Queue Startet 23.Mai Link til dette innlegget Startet 23.Mai Hei! Så er jeg i den fortvila situasjonen at jeg foreløpig ser ut til å måtte bestille sommeropplag. Dersom noen har gode råd, tips eller navn på verksted/personer som kan hjelpe så takker jeg. Har en 2010 Skibsplast 660DC som ikke starter. Det sitter en Cummins Mercruiser 2.0L 170HK i båten. Båten har blitt server og vinterkonservert, men starter ikke. Her er det som er gjort av feilsøking: Motorstatus: Motoren roterer normalt, men starter ikke Ingen tenning selv med startgass Ingen feilkoder vises i SmartCraft-display Spenning målt til 13,0–13,5 V – batteri og strømtilførsel OK ECU summer ved tenning – system initialiseres? Drivstoffsystem: Diesel kommer frem til rail og injektorene Har ikke åpnet og inspisert drivstoffilter, men ser ingen blokkering Har målt 2,2 V ved injektor – ingen pulsing = ECU sender ikke innsprøytning? Elektronikk og sensorer: Startmotor fungerer Kill switch/dødmannssnor OK Ingen sikringer utløst Ingen startsperrefunksjon aktivert CKP og CMP-sensorer ikke testet, men liten mistanke om mulig svikt? Hydraulikk og reim: Hydraulikkolje (servoolje) litt lav, men ikke tom Ingen tegn til lekkasje eller reimskade Reimdrift ser visuell OK ut Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Veivakselsensor? Hvis hjernen ikke vet at motoren går rundt vil den heller ikke forsøke å sprøyte inn drivstoff. Men at den ikke tenner på eter er mistenkelig, det betyr at du ikke har kompresjon. Og det igjen kan skyldes noe så dyrt som registrerras. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai 22 minutes ago, subwoofer said: Veivakselsensor? Hvis hjernen ikke vet at motoren går rundt vil den heller ikke forsøke å sprøyte inn drivstoff. Men at den ikke tenner på eter er mistenkelig, det betyr at du ikke har kompresjon. Og det igjen kan skyldes noe så dyrt som registrerras. blir den ikke tung å rotere da og ev ulyder? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
subwoofer Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Jo, da burde den lage dyre lyder. Sitér dette innlegget Link to post
Queue Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai -morten- skrev 30 minutter siden: blir den ikke tung å rotere da og ev ulyder? Ingen ulyder ved kinning. Jeg har også manuelt pumpa til pumpa blir steinhard å trykke inn. Ved kinning etterpå så blir den «myk» igjen, så diesel går tydeligvis i retur. subwoofer skrev 54 minutter siden: Veivakselsensor? Hvis hjernen ikke vet at motoren går rundt vil den heller ikke forsøke å sprøyte inn drivstoff. Men at den ikke tenner på eter er mistenkelig, det betyr at du ikke har kompresjon. Og det igjen kan skyldes noe så dyrt som registrerras. Tror gjerne at det kan være veivakselsensor, men der stopper min kompetanse. Hvordan kan jeg verifisere det? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Kjenner ikke denne motoren, men når du kinner skal du få en 150-200 o/min. Det kan hende du må koble til diagnoseporten for å se turtall før start, ikke sikkert den sender det til instrument. Er du sikker på at du ikke bare har litt dårlig tilkobling på batteriet? Hvis den kinner saktere enn normalt kan det faktisk hende at grunnen til at den ikke starter er at spenningen fra batteriet er så lav at hjernen blacker ut når du kinner. Sitér dette innlegget Link to post
Queue Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai subwoofer skrev 32 minutter siden: Kjenner ikke denne motoren, men når du kinner skal du få en 150-200 o/min. Det kan hende du må koble til diagnoseporten for å se turtall før start, ikke sikkert den sender det til instrument. Er du sikker på at du ikke bare har litt dårlig tilkobling på batteriet? Hvis den kinner saktere enn normalt kan det faktisk hende at grunnen til at den ikke starter er at spenningen fra batteriet er så lav at hjernen blacker ut når du kinner. Jeg har hatt batteriet ut og inn igjen for å toppe opp lading. Har vært nøye på å stramme rundt batteripolene ved tilkobling. Det er ikke noe som virker unormalt med måten starteren går slik jeg kan bedømme. Har gått over alle sikringer samt automatsikringer på Vessel Control og ingen av de er defekte eller utløst. Ingen pipelyder som indikerer alarm heller. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai En kompresjonstest tar 30 sekunder med rett utstyr. Det kan selvsagt være en god fortsettelse på feilsøkingen. Queue skrev for 13 timer siden: tips eller navn på verksted/personer som kan hjelpe så takker jeg Langs brygga i Longyearbyen eller nærmere Lindesnes? Sitér dette innlegget Link to post
Queue Svart 24.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai X10an skrev for 5 timer siden: En kompresjonstest tar 30 sekunder med rett utstyr. Det kan selvsagt være en god fortsettelse på feilsøkingen. Langs brygga i Longyearbyen eller nærmere Lindesnes? Godt poeng. Nesodden, så Oslofjordområdet fra Asker til Fredrikstad er vel nedslagsfeltet :) Så er det alltid bra å ha noen som kan ta det stegvis og helst ikke med 2 timer i reisekostnader for hver tur ; lese feilkoder, kompresjonstest,…. Sitér dette innlegget Link to post
