Jump to content

Hentetur Bergen -Kristiansand (Norline 36)

TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Hei alle sammen,
Tenkte å gi en oppdatering fra henteturen vår med en Norline 36 fra Bergen til Kristiansand. Prøvde å poste tidligere i dag, men innlegget forsvant i cyberspace, så her kommer en kortversjon av dagens eventyr.

Værmeldingene har vært utfordrende, og vi har vurdert å avlyse flere ganger. Likevel bestemte vi oss for å ta morgenflyet fra Kristiansand til Bergen, og gi det et forsøk, i verstefall ligge på været, ettersom prognosene sa at lørdag ble smekker. Flyet landet på Flesland som planlagt, men forhåndsbestilt taxi som skulle synkronisere med flyet vårt, ble en liten fadese – sjåføren tok med seg andre passasjerer og var lite fornøyd med oss, siden vi ikke tok telefonen(Vi var fortsatt på flyet når han ringte..). Heldigvis fikk vi tak i en annen taxi og kom oss til båten.

Båten var klar for gjennomgang, med fulle tanker etter litt diskusjon med selger (avtalt i kontrakten). Selgers løfte om at «alt var i orden» holdt ikke helt vann. Et av to 12V-batterier var defekt, trimflapsene fungerte ikke, og topplantern var ute av drift. Mye tydet på at tidligere arbeid med kablene var, la oss si, «kreativt». Vi fikset topplantern provisorisk (to elektrikere om bord hjelper!), tok en kort prøvetur, og alt virket greit nok til å overføre pengene og kaste loss.

Turen startet i nydelig vær, men Sletta leverte som ventet: skarp sjø og kort bølgeperiode - Rormann fikk kjørt seg!. Vindusviskeren ga også opp, trolig på grunn av en løs kontakt – igjen, takk til tidligere kabelfiksere. Vi klarte oss med skarp utkikk. I Haugesund og Bokn gikk det fint, men vi vurderte å legge til i Stavanger eller Tananger pga. røff sjø langs Jæren. Prognosene viste bedring etter Varhaug, så vi bunkret i Tananger og fortsatte.

Vi er nå rett sør for Eigerøy og ser Lista i det fjerne. Vi sikter oss mot Farsund, med ETA ca. 00:30. Etter en tidlig start kl. 04:00, gleder vi oss til å legge til kai og få litt søvn. I morgen venter siste etappe til Kristiansand.

Noen bilder:

8a7604af-7e39-4291-b219-c63fcf4f747f.jpg.70ec385ee5cb388eef500eabc9707c20.jpg

b6de6f72-89cc-4404-807d-a7ef13588135.jpg.a40b46c111c3066e4ee966659e814a4d.jpg9a96f213-16a0-43b4-a4c7-7c5803682f55.jpg.493bab25c27eae6ebef1ac8f3b4424f7.jpg

Fiks av topplanterne er startet.

d7326bed-33a3-41fe-a4e2-023383a536e7.jpg.ccdb49b343c09ffb3771cf48bd0a0af9.jpg

a277aa0f-9b4b-4214-9eb6-f331aad10218.jpg.ad0615a41e93aef3ec6b7f13a40e4d30.jpg

Takk for at dere følger med – oppdaterer igjen snart!

Grattis med ny båt :flagg_bp:

skjønner godt at dere var på nippen til skal/ skal ikke pga været.

Det har blåst mye på vestlandet i går og i dag, men vinden har søkt litt ut fra sørlige del av vestlandet til deres favør. 

Hadde det vet den vanlige nordvesten i samme styrke så hadde dere hatt grov sjø hele veien ned til Farsund.

Høres ut som båt og motorer har fungert bra.

Så etter dere på Marine Traffic men dere har kanskje ikke B-AIS eller bruker boat beacon?

God tur videre på sjarmøretappen i morgen :flagg_bp:

Mvh. SAP

Det hører vel med litt skruing og fiksing på en gammel båt! Stusser litt på targabøyler uten trekkrør! Trodde det var hele poenget med targabøyle at man skulle få beskyttet ledninger opp til utstyr påmontert.

Håper motor og drivverk fungerte bra på turen. Kjenner jeg blir litt irritert over de som sier at alt virker og er i orden. to deffekte batterier og gåen landterne samt vindusvisker, er essensielt om man mener båten er henteklar. Det tar under 5 min å sjekke før den blir hentet!

Flott klassikker som bør taes vare på. God tur videre:tommel_opp:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Andora skrev for 10 timer siden:

Gratulerer med ny båt👍👍🍾🍾

Takk!😊 

sap_2000 skrev for 9 timer siden:

Grattis med ny båt :flagg_bp:

skjønner godt at dere var på nippen til skal/ skal ikke pga været.

Det har blåst mye på vestlandet i går og i dag, men vinden har søkt litt ut fra sørlige del av vestlandet til deres favør. 

Hadde det vet den vanlige nordvesten i samme styrke så hadde dere hatt grov sjø hele veien ned til Farsund.

Høres ut som båt og motorer har fungert bra.

Så etter dere på Marine Traffic men dere har kanskje ikke B-AIS eller bruker boat beacon?

God tur videre på sjarmøretappen i morgen :flagg_bp:

Ingen AIS. Jeg har egentlig en bærbar AIS, men var usikker på om jeg fikk med på flyet.

Jeg forsøkte å installere BB, men Google play klikket bare. Så det ble avskrevet 😊

Turen rundt lista var seig, dønninger kombinert med ugunstig strøm gjorde turen lang og nesten verre enn sletta til tider. 

Vi klappet til kai 30min senere enn forventet.

Motorrommet ser ikke ut og for en som et vant til å kunne gå med sokker der, gjør dette vondt 😅 Det blir et skikkelig vaskejobb!

-morten- skrev for 2 timer siden:

Det hører vel med litt skruing og fiksing på en gammel båt! Stusser litt på targabøyler uten trekkrør! Trodde det var hele poenget med targabøyle at man skulle få beskyttet ledninger opp til utstyr påmontert.

Håper motor og drivverk fungerte bra på turen. Kjenner jeg blir litt irritert over de som sier at alt virker og er i orden. to deffekte batterier og gåen landterne samt vindusvisker, er essensielt om man mener båten er henteklar. Det tar under 5 min å sjekke før den blir hentet!

Flott klassikker som bør taes vare på. God tur videre:tommel_opp:

Veldig frustrerende. Jeg hadde aldri hatt samvittighet til det.

Men spørsmålet er om det går på kunnskap eller latskap. 

Viskeren begynte å virke igjen etter en bølge traff oss langs Lista. 

Når det Targa, så er det noe jeg skal se på.

Bank i bordet, motoren sviver som ei klokke!😊 

Men vi har kasa loss, Søndre Katland fyr er passert 😊

IMG_1684.jpeg.d9ee134b7193d2290da0fd94598ab435.jpeg

lurvetass skrev 7 minutter siden:

Grattis med ny båt og flott med bilder og rapport fra turen.

Synes det er helt utrolig at selger kan oppføre seg som du beskriver.

Takk! Helt enig. Burde vært obligatorisk medlemskap her når man har båt 😅

Det skal sies at jeg en gang kjørte hjem fra Bergen med tom båthenger. Frustrerende!

Passert Lindesnes 😊

IMG_1691.jpeg.a910da972a8dce78db9f37bed2ae3897.jpegIMG_1694.png.458437967e241de2361bc6967e6cdc62.pngIMG_1697.png.aedb3fc5c1ebbde90f5022331196fc67.png

TrikkerN Lønning skrev 49 minutter siden:

Turen rundt lista var seig, dønninger kombinert med ugunstig strøm gjorde turen lang og nesten verre enn sletta til tider. 

Typisk Lista i nordlig sjø det. Tung sjø mot strømmen.

Sletta er verst på nordvest- Det kan bli skikkelig utrivelig der også og der får man tilbakeslagene fra land som lager jacusi under dårlige forhold.

TrikkerN Lønning skrev 2 minutter siden:

Passert Lindesnes 😊

Katland og Lindesnes fyr er kjente og kjære syn :smiler:

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 1 time siden:

Typisk Lista i nordlig sjø det. Tung sjø mot strømmen.

Sletta er verst på nordvest- Det kan bli skikkelig utrivelig der også og der får man tilbakeslagene fra land som lager jacusi under dårlige forhold.

Katland og Lindesnes fyr er kjente og kjære syn :smiler:

Det er to dieseltanker med rør for utligning mellom. 

Ultligning er koblet bak på tank, mens diesel er hentet foran.(Lærer stadig noe)Lite gunstig når vi ligger i halvplan, med 1/3 full tank.😊 

Vi fikk luftet og gang på maskineriet og kjører rolig innaskjærs. Av ukjent årsak har vi mistet lading(idéer?). Heldigvis mekanisk motor.

