Jump to content

Cummins Mercruiser QSD 2.0L 170HK starter ikke - elektronikkproblem?

Queue

Recommended Posts

Hei!

Så er jeg i den fortvila situasjonen at jeg foreløpig ser ut til å måtte bestille sommeropplag. 

Dersom noen har gode råd, tips eller navn på verksted/personer som kan hjelpe så takker jeg. 

Har en 2010 Skibsplast 660DC som ikke starter. Det sitter en Cummins Mercruiser 2.0L 170HK i båten. 

Båten har blitt server og vinterkonservert, men starter ikke. 

Her er det som er gjort av feilsøking:

Motorstatus:

Motoren roterer normalt, men starter ikke

Ingen tenning selv med startgass

Ingen feilkoder vises i SmartCraft-display

Spenning målt til 13,0–13,5 V – batteri og strømtilførsel OK

ECU summer ved tenning – system initialiseres?

Drivstoffsystem:

Diesel kommer frem til rail og injektorene

Har ikke åpnet og inspisert drivstoffilter, men ser ingen blokkering

Har målt 2,2 V ved injektor – ingen pulsing = ECU sender ikke innsprøytning?

Elektronikk og sensorer:

Startmotor fungerer

Kill switch/dødmannssnor OK

Ingen sikringer utløst

Ingen startsperrefunksjon aktivert

CKP og CMP-sensorer ikke testet, men liten mistanke om mulig svikt?

Hydraulikk og reim:

Hydraulikkolje (servoolje) litt lav, men ikke tom

Ingen tegn til lekkasje eller reimskade

Reimdrift ser visuell OK ut

22 minutes ago, subwoofer said:

Veivakselsensor? Hvis hjernen ikke vet at motoren går rundt vil den heller ikke forsøke å sprøyte inn drivstoff. 

Men at den ikke tenner på eter er mistenkelig, det betyr at du ikke har kompresjon. Og det igjen kan skyldes noe så dyrt som registrerras. 

blir den ikke tung å rotere da og ev ulyder?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 30 minutter siden:

blir den ikke tung å rotere da og ev ulyder?

Ingen ulyder ved kinning. Jeg har også manuelt pumpa til pumpa blir steinhard å trykke inn. Ved kinning etterpå så blir den «myk» igjen, så diesel går tydeligvis i retur. 

subwoofer skrev 54 minutter siden:

Veivakselsensor? Hvis hjernen ikke vet at motoren går rundt vil den heller ikke forsøke å sprøyte inn drivstoff. 

Men at den ikke tenner på eter er mistenkelig, det betyr at du ikke har kompresjon. Og det igjen kan skyldes noe så dyrt som registrerras. 

Tror gjerne at det kan være veivakselsensor, men der stopper min kompetanse. Hvordan kan jeg verifisere det?

Kjenner ikke denne motoren, men når du kinner skal du få en 150-200 o/min. Det kan hende du må koble til diagnoseporten for å se turtall før start, ikke sikkert den sender det til instrument. 

Er du sikker på at du ikke bare har litt dårlig tilkobling på batteriet? Hvis den kinner saktere enn normalt kan det faktisk hende at grunnen til at den ikke starter er at spenningen fra batteriet er så lav at hjernen blacker ut når du kinner. 

subwoofer skrev 32 minutter siden:

Kjenner ikke denne motoren, men når du kinner skal du få en 150-200 o/min. Det kan hende du må koble til diagnoseporten for å se turtall før start, ikke sikkert den sender det til instrument. 

Er du sikker på at du ikke bare har litt dårlig tilkobling på batteriet? Hvis den kinner saktere enn normalt kan det faktisk hende at grunnen til at den ikke starter er at spenningen fra batteriet er så lav at hjernen blacker ut når du kinner. 

Jeg har hatt batteriet ut og inn igjen for å toppe opp lading. Har vært nøye på å stramme rundt batteripolene ved tilkobling. Det er ikke noe som virker unormalt med måten starteren går slik jeg kan bedømme.

Har gått over alle sikringer samt automatsikringer på Vessel Control og ingen av de er defekte eller utløst. 

Ingen pipelyder som indikerer alarm heller. 

X10an skrev for 5 timer siden:

En kompresjonstest tar 30 sekunder med rett utstyr. Det kan selvsagt være en god fortsettelse på feilsøkingen.

Langs brygga i Longyearbyen eller nærmere Lindesnes?

