ko-stens Startet Fredag 05:23 Link til dette innlegget Startet Fredag 05:23 Vet ikke hvor nøye det er, men når båten ligger i havn, er det best med motoren tiltet opp, ute av vannet, eller ikke? Merker meg at flere har den tiltet opp i saltvannshavn, mens den ikke er det i ferskvann. Det er vel større påkjenning å ha den nedi vannet i saltvann pga salt og andre ting som kan feste seg på motoren, men er det noe særlig poeng i ferskvann egentlig? Min båt ligger i Mjøsa. I fjor var stod den fra mai til september og ble lite brukt. Den var nærmest «malt» med alger og måtte skrubbes skikkelig for å få den ren. I år tenkte jeg å ha den tiltet opp i stedet for mest mulig. Slippe den grønne guffa som fester seg så godt, rett og slett. Er det egentlig noen ulemper med å ha motoren tiltet opp? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 05:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 05:29 Når jeg er på hytta og bruker båten, eller er på tur, har jeg den bestandig nede. Når jeg forlater båten bruker jeg å flushe igjennom ferskvann i 5-6 minutter til det smaker ferskvann av kjølestrålen, lar den stå opptiltet. Suzuki 300 APX Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kallethekid Svart Fredag 06:25 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:25 Er det noen grunner å ikke tilte den opp da? Tar vel ca 4 sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart Fredag 06:47 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:47 Det anbefales og ha motor nede når det er minusgrader, men får ikke håpe vi blir plaget med det i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 07:47 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:47 Kallethekid skrev 1 time siden: Er det noen grunner å ikke tilte den opp da? Tar vel ca 4 sekunder. Det kommer litt an på motoren. Min er forferdelig tung å tilte manuelt, og bolten til å sikre den er så treg at jeg må bruke tang på den. Så da velger jeg heller å la den stå nede året rundt. Minuset er at det gror mye på den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Code0 Svart Fredag 10:12 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:12 Du tilter vel opp for å unngå groe. Gror det ikke kan du vel la være. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Fredag 10:32 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:32 Blant de mer diskuterte emner på baatplassen, her en 22 år gammel tråd. Eneste skade jeg kan huske som følge av å ha motoren oppe er et undervannshus som frøs i stykker fordi det var fylt med vann. Det man iallfall kan være helt sikker på er at en motor som står nede vil korrodere og bolter kanskje være umulige å løsne hvis man må reparere noe. F.eks. skifte impeller. Motoren skulle vært veldig tung før jeg hadde latt den stå nede.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 10:55 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:55 Ingar skrev 21 minutter siden: Det man iallfall kan være helt sikker på er at en motor som står nede vil korrodere Mulig det. Så langt ser det greit nok ut. Men den har vel ikke stått nede i mer enn 5-6 år da.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart Fredag 10:59 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:59 3 hours ago, index said: Det kommer litt an på motoren. Min er forferdelig tung å tilte manuelt, og bolten til å sikre den er så treg at jeg må bruke tang på den. Så da velger jeg heller å la den stå nede året rundt. Minuset er at det gror mye på den. Hvilken motor er dette? trodde det var el tilt på motorer med litt vekt nå. Sønnen hadde båt med Mercury Viking 10/15 Ikke lett men gikk greit å heve manuelt. Hadde for mange år siden en Evinrude 50, med gassylinder assistanse. Det funket bra. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart Fredag 11:22 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:22 -morten- skrev 19 minutter siden: Hvilken motor er dette? trodde det var el tilt på motorer med litt vekt nå. Gammel motor, 30hk Mariner fra 1995. Er vel egentlig en nedskrudd 40hk så den er solid bygget. Jeg klarer greit å løfte den, men det er kona som bruker den mest og hun har ikke sjans til å få det til. Så da får den heller bare stå nede, så er den i alle fall alltid klar til bruk.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Selco Racing Svart Fredag 11:33 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:33 Når hekkaggregat tåler å stå nede, så tåler nok en påhenger det også. Trangt i havna, vind og ukyndige båtførere gjør at det er mindre sjanse for at noen kjører på motor, eller rapper propell, når motoren står nede. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Fredag 11:38 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:38 En gyldig grunn til å la den stå nede er at da er trimsylindrene helt sammentrukket, ergo vil det bare gro rur på deler som ikke passerer gjennom tettinger. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart Lørdag 16:40 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:40 Har båten på Tøndergård Småbåthavn i Molde. Et av landets største båthavner med rundt 1000 båter. Vanskelig å vite, men på piren jeg ligger og det jeg kan se ellers så er nok rundt 90% av motorene tiltet opp. Tar bare noen sekunder, og tror plusser er flere enn minuser. Ser noen nevner å flushe motor med ferskvann etter bruk, dette er også anbefalt i manualen til motor. Har ennå tilgode å se noen gjøre det i båthavna. Mye plunder og heft. Samtidig er det vel nesten alle som gjør øvelsen når båt og motor taes opp om høsten. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.