Second Wind Startet 23.Mai Link til dette innlegget Startet 23.Mai Jeg har Nexus NX2 instrumenter på min Comfortina 35. Nexus Windgiver sluttet å virke og jeg har forsøkt å koble til en Garmin gWind som erstatning. Jeg har montert den nye windgiver på mastetoppen, trekt ny ledning gjennom masten og fått en Gnd 10 "black box fra Garmin som skal omforme signalene fra gWind til NMEA 2000. Jeg oppdager at mine andre Nexus instrumenter (logg/fartsmåler, dybde og gps posisjon) bruker NMEA 0183. Er det noen som vet om det er mulig å koble gWind til min Nexus server? Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Gnd10 kan motta nexus signalet å gjøre det om til nmea 2000. Bare å koble de 4 ledningene som er nettoen og koble til til tilsvarende farger på ledningen som følger med gnd10 se manualen. Jeg hadde dette i forrige seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
Second Wind Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Takk for svar, men gjør det noe at min nexus server bruker NMEA 0183? Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Tror ikke det har noe å si. De bruker ikke nmea 1883 hvis de er koblet til nexus server men nexus sitt egene protokoll men Nexus server støtter å oversetter til nmea 1883. Jeg vet ikke hvilke instrumenter du har som bruker de to nmea 1883 out fra nexsus server Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Jeg har gjort akkurat samme bytte. Du trenger ikke bruke Gnd10 for å få vinddata fra GWind giver inn på Nexus serveren. Du kan koble GWind rett inn på NETWORK. Jeg hadde det slik lenge, men har nå tatt i bruk Gnd10 for å få data fra Nexus server over til NMEA 2000 inngang på ny plotter . Les i så fall dette: https://support.garmin.com/en-US/?faq=jejY9lLwXm1DwGyj2oawN8 Sitér dette innlegget Link to post
Second Wind Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai OK, takk for svar😊. Gamle Nexus vind giver var koblet inn på Wind på Nexus server. Det er noe annet koblet inn på network på Nexus server, muligens GPSen. Er det bare til å doble opp koblingen på network? Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Du kan bare skjøte å koble flere rett inn på nettwork da det er slik nexus nettverket fungerer , det er også slik man kobler flere instrumenter etter hverandre Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Second Wind skrev for 19 timer siden: OK, takk for svar😊. Gamle Nexus vind giver var koblet inn på Wind på Nexus server. Det er noe annet koblet inn på network på Nexus server, muligens GPSen. Er det bare til å doble opp koblingen på network? Ja, som @Ttopp sier er det bare å parallellkoble. Dette er en veldig stabil RS485 buss. Den har fungert uten problemer i 20 år hos meg. Kun bytte av vindgiver, og oppgradering med GND10. Det er typisk instrumentene som allerede ligger på NETWORK. GPS kommer mest sannsynlig inn på NMEA GPS. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.