Jump to content

Valg av personlig nødpeilesender - hva anbefales?

dennrick

Recommended Posts

Håper ikke det. Men det tok lang tid. 45 minutter på våren i vannet er lenge. Så jeg kommer nok fortsatt til å bruke sikkerhetsliner ombord.

Jeg satt hjemme på kontoret mitt her om kvelden for noen uker siden, og fikk en telefon fra Kystradio Sør som lurte på om jeg hadde problemer. Det hadde jeg ikke, men de hadde fått inn et nødsignal. Etterhvert ble saken oppklart og jeg fikk en SMS om at båten det var snakk om het "Glory Daze".

Båten min heter "Glory Days". Det var derfor forvirringen oppsto. Det er navnet etter forrige eier som jeg har adoptert, og det er etter en Bruce Springsteen låt :smiler:

Uansett var inntrykket mitt at de jobber iherdig for å finne ut av ting når noe skjer.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme)

VirtualMe skrev for 11 timer siden:

Det tok 45 minutter fra utløsning var registert hos HRS, til politibåten kom til meg.... Hadde det vært en PLB, og jeg lå i vannet, var det bare å sende alt til resirkulering, ferdig inn-frosset.

Nødpeilesender er flott å ha med i flåten. MOB bør løses lokalt om du vil reddes i live. Men trøst for de etterlatte om de finner den omkomne.

dennrick skrev for 11 timer siden:

båten det var snakk om het "Glory Daze".

Båten min heter "Glory Days".

… ja nettopp.. noen tror båtnavnet er en vits / fleip / festelig. Det er vel kallenummeret på VHF som er det offisielle, men ikke alle husker det i nøden, og kanskje varsleren er en gjest ombord. Men det er mange som heter Terna, så båtnavn er vel ikke entydig.

• 3 uker senere...

Nå nettopp fikk jeg besøk av Kustbevakningen. Siden jeg har ligget på anker siden i går, var VHF skrudd av, og jeg fikk derfor ingen alarm selv. De spurte om alt går bra, og at det var utløst en AIS MOB.

Dette ble jo en god test, på at det faktisk virker. Jeg åpnet vesten og ganske riktig - lyset blinket - men utløseren lå i deaktivert posisjon. Jeg antar den må ha delvis utløst av friksjon eller liknende. Så nå skal jeg gjøre to ting: 

1. armere kun under seilas

2. kode AIS MOB til båtens mmsi nummer. 

Uansett- en god test. PS - Ocean Signal AIS MOB1 har ikke toveis kommunikasjon, kun MOB-signal over AIS. Når jeg seiler alene har jeg alltid bærbar VHF festet i vesten. 

Og jeg gikk et fint lite klistremerke fra Kustbevakningen, som et minne og påminnelse om rett bruk av sikkerhetsutstyr. 
IMG_8355.jpeg.eda1fd7e2c0d2ddc6345dc42d6579626.jpeg

lr-80 skrev On 1.7.2025 at 11.45:

Så nå skal jeg gjøre to ting: 

1. armere kun under seilas

2. kode AIS MOB til båtens mmsi nummer. 

Skjønner ikke dette……

skall du «armere» for seilas og stenge av de etter seilas……..

våre ligger klare inne i vestene hele tiden, er det ikke risk att man glemmer dette l da man stikker iveg

jeg kodet våre 2, innen jeg stoppet de i vestene !

men jeg har ett føljd spm; er det noen som bytt batteri i sine, tror jeg hatt mine i 7år som er grensen !

må man kode om dem etter batteribytte

https://oceansignal.com/wp-content/uploads/2024/01/TB018-rescueME-MOB1-battery-replacement-1.pdf

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 1 time siden:

tror jeg hatt mine i 7år som er grensen !

Du kan ta en batteritest på enheten. Syv år forutsetter at den testes gjevnlig. Antall blink forteller noe om batteristatus. Jeg har ikke byttet batteri. Vil vel kjøpe ny i riktig / nyere spec når batteriene r modne for utskifting.

IMG_0733.png

Code0 skrev for 5 timer siden:

Vil vel kjøpe ny i riktig / nyere spec når batteriene r modne for utskifting.

vill du kjøpe helt ny…??

ser att ett batteri koster 950 kr

https://www.marinwebben.se/varumarken/ocean-signal/batteri-till-mob1-ais-ocean-signal

de skriver….

Reservbatteri till Ocean Signal MOB1 AIS
Batteribytet får endast utföras av auktoriserat företag och batterier säljs inte separat.
Pris batteribyte inklusive arbete 2400:-

ser att Seatronic tar 1249kr

og skriver

Ocean Signal anbefaler at dette gjøres hos en godkjent forhandler 

anbefaler er ikke detsamme som må !…….det er noe man kan fikse selv.

en ny koster ju 5499kr. (mob2)

S/Y Gunga Din

På den jeg kjøpte (Tron SA20 PLB), så er batteritiden oppgitt til 11 år. Den skal testes månedlig. En extended test skal visstnok kjøres hver 3. måned, og det kan kun gjøres 60 ganger (vet ikke hvorfor det er begrenset). Når batteriet er tomt, så er det end-of-life for senderen og den må erstattes i sin helhet.

Jeg har festet lomma den kom i til helt ny Spinlock Deckvest 6D 170N. Selve senderen, som man må ta ut av nevnte komme, har jeg også festet til vesten med en medfølgende stropp.

Leverte båten fra Tjøme til Framnes Marine idag for en fix (forhåpentligvis), og vest med sender var ikke sjenerende å ha på. Var til og med klipset fast til pidestallen i 4 m/s og under en halv meter bølger. Følte jeg tok sikkerheten på alvor idag:tommel_opp: Med båt på autorute og autopilot med kaptein i vannet, så kan det under riktige forhold være mulig å redde både kaptein og båt vil jeg tro?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme)

Gunga Din skrev 1 time siden:

vill du kjøpe helt ny…??

Ser på det når tiden kommer. Foreløpig grønt lys som betyr mye batteritid igjen. Nye produkter på markedet, og den jeg har skal fases ut, nye regler for AIS frekvenser (?) på vei inn. Får se hva behovet er om fem år, da sitter jeg kanskje på verandaen og ser bringebæra vokse.

Gunga Din skrev for 8 timer siden:

Skjønner ikke dette……

skall du «armere» for seilas og stenge av de etter seilas……..

våre ligger klare inne i vestene hele tiden, er det ikke risk att man glemmer dette l da man stikker i veg…

Ja, jeg har jo forstått at jeg mangler en del, så får jeg tak i denne igjen skal den selvfølgelig være armert hele tiden. Mulig kan jeg også pakke den innenfor blæra, så den ikke utløses utilsiktet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...