Queue Startet Fredag 18:34 Link til dette innlegget Startet Fredag 18:34 Hei! Så er jeg i den fortvila situasjonen at jeg foreløpig ser ut til å måtte bestille sommeropplag. Dersom noen har gode råd, tips eller navn på verksted/personer som kan hjelpe så takker jeg. Har en 2010 Skibsplast 660DC som ikke starter. Det sitter en Cummins Mercruiser 2.0L 170HK i båten. Båten har blitt server og vinterkonservert, men starter ikke. Her er det som er gjort av feilsøking: Motorstatus: Motoren roterer normalt, men starter ikke Ingen tenning selv med startgass Ingen feilkoder vises i SmartCraft-display Spenning målt til 13,0–13,5 V – batteri og strømtilførsel OK ECU summer ved tenning – system initialiseres? Drivstoffsystem: Diesel kommer frem til rail og injektorene Har ikke åpnet og inspisert drivstoffilter, men ser ingen blokkering Har målt 2,2 V ved injektor – ingen pulsing = ECU sender ikke innsprøytning? Elektronikk og sensorer: Startmotor fungerer Kill switch/dødmannssnor OK Ingen sikringer utløst Ingen startsperrefunksjon aktivert CKP og CMP-sensorer ikke testet, men liten mistanke om mulig svikt? Hydraulikk og reim: Hydraulikkolje (servoolje) litt lav, men ikke tom Ingen tegn til lekkasje eller reimskade Reimdrift ser visuell OK ut Link to post
subwoofer Svart Fredag 19:14 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:14 Veivakselsensor? Hvis hjernen ikke vet at motoren går rundt vil den heller ikke forsøke å sprøyte inn drivstoff. Men at den ikke tenner på eter er mistenkelig, det betyr at du ikke har kompresjon. Og det igjen kan skyldes noe så dyrt som registrerras. Link to post
-morten- Svart Fredag 19:37 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:37 22 minutes ago, subwoofer said: Veivakselsensor? Hvis hjernen ikke vet at motoren går rundt vil den heller ikke forsøke å sprøyte inn drivstoff. Men at den ikke tenner på eter er mistenkelig, det betyr at du ikke har kompresjon. Og det igjen kan skyldes noe så dyrt som registrerras. blir den ikke tung å rotere da og ev ulyder? Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
subwoofer Svart Fredag 19:55 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:55 Jo, da burde den lage dyre lyder. Link to post
Queue Svart Fredag 20:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:08 -morten- skrev 30 minutter siden: blir den ikke tung å rotere da og ev ulyder? Ingen ulyder ved kinning. Jeg har også manuelt pumpa til pumpa blir steinhard å trykke inn. Ved kinning etterpå så blir den «myk» igjen, så diesel går tydeligvis i retur. subwoofer skrev 54 minutter siden: Veivakselsensor? Hvis hjernen ikke vet at motoren går rundt vil den heller ikke forsøke å sprøyte inn drivstoff. Men at den ikke tenner på eter er mistenkelig, det betyr at du ikke har kompresjon. Og det igjen kan skyldes noe så dyrt som registrerras. Tror gjerne at det kan være veivakselsensor, men der stopper min kompetanse. Hvordan kan jeg verifisere det? Link to post
subwoofer Svart Fredag 20:18 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:18 Kjenner ikke denne motoren, men når du kinner skal du få en 150-200 o/min. Det kan hende du må koble til diagnoseporten for å se turtall før start, ikke sikkert den sender det til instrument. Er du sikker på at du ikke bare har litt dårlig tilkobling på batteriet? Hvis den kinner saktere enn normalt kan det faktisk hende at grunnen til at den ikke starter er at spenningen fra batteriet er så lav at hjernen blacker ut når du kinner. Link to post
Queue Svart Fredag 20:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:55 subwoofer skrev 32 minutter siden: Kjenner ikke denne motoren, men når du kinner skal du få en 150-200 o/min. Det kan hende du må koble til diagnoseporten for å se turtall før start, ikke sikkert den sender det til instrument. Er du sikker på at du ikke bare har litt dårlig tilkobling på batteriet? Hvis den kinner saktere enn normalt kan det faktisk hende at grunnen til at den ikke starter er at spenningen fra batteriet er så lav at hjernen blacker ut når du kinner. Jeg har hatt batteriet ut og inn igjen for å toppe opp lading. Har vært nøye på å stramme rundt batteripolene ved tilkobling. Det er ikke noe som virker unormalt med måten starteren går slik jeg kan bedømme. Har gått over alle sikringer samt automatsikringer på Vessel Control og ingen av de er defekte eller utløst. Ingen pipelyder som indikerer alarm heller. Link to post
X10an Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden En kompresjonstest tar 30 sekunder med rett utstyr. Det kan selvsagt være en god fortsettelse på feilsøkingen. Queue skrev for 13 timer siden: tips eller navn på verksted/personer som kan hjelpe så takker jeg Langs brygga i Longyearbyen eller nærmere Lindesnes? Link to post
Queue Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden X10an skrev for 5 timer siden: En kompresjonstest tar 30 sekunder med rett utstyr. Det kan selvsagt være en god fortsettelse på feilsøkingen. Langs brygga i Longyearbyen eller nærmere Lindesnes? Godt poeng. Nesodden, så Oslofjordområdet fra Asker til Fredrikstad er vel nedslagsfeltet :) Så er det alltid bra å ha noen som kan ta det stegvis og helst ikke med 2 timer i reisekostnader for hver tur ; lese feilkoder, kompresjonstest,…. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn