el-sykkel som er fulldempet og sykler med helhjelm pluss litt annen polstring. Å ha en PLB i sekken kan være bra. Jeg har på 5 år hatt to stk over styret opplevelser, og de skjer alltid veldig fort, men også alltid i langsom kino der man tenker at "neeeeeei, dette her har jeg ikke lyst til" . Til det siste du skriver, så må jeg si meg enig der . Jeg har hatt et par turer over Oslofjorden fra Tjøme, alene frem og tilbake, begge ifjor, tjoret fast mellom vest og pidestall. Med utgangspunkt i Struten, så er det derfra alt ifra ca 6 km til 14 km til nærmeste øy. Si at man faller overbord midfjords, så blir avstanden sånn ca halvert. Bruker man en time på å svømme 1 km med oppblåst redningsvet, så skal man altså svømme i 3-7 timer avhengig av hvilken øy man sikter seg inn på. Legg til vind og strøm. Da er det like greit å bare legge seg på ryggen og vente i vesten, kanskje? Jeg har ikke lyst til å ligge der uten en slik nødpeilesender. Et annet moment er jo at dersom man faller overbord festet i sikkerhetslinen, så er det jo ikke sikkert at man klarer å komme seg ombord igjen alene heller. Som @Krimart er inne på, så har jeg med fruen. Hun og jeg er enige om at hun må lære mer om å ta kontroll over båten, så det skal vi trene litt på denne sesongen. Pr. nå er vi på et nivå der hun "akkurat har lært å koke vann". Jeg har nok lyst på begge funksjoner, men jeg lurer fortsatt på dette med Class M. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 24.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai LAKA skrev On 23.5.2025 at 7.15: Jeg er i samme ærend som deg. Vis hele sitatet Har du blitt klokere og landet på et valg basert på denne tråden? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Vestkystseiler Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Hva er egentlig rekkevidden på VHF basert AIS når man ligger i vannet og antennen befinner seg maks 20 cm over vannoverflaten? Det kan umulig være særlig langt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Vestkystseiler skrev On 24.5.2025 at 20.40: Hva er egentlig rekkevidden på VHF basert AIS når man ligger i vannet og antennen befinner seg maks 20 cm over vannoverflaten? Det kan umulig være særlig langt. Vis hele sitatet I følge denne 3Nm eller mer. Husk at antennen til moderskipet (helst) er i mastetoppen. En annen ting er at jeg tror faren for MOB ikke størst ved dårlig vær, men heller når du bare skal fikse noe fremme på dekk i normalt vær https://www.yachtingworld.com/features/tested-ais-mob-devices-help-your-crew-to-save-your-life-69914 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai All rekkevidde bestemmes av jordkrumming, fysiske hindringer som fjell, bygninger eller andre tekniske installasjoner som kan forstyrre signalet. Alt som sendes via satellitt rekker lenger enn signaler via VHF båndet. Så den maksimale oppgitte rekkevidden er i helt åpent farvann med gunstige forhold. En annen ting er at en VHF antenne må stå rett opp! Ikke vinkles! De som setter antenna på skrå for at det ser finere ut, får et dårligere mottak og sending! Signalene sendes da rett til himmels forut og rett i sjøen akter! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LAKA Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai dennrick skrev On 24.5.2025 at 20.14: Har du blitt klokere og landet på et valg basert på denne tråden? Vis hele sitatet Jeg lander nok på en som sender via satellitt. Min bruk blir primært i åpen båt i litt vær og utsatte strekninger, og sekundært som mannskap på seilbåt. Så ser jeg også nytten av å kunne bruke den når jeg er i fjellet. Har ikke landet konkret modell enda. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Jeg kan informere om at leveringsdato på PLB3 er satt til midten av juni. Altså kombimodellen. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dennrick Svart Tirsdag 20:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:12 Jeg tenkte jeg bare måtte få konkludert på dette, og søkte og bestilte en Jotron Tron SA20 PLB personlig nødpeilesender med GPS og RLS - Seatronic Det har ikke vært noe særlig med trafikk iår så langt jeg har sett, så sjansene for å bli plukket opp via AIS anser jeg som minimale. Samme betraktning har jeg når jeg tenker tilbake på de transport etappene jeg har hatt og turer generelt. Det er liten tetthet av båter ift hvor stor/stort Oslofjorden/havet er. Kombinert med antall båter med utstyr for å snappe opp et AIS signal, så tenkte jeg at en PLB kanskje er best. En bonus er at jeg kan ta den med på land og bruke den der hvis nødvendig. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Code0 Svart Onsdag 07:50 Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:50 dennrick skrev On 10.6.2025 at 20.12: Det har ikke vært noe særlig med trafikk iår så langt jeg har sett, så sjansene for å bli plukket opp via AIS anser jeg som minimale. Vis hele sitatet Hvis du trenger ekstern redning så er nok satelittbasert PLB fornuftig. Hvis man tror egen båt kan plukke deg opp er AIS lavterskel-tilbudet. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Onsdag 12:02 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:02 Jeg har en McMurdo FastFind plb. Den funker, helikopteret kom. Den er nå godt over batterilevetid. Det er nesten like dyrt å bytte batteri som å kjøpe ny. Derfor er batterilevetid et like stort økonomisk poeng i valg mellom merker, som nypris. Jeg sier ikke at økonomi skal styre valget, bare at det er veldig dyrt å bytte. 5 år går fort. Av de som har vært omtalt her, skiller Jotron seg ut med 11 år. Man kan lure på hvordan det kan gå til, batteriteknologi er ikke magi. Har de virkelig så mye lenger levetid, eller strekker de marginene lenger? Uansett, det er det de oppgir. Diskusjonen om AIS eller PLB er for meg som seiler alene en no brainer. Jeg vil trykke på knappen og varsle proffapparatet. AIS i tillegg er en annen sak, men bare AIS er ikke aktuelt. Det jeg imidlertid ikke vet, er om alle PLB er like gode? Rekkevidde, presisjon etc..? Chilli Solbris: Jeg tar gjerne en PM med tilbud på de modellene du har. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.