Bigdrago Startet Søndag 19:52 Link til dette innlegget Startet Søndag 19:52 Ulovlig oppankring like utenfor naturreservatet på Bygdøy. Hva tenker vi om dette? "Vi reagerer på forurensing i vann og på land, tyverier, vold, trusler og den generelle utryggheten dette skaper." Det er veldig mange forskjellige mennesker. Alt fra rusmisbrukere og psykiatri, noen kriminelle, vanlige båtfolk som ikke ønsker eller kan betale for båtplass https://www.dagbladet.no/nyheter/galskap-at-de-far-bo-her/83082317 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Søndag 20:01 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:01 Leste den saken tidligere, og er helt klart prinsipielt for at det skal være lov å velge boform selv (det må jeg jo nesten være, bor i båt). Men, dette forutsetter at folk ligger ved kai/brygge, betaler det som det koster for dette og har ordnede forhold når det gjelder avfall. Slik det er i denne saken misbrukes både allemannsretten og miljøet rundt der de ligger. Ikke greit. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 20:22 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:22 Dette startet i Bestumkilen etter krigen, under Hengsåsen. Her var det mange krigsseilere som bodde, sakk med båtene, drakk seg i hjel. Tror også en ble myrdet i en av skøytene. Jeg kjente en del av dem da jeg var gutt, for noen av dem jobbet på slippen til Johansen. Der jeg hadde båten min, og jobbet litt for gratis opplag. De drakk rødsprit og levde et elendig liv. En kveld jeg kom fra jobb ute på Killingen var det partay i krattet ved siden av stien. Gikk langs jordet til kongsgården. Noen var aggressive og skulle ta meg. En av gutta brølte: "Det er bare Harald med bikkja. La han være i fred!" Så da roet det seg ned. Etter hvert døde de vel ut. Men dette med å ha gratis båtplass ser ut til å ha holdt seg. Det ble ryddet kraftig opp i miljøet i Bestumkilen. Da jeg hadde båten på Sjølyst mange år etterpå, var det vel knapt noen igjen. Den siste av 'gutta' ble 90 år, var på pleiehjem oppe ved Gjøvik, fikk jeg rede på mange år etterpå. Hadde jeg visst, skulle jeg dratt opp og besøkt han. Han var ikke krigsseiler, men nacht und nebelfange fra diverse tyske konsentrasjonsleire. Ble tatt da han var 14 år og distribuerte illegale aviser. Etter krigen tømmerhogger. Sterk som en okse og temperament som en kinaputt, gikk i lufta for det miste. Nervene hans var fullstendig ødelagt. Store fysiske plager etter behandlingen i Tyskland i løpet av fire år. En annen hadde vært styrmann og ble torpedert et par ganger, fullstendig knekt i nervene. Det var den historien. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Søndag 20:40 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:40 48 minutes ago, Bigdrago said: Hva tenker vi om dette? Jeg synes det er ekkelt med båter som blir liggende på trange steder i lengre tid enn hva man kan forvente at normal bruk av septiktank tillater. Ulovlig er det også - både ihht 300-metersgrensa og det totale tømmeforbudet i Oslofjorden. Men om båten ligger for anker eller ved en brygge spiller jo ikke så stor rolle - bortsett fra at man ofte har tilgang til landdo hvis man ligger ved brygga. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
willmasta Svart Søndag 20:55 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:55 Har båt i forening rett ved disse. Hørt historier om vold og trusler mot medlemmer av Skøyen båtforening. Venter bare på at en av de klasene løsner og driver inn i et av bryggeanleggene her. Litt spesielt at media kjører denne vinklingen nå. VG hadde jo en sånn tåredryppende sak for et par år siden om to damer som bodde i en av de husbåtene det etterhvert kostet kommunen en million eller mer å fjerne. Jeg har sansen for alternative folk og boformer. Men her ender du og jeg opp med regningen. De synker jo jevnt over, mange av disse båtene er jo bare vrak. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart Søndag 21:41 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:41 Hulda skrev 1 time siden: Jeg kjente en del av dem da jeg var gutt, for noen av dem jobbet på slippen til Johansen. Der jeg hadde båten min, og jobbet litt for gratis opplag. Kjente du Tim Wang og Steff Herbern ved Killingen båtbyggeri også? Steff er en gammel barndomsvenn av meg, men vi har liten kontakt i dag. Da jeg bodde i Oslo hadde jeg båtplass hos Steff og Tim. Fin marina for over 30 år siden. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Hulda Svart Mandag 07:21 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:21 Jeg visste hvem Steff var. Forholdet mellom Herbern og Johansen var ikke hjertelig. Av grunner jeg ikke skal røpe. Tim Wang kjente jeg ikke. Tror jeg snakket med Steff et par ganger. Han hadde en schäfer som fløy løs rundt og morsket seg. Den gangen var det lov å gå med kniv, var en del av jobbverktøyet. Så kom Steff, schäfer'n i front kom knurrende. "Angriper bikkja så dreper jeg den". Den gangen håndterte jeg hunder. Steff ble nokså perpleks :-) Før denne episoden kjefta han opp med fordi jeg gikk forbi der han stod å lakket en mast. Vi var på nikk når vi måtte. Nå er jo dette 60 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart Mandag 19:13 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:13 Hulda skrev for 11 timer siden: Jeg visste hvem Steff var. Forholdet mellom Herbern og Johansen var ikke hjertelig. Av grunner jeg ikke skal røpe. Tim Wang kjente jeg ikke. Tror jeg snakket med Steff et par ganger. Han hadde en schäfer som fløy løs rundt og morsket seg. Den gangen var det lov å gå med kniv, var en del av jobbverktøyet. Så kom Steff, schäfer'n i front kom knurrende. "Angriper bikkja så dreper jeg den". Den gangen håndterte jeg hunder. Steff ble nokså perpleks :-) Før denne episoden kjefta han opp med fordi jeg gikk forbi der han stod å lakket en mast. Vi var på nikk når vi måtte. Nå er jo dette 60 år siden. jada - Steff er en person som "vet hvor skapet skal stå" Han var min første venn da mor, søster og jeg flyttet "hjem" fra farmen i Kenya for godt (jeg var 7 - 8 år gammel). Da Steff og jeg var små - og "kranglet" som småunger gjerne gjør over hvem som eide hvilke Dinckitoys biler etc, kjeftet jeg på han på swahili som jeg snakket flytende. Steff var en god venn - og mannskap på båten til kong Olav V. Faren til Steff, Sigurd Herbern, den kjente båtkonstruktør og båtbygger (Killingen seilbåt bl.a) lagde på bestilling også de flotteste bober til oss guttunger, Med styrefinne bak og to renner under. I mahogni. Superblanklakkerte. De hoppet absolutt lengst i hoppbakkene vi guttunger lagde av sammenpakket snø. Jeg kjøpte min, så vidt jeg husker for fem kroner. En hel liten formue Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
S/Y Emma Svart Mandag 19:19 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:19 Uff, slike folk gjør at det blir mer negativitet, restriksjoner og regler rundt en boform som i utgangspunktet er fantastisk. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart Mandag 19:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:20 Snakket med en fyr i Son for et par dager siden. Han nevnte at Steff nå var med og seilte Drake. Det er et Drake-miljø i Son. Så seilt har han vel gjort mesteparten av livet. Så han holder vel til rundt omkring her. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 19:26 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:26 S/Y Emma skrev 4 minutter siden: Uff, slike folk gjør at det blir mer restriksjoner og regler rundt en boform som i utgangspunktet er fantastisk. Så vidt jeg vet er det også etablerte båt-bomiljøer i Oslo. Så det går nok heller på manglende evne/vilje til å betale for en slik boform. En del av de folkene jeg kjente til da jeg var gutt, hadde vel heller ikke boevne. Den biten går vel på psyken. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart Tirsdag 10:01 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:01 Jeg ligger i Skøyen Båtforening, med disse båtklyngene rett utenfor. Personlig har jeg sympati for alternative boformer og for dem som har falt utenfor i samfunnet. Jeg blir litt imponert over hvordan de samler seg i store klynger og danner små samfunn. Og klyngene vokser stadig. Her var det ingen oppankring for få år siden. Hvor kommer disse folken fra . . . ? Men dette er ikke greit når båter går ned, fjorden forusenses, og nabolagene stresses. Det er sikkert stort sett ganske ubemidlete personer med null sjans til å skaffe seg betalt båtplass, betale bøter eller rydde opp etter seg. Noen av båtene er store gamle skøyter i tvilsom stand. Og hva skal myndighetene gjøre . . ? Hvor skal de eventuelt gjøre av båtene og folkene . . med hvilken lovhjemmel kan de slepes vekk og til hvor . . ? Det nytter neppe med "bortvisning" . