Jump to content

Argofet ladeskille fordeling

Swingswong

Recommended Posts

Jeg har jo denne tråden gående

image.png.7bc02aeef4cd07db6878096a3959e899.png

Det ble satt inn nye lithiumbatterier slik at vi nå fikk tilsammen 1248 Ah. Ny dynamo fra Makspower som lader 160A også. I tillegg til en Multiplus. Dernest to stk Argofet 3-200.

Etter sjøsetting var det vindfullt, og jeg var alene. For å legge til på gjestebrygga 100m lengre bort, så måtte jeg kjøre en del thrustere (hekk/baug) med hold funksjon for å få fortøyd. Jeg har to thrusterbanker - en i baugen og en akterut - begge på 2x70 Ah AGM. Alarmen på thrusterne gikk av, batteriene ble nok tappet noe ned.

Etter at jeg kastet loss dagen etter, og kom opp i marsjfart, så ladet den nye dynamoen (som kan lade 160A) lithiumbanken med ca 130A. Etterhvert, så ladet den med 150A. At den steg fra 130 til 150A tror jeg har sammenheng med at thrusterbatteriene hadde fått sitt. Det var vel et forbruk på ca 10-11A også. Jeg har ikke shunt på thrusterbatteriene som showboaten til Makspower har.

Så jeg tror svaret på spørsmålet ditt er ja.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Det er ikke noe særlig hokus-pokus med Argofet. Dersom ladekilden greier å holde spenningen over batterispenningen så ‘renner’ strømmen inn på alle batteriene gjennom Argofet, dog har Lithium lavere indre motstand og kan sluke mer strøm, men de har også høyere spenningsnivå enn bly/syre så det går helt fint. Argofet er bare 3 stk enveisventiler for strøm med samme innløp i praksis. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...