Jump to content

Cummins Mercruiser QSD 2.0L 170HK starter ikke - elektronikkproblem?

Queue

Recommended Posts

Hei!

Så er jeg i den fortvila situasjonen at jeg foreløpig ser ut til å måtte bestille sommeropplag. 

Dersom noen har gode råd, tips eller navn på verksted/personer som kan hjelpe så takker jeg. 

Har en 2010 Skibsplast 660DC som ikke starter. Det sitter en Cummins Mercruiser 2.0L 170HK i båten. 

Båten har blitt server og vinterkonservert, men starter ikke. 

Her er det som er gjort av feilsøking:

Motorstatus:

Motoren roterer normalt, men starter ikke

Ingen tenning selv med startgass

Ingen feilkoder vises i SmartCraft-display

Spenning målt til 13,0–13,5 V – batteri og strømtilførsel OK

ECU summer ved tenning – system initialiseres?

Drivstoffsystem:

Diesel kommer frem til rail og injektorene

Har ikke åpnet og inspisert drivstoffilter, men ser ingen blokkering

Har målt 2,2 V ved injektor – ingen pulsing = ECU sender ikke innsprøytning?

Elektronikk og sensorer:

Startmotor fungerer

Kill switch/dødmannssnor OK

Ingen sikringer utløst

Ingen startsperrefunksjon aktivert

CKP og CMP-sensorer ikke testet, men liten mistanke om mulig svikt?

Hydraulikk og reim:

Hydraulikkolje (servoolje) litt lav, men ikke tom

Ingen tegn til lekkasje eller reimskade

Reimdrift ser visuell OK ut

Veivakselsensor? Hvis hjernen ikke vet at motoren går rundt vil den heller ikke forsøke å sprøyte inn drivstoff. 

Men at den ikke tenner på eter er mistenkelig, det betyr at du ikke har kompresjon. Og det igjen kan skyldes noe så dyrt som registrerras. 

22 minutes ago, subwoofer said:

Veivakselsensor? Hvis hjernen ikke vet at motoren går rundt vil den heller ikke forsøke å sprøyte inn drivstoff. 

Men at den ikke tenner på eter er mistenkelig, det betyr at du ikke har kompresjon. Og det igjen kan skyldes noe så dyrt som registrerras. 

blir den ikke tung å rotere da og ev ulyder?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 30 minutter siden:

blir den ikke tung å rotere da og ev ulyder?

Ingen ulyder ved kinning. Jeg har også manuelt pumpa til pumpa blir steinhard å trykke inn. Ved kinning etterpå så blir den «myk» igjen, så diesel går tydeligvis i retur. 

subwoofer skrev 54 minutter siden:

Tror gjerne at det kan være veivakselsensor, men der stopper min kompetanse. Hvordan kan jeg verifisere det?

Kjenner ikke denne motoren, men når du kinner skal du få en 150-200 o/min. Det kan hende du må koble til diagnoseporten for å se turtall før start, ikke sikkert den sender det til instrument. 

Er du sikker på at du ikke bare har litt dårlig tilkobling på batteriet? Hvis den kinner saktere enn normalt kan det faktisk hende at grunnen til at den ikke starter er at spenningen fra batteriet er så lav at hjernen blacker ut når du kinner. 

subwoofer skrev 32 minutter siden:

Kjenner ikke denne motoren, men når du kinner skal du få en 150-200 o/min. Det kan hende du må koble til diagnoseporten for å se turtall før start, ikke sikkert den sender det til instrument. 

Er du sikker på at du ikke bare har litt dårlig tilkobling på batteriet? Hvis den kinner saktere enn normalt kan det faktisk hende at grunnen til at den ikke starter er at spenningen fra batteriet er så lav at hjernen blacker ut når du kinner. 

Jeg har hatt batteriet ut og inn igjen for å toppe opp lading. Har vært nøye på å stramme rundt batteripolene ved tilkobling. Det er ikke noe som virker unormalt med måten starteren går slik jeg kan bedømme.

Har gått over alle sikringer samt automatsikringer på Vessel Control og ingen av de er defekte eller utløst. 

Ingen pipelyder som indikerer alarm heller. 

En kompresjonstest tar 30 sekunder med rett utstyr. Det kan selvsagt være en god fortsettelse på feilsøkingen.

Queue skrev for 13 timer siden:

tips eller navn på verksted/personer som kan hjelpe så takker jeg

Langs brygga i Longyearbyen eller nærmere Lindesnes?

X10an skrev for 5 timer siden:

En kompresjonstest tar 30 sekunder med rett utstyr. Det kan selvsagt være en god fortsettelse på feilsøkingen.

Langs brygga i Longyearbyen eller nærmere Lindesnes?

Godt poeng. Nesodden, så Oslofjordområdet fra Asker til Fredrikstad er vel nedslagsfeltet :)

Så er det alltid bra å ha noen som kan ta det stegvis og helst ikke med 2 timer i reisekostnader for hver tur ; lese feilkoder, kompresjonstest,….

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...