Vi er takknemlig for at dette ikke skjedde i natt.

IMG_1701.jpeg

-morten- skrev 2 minutter siden:

Godt det gikk bra! man driver raskt på åpne steder!

Vi hadde heldigvis god tid. Vi holdt på stund med lufting.

Men 5-10min til hadde det blitt en telefon min venner i RS. Slapp heldigvis det 😊

Bare erfaring tap av lading fra bil, men hvis ingen kabler har hoppet av, ei heller reima holder jeg en knapp på utslitte børster. En gang var jeg så uheldig at en børste var såpass slitt at den glapp ut av føringen og kilte seg på skrå, med det resultat at den endret funksjon fra børste til dreiestål og dreide ned sleperingen.

subwoofer skrev 8 minutter siden:

Bare erfaring tap av lading fra bil, men hvis ingen kabler har hoppet av, ei heller reima holder jeg en knapp på utslitte børster. En gang var jeg så uheldig at en børste var såpass slitt at den glapp ut av føringen og kilte seg på skrå, med det resultat at den endret funksjon fra børste til dreiestål og dreide ned sleperingen.

Jeg mistenker og håper på slakk reim eller ev dårlig kontakt et sted.

TrikkerN Lønning skrev for 15 timer siden:

(to elektrikere om bord hjelper!)

Dere bytta 1 batteri. 100% sikre på at dere ikke kom bort i noe ? Kan være en ladeseparator eller andre dioder på veien mellom dynamo og batterier. Dere har vel med elektriker-verktøykassa ?

Worry II skrev 4 minutter siden:

Dere bytta 1 batterie. 100% sikre på at dere ikke kom bort i noe ? Kan være en laderegulator eller andre dioder på veien mellom dynamo og batterier. Dere har vel med elektriker-verktøykassa ?

Vi klarer oss til Kristiansand.😊 

Det blir først kriopodrakt og vask av motorrom.

IMG_1703.jpeg.79a4a2aa87d75f2303f585940bc9cb89.jpeg

Skjernøysund 😊

TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden:

Ultligning er koblet bak på tank, mens diesel er hentet foran.(Lærer stadig noe)Lite gunstig når vi ligger i halvplan, med 1/3 full tank.😊 

Det hørtes ut som et lite gjennomtenkt oppsett. Spesielt om stigerørene er godt oppe fra bunn som noen virket å mene var smart en gang i tiden.

Det der hadde jeg vurdert å gjøre om til å suge fra laveste mulige punkt akter.

TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden:

Vi er takknemlig for at dette ikke skjedde i natt.

Ja takk og pris.

Det er slikt som fort kan bli krise på minutter om det skjer feks på sletta i sterk vest/ NV.

Har dere 1 motor? Mente Norline 36 som regel hadde 2?

Mvh. SAP

_Bliss_ skrev for 4 timer siden:

Gratulerer med gjennomført kjøp. Synd det det har dukket opp litt utfordringer, men det gikk heldigvis bra!

Vet du om båten er fabrikkbygget?

Takk, det vet jeg ikke.😊

Ja, jeg så jo at det var noe fikse. Men "driftsmessige" stand var jo forventet. Jeg spurte selger mye spørsmål før det besluttet å handle. Men,men så kan det gå!😊

sap_2000 skrev for 5 timer siden:

Det hørtes ut som et lite gjennomtenkt oppsett. Spesielt om stigerørene er godt oppe fra bunn som noen virket å mene var smart en gang i tiden.

Det der hadde jeg vurdert å gjøre om til å suge fra laveste mulige punkt akter.

Ja takk og pris.

Det er slikt som fort kan bli krise på minutter om det skjer feks på sletta i sterk vest/ NV.

Har dere 1 motor? Mente Norline 36 som regel hadde 2?

Forslag til stigerrør med flens tas imot med stor takk 😉 Finner bare til dieselvarmer, som jeg antar er for liten dim.

Jeg må skru og lime den fast.(Plast tanker)

Kun en Tamd61, ingen fartsmaskin.

Turbo må trolig også byttes etterhvert. Mangler 0,3 bar og det er trolig defor jeg mangler 300rpm.

Det ble litt sen oppdatering. Vi klappet til kai i Kristiansand rundt kl 1600. 

