Jump to content

Tohatsu 30hp 2007, mangler kontrollstråle

Regattafisker

Recommended Posts

Hakkannen skrev 1 minutt siden:

Ville tenkt at du er inne på noe der, og begynt med å sjekke/skifte impelleren. Så lenge klokker med trykk gir stråle (og uten ikke gir stråle) tyder det på at motoren ikke klarer bygge opp trykket selv.

Flott, takk for kjapt svar. Hva er beste fremgangsmåte for å finne riktig reservedeler til eldre motorer? Ser det ofte bare står motorstørrelser og ikke hvilke modeller delene passer til. :usikker:

Nå vet jeg jo ikke om motoren din er totakt eller firetakt, men hvis totakt produserte Tohatsu enkelte modeller for seg selv, Mercury og Mariner en periode. Disse kjennes lett igjen på formen på lokket, er det samme motor du har? Selv har jeg en 2006-modell totakt, merket "Mariner" (men produsert av Tohatsu). På motoren står et skilt med typenummer/modell, søker du med disse tallene, motormerke og impeller finner du leverandører som kan tilby. Vil også tro Tohatsu-forhandlere, Maritim (og tilsvarende butikker) har inne eller kan få tak i. Forrige eier av min motor skiftet impeller før salg til meg, derfor har jeg ikke sporet opp impeller til den selv enda. 

Korsfjord skrev 7 minutter siden:

Jeg har også opplevd at hvis balja ikke er dyp nok, forsvinner strålen.

Veldig godt poeng :tommel_opp:

Dette gjelder mange påhengere og det er viktig å være klar over dette om en skal kjøre påhenger i "balje"

Det byttes mange impellere uten grunn og mange er uten båt halve sommeren pga brukne skruer... også er impelleren like fin  :forvirret:

Korsfjord skrev for 10 timer siden:

Jeg har også opplevd at hvis balja ikke er dyp nok, forsvinner strålen. Hvor høyt opp på motoren sto vannet i balja? 

Dette er et godt poeng. Vannet dekket vann inntaket, men det er kanskje ikke alltid tilstrekkelig? Vannet var ca 5mm under kavitasjonsplaten da den var full. Kan det være at det ikke var tilstrekkelig? Jeg forsøker en runde til i dag, i en annen balje.

Hakkannen skrev for 11 timer siden:

Nå vet jeg jo ikke om motoren din er totakt eller firetakt, men hvis totakt produserte Tohatsu enkelte modeller for seg selv, Mercury og Mariner en periode. Disse kjennes lett igjen på formen på lokket, er det samme motor du har? Selv har jeg en 2006-modell totakt, merket "Mariner" (men produsert av Tohatsu). På motoren står et skilt med typenummer/modell, søker du med disse tallene, motormerke og impeller finner du leverandører som kan tilby. Vil også tro Tohatsu-forhandlere, Maritim (og tilsvarende butikker) har inne eller kan få tak i. Forrige eier av min motor skiftet impeller før salg til meg, derfor har jeg ikke sporet opp impeller til den selv enda. 

IMG_6730.jpeg

Det er 4-takter.

IMG_5600.jpeg.f4055f2f5be2a118d39e5bc932b3c40c.jpegIMG_5601.jpeg.ba90d34544d74a83d1fab21ae65ef86e.jpeg

Korsfjord skrev for 10 timer siden:

Ja, prøv med en større balje, det hørtes litt lavt ut. Tror kanskje vannet må være på nivå med impellerhuset eller høyere. 

Mener å huske at jeg hadde vann opp til kavitasjonsplaten, muligens litt over også, men det trengtes altså mer vann. Tror det var på en 30 hk Johnson totakter som jeg hadde en periode. 

Forsøkte en annen balje nå, uten hell. Denne har jeg brukt med suksess tidligere. Tok noen bilder for referanse: Vet ikke hvorfor disse ble opp ned, da de er riktig vei på min mobil, men informasjonen er vel den samme. Ca. en fingernegl over kavitasjonsplaten.

IMG_5602.jpeg.3611e2687751f21b3edecc7694f53533.jpegIMG_5604.jpeg.1c219f5186f3b501a4c3c1b7687bc026.jpeg

Ja, hvis du har brukt samme balje på samme motor før, og fått stråle, så er vel neste steg impellerbytte. Jeg skal til med impellerbytte selv nå, på min Suzuki DF 9,9A fra 2010, da jeg ikke vet om det er byttet på den før. Kjøler enda, men har opplevd tidligere at det kan svikte plutselig. Som bonus får man satt inn bolter med fett slik at det lar seg løsne også i fremtiden. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...