Swingswong Posted May 22 Share Posted May 22 Vurderer montering av Victron argofet 3-200. Det er en stor lifepo bank, thruster og et startbatteri i båten. Lifepo banken er sulten på strøm. Blir det noe ladestrøm igjen til thruster batteriet? Quote Link to post
Swingswong Posted May 22 Author Share Posted May 22 I denne videoen ser man lading av tilsvarende system, men her er batteriet til baugpropellen så å si fullt. Quote Link to post
dennrick Posted May 22 Share Posted May 22 Jeg har jo denne tråden gående Det ble satt inn nye lithiumbatterier slik at vi nå fikk tilsammen 1248 Ah. Ny dynamo fra Makspower som lader 160A også. I tillegg til en Multiplus. Dernest to stk Argofet 3-200. Etter sjøsetting var det vindfullt, og jeg var alene. For å legge til på gjestebrygga 100m lengre bort, så måtte jeg kjøre en del thrustere (hekk/baug) med hold funksjon for å få fortøyd. Jeg har to thrusterbanker - en i baugen og en akterut - begge på 2x70 Ah AGM. Alarmen på thrusterne gikk av, batteriene ble nok tappet noe ned. Etter at jeg kastet loss dagen etter, og kom opp i marsjfart, så ladet den nye dynamoen (som kan lade 160A) lithiumbanken med ca 130A. Etterhvert, så ladet den med 150A. At den steg fra 130 til 150A tror jeg har sammenheng med at thrusterbatteriene hadde fått sitt. Det var vel et forbruk på ca 10-11A også. Jeg har ikke shunt på thrusterbatteriene som showboaten til Makspower har. Så jeg tror svaret på spørsmålet ditt er ja. Quote Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Fantino Posted May 22 Share Posted May 22 Det er ikke noe særlig hokus-pokus med Argofet. Dersom ladekilden greier å holde spenningen over batterispenningen så ‘renner’ strømmen inn på alle batteriene gjennom Argofet, dog har Lithium lavere indre motstand og kan sluke mer strøm, men de har også høyere spenningsnivå enn bly/syre så det går helt fint. Argofet er bare 3 stk enveisventiler for strøm med samme innløp i praksis. Quote Link to post
J-Å Posted May 24 Share Posted May 24 Det kan være greit å følge med på at thrusterbatteriet blir toppladet av og til. Hvis BMS på lithiumbatteriene kutter når de har fått det de skal ha (14.2 V?), så kan spenningen stige videre til f.eks 14.7 V, som endel batterier skal ha. En DC-DC lader gir jo bedre kontroll, og flertrinns lading, men det blir jo en kostbar løsning for 160A. Quote Link to post
JRK Posted May 24 Share Posted May 24 Swingswong skrev On 22.5.2025 at 20.53: I denne videoen ser man lading av tilsvarende system, men her er batteriet til baugpropellen så å si fullt. Merk at her har vi ikke en VP D6 motor. Jeg prøvde dette men fikk alarm på motor på at den ikke lader, og det stemmer jo for Lithiumen tsuger alt av strøm fra dynamoen. (Har sett at noen skriver at de ikke opplever det). Har 3 adskilte banker. Begge AGM bankene går vi Victron skille. Lithium får fra dynamo via DC/DC. Imitt tilfelle har jeg redusert lading til lithium til 80A ved hjelp av DC/DC. Ser også at dette blir en dyr løsning med 160 A dynamo Quote Link to post
Swingswong Posted May 25 Author Share Posted May 25 Takk for svar. Jeg har to dcdc i dag. De støyer. Kommer sannsynligvis vis til å sette inn argofet. Jeg ser det er strøm igjen til thrusterbatteri i videoen, men ikke hvor mye ettersom den ikke blir brukt. Blir vel å kjøpe en shunt til det batteriet også og event kutte forbruksbanken med relé Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.