Men før dette ble det igjen litt dramatikk. Jeg fant ut hvorfor vi oppfattet at dynamoen ikke ladet. (Dette var basert på lav spenning)

Når vi åpnet kassen til batteriet så kokte det ene batteriet vi hadde. Da var det var to ting å gjøre. Skru på mest mulig belastning for deretter å skru av batteriet. Og deretter håpe at spenning fra dynamo ikke løp løpsk og deretter defekt dynamo.

Dette funket heldigvis, men jeg vil understreke at dette ikke er en selvfølge.

Det er mest sannsynlig et eller annet galt med strømmen ombord, som gjør at dette skjer, og det er trolig dette som har skjedd med andre batteriet også. Om dette er brudd på opplysningsplikt eller bare lite kunnskap er ikke godt å si. 

Batteriene er fra 2022 og er av typen (jævlig) tung - 225Ah. 

Det er i skrivende stund tatt ut. 

Oppsummert :

Jeg er på mange måte glad at det var jeg som kjøpte den, uten litt innsikt kunne dette gått alvorlig galt. Samtidig er jeg glad for at ikke kone og barn var med 😅

Både jeg og min "hentepartner" har opplevd det meste, alt i fra slange som løsner fra impeller og fyller båten med vann til mye annet. Vi har dog ikke gått på skjær(bank i bordet..), men vi kan innrømme at vi har gått tom for diesel engang, dette var en båt hvor man måler dieseltank med tommetokk.(Vi mistenker noen hadde stjålet dieselen)

Med pålandsvind, dregg og 140m med skjøtet teinetau reddet vi i land dette også 😊

Avsporing...

Men det er selvsagt kjipt å måtte gjør en del som absolutt ikke var planlagt - Men på den andre siden blir det nå gjort ordentlig. 

Videre arbeid blir nok en ny tråd, står nå klar med avfetting, klar for skrubbing av motorrom. 

Fikk knipset et bilde til før vi klappet til kai😊

IMG_1704.jpeg.ae6db5ae752f6514ecbfbd417672fc39.jpeg 

PS: Neste hentetur blir allerede på mandag eller tirsdag. Da blir det Tønsberg -Kristiansand, dog med en Tesla foran og ei jolle på slep...("Landeveishenting")

55 minutes ago, TrikkerN Lønning said:

IMG_1704.jpeg.ae6db5ae752f6514ecbfbd417672fc39.jpeg 

PS: Neste hentetur blir allerede på mandag eller tirsdag. Da blir det Tønsberg -Kristiansand, dog med en Tesla foran og ei jolle på slep...("Landeveishenting")

Kan jo by på strømproblemer det og!  Hadde et startbatteri som koka i fjor, og det ble litt trøbblete når man har elektronisk gass og gear innkobling.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 3 minutter siden:

Kan jo by på strømproblemer det og!  Hadde et startbatteri som koka i fjor, og det ble litt trøbblete når man har elektronisk gass og gear innkobling.

Heldigvis (i denne sammenheng) er den grønne i kjeller full mekanisk. Til og med stopp er mekanisk 😉

Just now, lurvetass said:

Jammen bra dere klarte dere så bra.

Tenker fortsatt at selger har mye å forklare her.

Og ikke minst bidra til fiks. Men å sende folk av gårde med båt som har sånne problemer er fyfy.

Må si meg enig! om det er latskap og ikke vedlikeholdt båt er det så sin sak, men vet selger om dette så er det horribelt! Hadde hverken solgt noe båt eller sendt i veg noen med gåene batterier og ladetrøbbel!  Da hadde jeg ihvertfall vært ærlig og slått av på pris!

lurvetass skrev 57 minutter siden:

Tenker fortsatt at selger har mye å forklare her.

Og ikke minst bidra til fiks. Men å sende folk av gårde med båt som har sånne problemer er fyfy.

Ja, slett ikke bra. Spesielt om han var vitende om utfordringene.

Minner meg om en båt jeg hentet en gang med tanker fulle av dritt. Proppfulle grovfiltre etter en halv time  på marsj med fulle tanker og flatt vann. Hadde på forhånd spurt selger om han noen gang hadde opplevd utfordringer med diesel. Svaret var nei, men måten det ble svart på gjorde at jeg hadde en følelse....

Totalt unødvendig å legge lokk på ting, og spesielt ting som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.

Godt dere var 3 båtkyndige og tekniske menensker på tur. Alene  eller med familie ombord hadde ikke vært noe trivelig.

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...