Godt poeng. Nesodden, så Oslofjordområdet fra Asker til Fredrikstad er vel nedslagsfeltet :)

Så er det alltid bra å ha noen som kan ta det stegvis og helst ikke med 2 timer i reisekostnader for hver tur ; lese feilkoder, kompresjonstest,….

• 2 uker senere...
X10an skrev On 24.5.2025 at 9.47:

En kompresjonstest tar 30 sekunder med rett utstyr. Det kan selvsagt være en god fortsettelse på feilsøkingen.

Langs brygga i Longyearbyen eller nærmere Lindesnes?

Så var neste steg avklart; alle sylindere fikk målt mellom 4 og 7 bar, noe som indikerer at ventiler kan være rustet fast eller at det er andre årsaker. 

Så får vi se hva som blir neste kapittel…. Noen som har en QSD 2.0 som de skal selge? Bare sånn i tilfelle… 

Queue skrev for 5 timer siden:

Så var neste steg avklart; alle sylindere fikk målt mellom 4 og 7 bar, noe som indikerer at ventiler kan være rustet fast eller at det er andre årsaker.

Beklager at det var greia med motoren din.

Uansett må den topp-strippes.

I beste fall noen ventilmekanisme deler, pakninger, presse ut/inn noen ventilstyringer, et par stempel... + 15-20timer

I verste fall; motor ut, bytte topp, noen stempel, register... 20-30 timer

Kanskje en ide å gå inn i alle forbrenningskammer med snake kamera og sjekke stempeltopper, sjekke register visuelt, av med toppdeksel og sjekke ventilmekanismen. Er det ille kan det være en ide å vurdere å selge som delemotor og la kjøper montere ut motor.

Hufff

Litt rart at det skal være dårlig komperasjon på alle sylinderne. Dette kan tyde på at det er en felles årsak. Er timingen mellom veiv og kamaksling sjekket?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev On 6.6.2025 at 8.02:

Litt rart at det skal være dårlig komperasjon på alle sylinderne. Dette kan tyde på at det er en felles årsak. Er timingen mellom veiv og kamaksling sjekket?

Tar ut motoren nå, så får det feilsøkes. Dersom du skulle spekulere i årsak. Hva tenker du en slik hendelse kan være?

subwoofer skrev On 6.6.2025 at 8.13:

Og det er ikke noen blokkering i luftveiene?

Dette er selvsagt noe som sjekkes. 

Får hjelp av verksted til dette. 

Queue skrev 1 time siden:

Hva tenker du en slik hendelse kan være?

Jeg ville sjekket timingen, altså at registerreim eller -kjede alt etter hva motoren er utstyrt med er riktig og ikke har hoppet over en tann eller to. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Så er neste steg klart, men uten konklusjon annet enn at dette ikke er en quick fix

Timing
Timingen var ikke helt perfekt, men kun marginalt ute av posisjon. Jeg tviler på at dette har noen sammenheng med feilen.
Det var heller ingen merker på ventiler eller stempler som tyder på sammenstøt.

Vann/rust
Vi fant noe vann og rust i eksosportene, men ikke i innsugsportene. Det er derfor usikkert om vann har vært årsaken til dårlig kompresjon.

Ventillekkasje
Ventilene lekker betydelig. 
Det er uklart om ventilene er bøyde, om det er rust på ventilsetene, eller om det kan være sot som forårsaker lekkasjen.

Så nå er det spørsmål - hva kan man forvente av pris for en slik motor? Og hva kan man forvente å betale for en ny? Dette er alle spørsmål som jeg kverner på. 

subwoofer skrev 47 minutter siden:

Mener at det er en fyr på østlandet her som pleier å ha annonser på Finn med div overhalte Mercruiser diesel, med klausul om tilsvarende motor i bytte? Mener at jeg så en del av dem i vinter ihvertfall.

Har allerede begynt å følge med for en par uker siden. Tenkte det kunne bære denne veien.  Alle tips mottas med takk 

Denne 2.0 liter motoren er sjelden å se på finn.no. De få som dukker opp blir solgt fort, så du må være på hugget. Selv godt brukte motorer med relativt høyt timetall blir som regel solgt på under en uke.

De motorene som du kan få kjøpt overhalt mot innbytte av tilsvarende er 1.7 liter med 120hk.

Krysser fingrene for at dine problemer lar seg reparere til overkommelig pris og arbeidsmengde. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...