Queue Svart 5.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni X10an skrev On 24.5.2025 at 9.47: En kompresjonstest tar 30 sekunder med rett utstyr. Det kan selvsagt være en god fortsettelse på feilsøkingen. Langs brygga i Longyearbyen eller nærmere Lindesnes? Så var neste steg avklart; alle sylindere fikk målt mellom 4 og 7 bar, noe som indikerer at ventiler kan være rustet fast eller at det er andre årsaker. Så får vi se hva som blir neste kapittel…. Noen som har en QSD 2.0 som de skal selge? Bare sånn i tilfelle… Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.Juni Link til dette innlegget Svart 5.Juni Ville fått en mekaniker til å se på dette. Har motoren stått en stund uten å bli brukt? gikk den fint sist den ble brukt? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dieselfan Svart 5.Juni Link til dette innlegget Svart 5.Juni Queue skrev for 5 timer siden: Så var neste steg avklart; alle sylindere fikk målt mellom 4 og 7 bar, noe som indikerer at ventiler kan være rustet fast eller at det er andre årsaker. Beklager at det var greia med motoren din. Uansett må den topp-strippes. I beste fall noen ventilmekanisme deler, pakninger, presse ut/inn noen ventilstyringer, et par stempel... + 15-20timer I verste fall; motor ut, bytte topp, noen stempel, register... 20-30 timer Kanskje en ide å gå inn i alle forbrenningskammer med snake kamera og sjekke stempeltopper, sjekke register visuelt, av med toppdeksel og sjekke ventilmekanismen. Er det ille kan det være en ide å vurdere å selge som delemotor og la kjøper montere ut motor. Hufff Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni Litt rart at det skal være dårlig komperasjon på alle sylinderne. Dette kan tyde på at det er en felles årsak. Er timingen mellom veiv og kamaksling sjekket? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
subwoofer Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni Og det er ikke noen blokkering i luftveiene? Sitér dette innlegget Link to post
Queue Svart 9.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni Brigg skrev On 6.6.2025 at 8.02: Litt rart at det skal være dårlig komperasjon på alle sylinderne. Dette kan tyde på at det er en felles årsak. Er timingen mellom veiv og kamaksling sjekket? Tar ut motoren nå, så får det feilsøkes. Dersom du skulle spekulere i årsak. Hva tenker du en slik hendelse kan være? subwoofer skrev On 6.6.2025 at 8.13: Og det er ikke noen blokkering i luftveiene? Dette er selvsagt noe som sjekkes. Får hjelp av verksted til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juni Link til dette innlegget Svart 9.Juni Queue skrev 1 time siden: Hva tenker du en slik hendelse kan være? Jeg ville sjekket timingen, altså at registerreim eller -kjede alt etter hva motoren er utstyrt med er riktig og ikke har hoppet over en tann eller to. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Queue Svart 11.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni Så er neste steg klart, men uten konklusjon annet enn at dette ikke er en quick fix Timing Timingen var ikke helt perfekt, men kun marginalt ute av posisjon. Jeg tviler på at dette har noen sammenheng med feilen. Det var heller ingen merker på ventiler eller stempler som tyder på sammenstøt. Vann/rust Vi fant noe vann og rust i eksosportene, men ikke i innsugsportene. Det er derfor usikkert om vann har vært årsaken til dårlig kompresjon. Ventillekkasje Ventilene lekker betydelig. Det er uklart om ventilene er bøyde, om det er rust på ventilsetene, eller om det kan være sot som forårsaker lekkasjen. Så nå er det spørsmål - hva kan man forvente av pris for en slik motor? Og hva kan man forvente å betale for en ny? Dette er alle spørsmål som jeg kverner på. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Mener at det er en fyr på østlandet her som pleier å ha annonser på Finn med div overhalte Mercruiser diesel, med klausul om tilsvarende motor i bytte? Mener at jeg så en del av dem i vinter ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
flipflap Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Jeg ville prøvd 2 bokser startgass samtidig, kanskje får du nok detonasjon til at ventilsetene får banket av litt rust. Egen risiko, men har sett dette før. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Queue Svart 11.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni subwoofer skrev 47 minutter siden: Mener at det er en fyr på østlandet her som pleier å ha annonser på Finn med div overhalte Mercruiser diesel, med klausul om tilsvarende motor i bytte? Mener at jeg så en del av dem i vinter ihvertfall. Har allerede begynt å følge med for en par uker siden. Tenkte det kunne bære denne veien. Alle tips mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni Denne 2.0 liter motoren er sjelden å se på finn.no. De få som dukker opp blir solgt fort, så du må være på hugget. Selv godt brukte motorer med relativt høyt timetall blir som regel solgt på under en uke. De motorene som du kan få kjøpt overhalt mot innbytte av tilsvarende er 1.7 liter med 120hk. Krysser fingrene for at dine problemer lar seg reparere til overkommelig pris og arbeidsmengde. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni En toppoverhaling trenger ikke bli så dyrt. Så jeg ville gått den veien. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Raymond_J Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni For ordens skyld, en motor med registerhavari KAN lage veldig lite lyd og går ofte unormalt lett rundt. Dette pga. lite/null kompresjon. Kan ofte høre det på at motoren bare har en helt jevn lyd, og du ikke får den rytmiske kompresjons startlyden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.