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Eika Svart Tirsdag 10:08 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:08 NilsPils skrev 2 minutter siden: Jeg ligger i Skøyen Båtforening, med disse båtklyngene rett utenfor. Personlig har jeg sympati for alternative boformer og for dem som har falt utenfor i samfunnet. Jeg blir litt imponert over hvordan de samler seg i store klynger og danner små samfunn. Og klyngene vokser stadig. Her var det ingen oppankring for få år siden. Hvor kommer disse folken fra . . . ? Men dette er ikke greit når båter går ned, fjorden forusenses, og nabolagene stresses. Det er sikkert stort sett ganske ubemidlete personer med null sjans til å skaffe seg betalt båtplass, betale bøter eller rydde opp etter seg. Noen av båtene er store gamle skøyter i tvilsom stand. Og hva skal myndighetene gjøre . . ? Hvor skal de eventuelt gjøre av båtene og folkene . . med hvilken lovhjemmel kan de slepes vekk og til hvor . . ? Det nytter neppe med "bortvisning" . . . Jeg kjente en av de som bodde der, han var i en meeeeeeget kjip situasjon og fikk en seilbåt kasta etter seg gratis og bodde der, men enkelte av de som bor der er såpass gærne at de kan ødelegge ethvert menneske. Det endte desverre med en frivillig avsluttning av livet, etter 2-3år i den galskapen der Det var en befrielse i starten, han følte livet smilte litt igjen, hadde man faktisk prøvd og hjelpe disse fremfor og kjempe hardt imot de, så hadde han kansje fortsatt vært i live. Det er ikke akuratt som dette har blitt valgt frivilligt og systemet har fucka opp såpass mye at en kommunal leilighet og 7300kr i mnd fra nav ikke er ett alternativ mer Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart Tirsdag 10:59 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:59 Eika skrev 40 minutter siden: Jeg kjente en av de som bodde der, han var i en meeeeeeget kjip situasjon og fikk en seilbåt kasta etter seg gratis og bodde der, men enkelte av de som bor der er såpass gærne at de kan ødelegge ethvert menneske. Det endte desverre med en frivillig avsluttning av livet, etter 2-3år i den galskapen der Det var en befrielse i starten, han følte livet smilte litt igjen, hadde man faktisk prøvd og hjelpe disse fremfor og kjempe hardt imot de, så hadde han kansje fortsatt vært i live. Det er ikke akuratt som dette har blitt valgt frivilligt og systemet har fucka opp såpass mye at en kommunal leilighet og 7300kr i mnd fra nav ikke er ett alternativ mer Jeg er absolut for at man bør prøve å hjelpe mange av disse folkene fremfor bare ren "utkastelse". Og de som bare vil ha dem bort forstår neppe at det sannsynligvis bare flytter og kanskje forverrer problemene. Dette er nok bare et av mange tegn på et dyptliggende samfunnsproblem, på linje med hjemløse, uteliggere og rusavhengige. Men jeg har desverre ingen god oppskrift på hva som konkret skal til for å hjelpe . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Poly-Esther Svart Tirsdag 14:32 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:32 Dette er helt utenfor hva innlegget her handler om, men jeg må fortelle om en bekjent som flyr sjøfly. Han bruker flyet til hytta, og lander på en innsjø. Her la han ut en flytebrygge som han kunne fortøye flyet i. Det gikk ikke lange tiden før noen fikk vondt i magen, og meldte dette inn til de respektive instanser. Han fikk pålegg om å fjerne flytebryggen med kort varsel. Han fant en løsning som sikkert er gjort før. Han monterte en 4 hk påhenger på flytebrygga, og vipps, så var det en båt. Han måtte legge ut på en tur på innsjøen, slik at de respektive instansene så at brygga flyttet på seg. Problem løst. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Tirsdag 14:43 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:43 4 hours ago, NilsPils said: Her var det ingen oppankring for få år siden. Bestumkilen? Jeg har vært innom noen ganger, for 4-7 år siden kanskje - ikke noe sted jeg har "bodd", men jeg har overnatta der flere ganger, og også lemnet båten der noen ganger. En gang ble jeg høflig jaget vekk fordi jeg hadde greid å ankre opp midt i robanene. Det er lite plass i bukta, så klynger er helt nødvendig om man skal ankre opp flere båter uten å fylle hele bukta - mn jeg så ingen klynger der. Mye rask på bunnen av sjøen også, det ble ganske voldsomme rykk en gang da kjettingen satte seg fast til noe rask rett under båten. Som nevnt, det er trangt om plassen der - så en gang da vinden snudde kom jeg veldig nært en båt som lå fortøyd med moring. Båten var tildekket med presenninger og så ikke ut til å være i god stand. Jeg besluttet å like godt fortøye til siden av denne båten slik at jeg kunne ligge kontrollert med fendring i stedet for å ukontrollert dulte borti den. Jeg kunne aldri ha forestilt meg at det var noen ombord på båten, langt mindre at noen bodde der, men sannelig kom det ikke en person ut av båten, pisset over ripa og klatret inn i "kjelleren" igjen. Et år lå det noen flytebrygger der. Jeg trenger jo å lakke båten regelmessig, og disse flytebryggene passet meg perfekt - med utsatt båsplass i Oksval så fungerer det ikke så fint å lakke skutesidene der, men jeg kunne fortøye ved disse bryggene og lakke i vei. Jeg la merke til at det var en del engangssprøyter som lå henslengt på brygga ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
NilsPils Svart Tirsdag 14:54 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:54 tobixen skrev 4 minutter siden: Bestumkilen? Det er Frognerkilen jeg viser tll når det gjelder den ulovlige oppankringen. Jeg er ellers ofte innom i Bestukilen Der er det mye rart å se av båter, ikke minst rundt og på Killingen. Men jeg vet ikke i hvilken grad noen ligger ulovlig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LAKA Svart Onsdag 09:21 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:21 Jeg har en viss sympati med disse. Samfunnet blir rikere om ikke alle skal inn i samme A4-bås. Så går det selvsagt noen grenser når det i stor grad går ut over sikkerheten til folk rundt. Men litt må man akseptere og tolerere, også litt mer enn det man i utgangspunktet er komfortabel med. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart Onsdag 09:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:24 Selv om man har satt seg inn i en posisjon som disse så kan de ikke ta seg til rette. Om du blir fattig, skal du okkupere et tilfeldig hus som tilhører noen andre? Vi er verdens rikeste land med et altfor godt sikkerhetsnett. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart Onsdag 11:49 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:49 Korleis er det juridiske i denne saka? Er det ulovleg å ankre slik dei har gjort? Noko anna blir det sjølvsagt om dei bryt andre lover t.d. med forureining og trugsmål.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 11:57 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:57 Bigdrago skrev for 2 timer siden: Selv om man har satt seg inn i en posisjon som disse så kan de ikke ta seg til rette. Om du blir fattig, skal du okkupere et tilfeldig hus som tilhører noen andre? Historisk blir det for enkelt å trekke alle over en kam og hevde at man har satt seg selv i en slik situasjon. Husokkupasjon er ikke tillatt i Norge på generelt grunnlag. I Spania er det annerledes :-) I hovedsak er det her Oslo kommune som administrerer hvor det kan ankres og til dels hvor lenge. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Onsdag 15:47 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:47 ... men hvilke sanksjonsmuligheter har i såfall kommunen? Dagbøter? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart Onsdag 16:00 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:00 Regner med at kommunen kan få dom og ta arrest i fartøyet. Så kan Kambo Marina hente og destruere fartøyet for kommunens regning. Det er en grunn til at de blir liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.