Jump to content

Argofet ladeskille fordeling

Swingswong

Recommended Posts

Jeg har jo denne tråden gående

image.png.7bc02aeef4cd07db6878096a3959e899.png

Det ble satt inn nye lithiumbatterier slik at vi nå fikk tilsammen 1248 Ah. Ny dynamo fra Makspower som lader 160A også. I tillegg til en Multiplus. Dernest to stk Argofet 3-200.

Etter sjøsetting var det vindfullt, og jeg var alene. For å legge til på gjestebrygga 100m lengre bort, så måtte jeg kjøre en del thrustere (hekk/baug) med hold funksjon for å få fortøyd. Jeg har to thrusterbanker - en i baugen og en akterut - begge på 2x70 Ah AGM. Alarmen på thrusterne gikk av, batteriene ble nok tappet noe ned.

Etter at jeg kastet loss dagen etter, og kom opp i marsjfart, så ladet den nye dynamoen (som kan lade 160A) lithiumbanken med ca 130A. Etterhvert, så ladet den med 150A. At den steg fra 130 til 150A tror jeg har sammenheng med at thrusterbatteriene hadde fått sitt. Det var vel et forbruk på ca 10-11A også. Jeg har ikke shunt på thrusterbatteriene som showboaten til Makspower har.

Så jeg tror svaret på spørsmålet ditt er ja.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Det er ikke noe særlig hokus-pokus med Argofet. Dersom ladekilden greier å holde spenningen over batterispenningen så ‘renner’ strømmen inn på alle batteriene gjennom Argofet, dog har Lithium lavere indre motstand og kan sluke mer strøm, men de har også høyere spenningsnivå enn bly/syre så det går helt fint. Argofet er bare 3 stk enveisventiler for strøm med samme innløp i praksis. 

Det kan være greit å følge med på at thrusterbatteriet blir toppladet av og til. Hvis BMS på lithiumbatteriene kutter når de har fått det de skal ha (14.2 V?), så kan spenningen stige videre til f.eks 14.7 V, som endel  batterier skal ha.

En DC-DC lader gir jo bedre kontroll, og flertrinns lading, men det blir jo en kostbar løsning for 160A.

Swingswong skrev On 22.5.2025 at 20.53:

I denne videoen ser man lading av tilsvarende system, men her er batteriet til baugpropellen så å si fullt. 

Merk at her har vi ikke en VP D6 motor. Jeg prøvde dette men fikk alarm på motor på at den ikke lader, og det stemmer jo for Lithiumen tsuger alt av strøm fra dynamoen. (Har sett at noen skriver at de ikke opplever det). Har 3 adskilte banker. Begge AGM bankene går vi Victron skille. Lithium får fra dynamo via DC/DC. Imitt tilfelle har jeg redusert lading til lithium til 80A ved hjelp av DC/DC. Ser også at dette blir en dyr løsning med 160 A dynamo

Takk for svar. Jeg har to dcdc i dag. De støyer. Kommer sannsynligvis vis til å sette inn argofet.  Jeg ser det er strøm igjen til thrusterbatteri i videoen, men ikke hvor mye ettersom den ikke blir brukt. Blir vel å kjøpe en shunt til det batteriet også  og event kutte forbruksbanken med relé 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...