Jump to content

Hvilken bærbar GPS skal jeg kjøpe (og når)?


MortenK

Recommended Posts

Har akkurat rundet år :flag: og har fått en pengegave dedikert til en GPS.

Hvilken skal jeg velge? :confused: Her hadde det vært fint med noen råd. :yesnod:

 

Mine Krav:

Jeg skal ha en bærbar en, og helst med kart. budsjettet er rundt 4.500,- for gps, så kommer kart i tillegg. Jeg ser for meg bruk både i seilbåten og på land.

 

Forløpig preferanse:

Jeg har sett meg ut Garmin GPSMAP 76 CS som et aktuell kandidat. Virker som en ok modell til mitt bruk. Ser at Malfix har en pris som ligger nær mitt budsjett (4.650,-).

 

Spørsmål:

!. Er Garmin GPSMAP CS et bra valg til prisen, eller er det andre som jeg bør vurdere?

 

2. Har også hørt at det kommer en ny modell kalt GPSMAP 76 CSX. Er det noen som vet om den er så mye bedre at jeg bør satse på den? Den blir jo dyrere en CS'n, regner jeg med, men hvor.

 

3. Bør jeg vente til messa på Lillestrøm med å kjøpe, eller er prisen hos Malfix like bra som prisene sansynligvis blir på messa? Dette blir jo selvfølgelig synsing, men det er jo artig, det. :crazy:.

 

4. Når man kjøper GPS i Norge (Malfix, etc.) eller på norske nettbutikker (MPX, etc.), får man de en norsk modell eller kan en regne med at det er en US / Eng modell?

 

Spennende å høre hva som kommer av innspill!!!!

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Prismessig tror jeg ikke du har noe å spare på å vente på noen messe. Dette med messepriser er stort sett bare bløff som henger igjen fra "gamledager".

 

Malfix pleier å være billig.

 

Et spørsmål er om disse små bærbare egner seg noe særlig som kartplotter i en båt. Jeg mener nei. Skjermen er for liten. Andre mener sikkert noe annet.

 

Hvis du kjøper på Malfix får du en norsk modell. Nettbutikkene vet jeg ikke hva leverer. Kan sikkert variere.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte for en tid tilbake Garmin 60C.

Den fungerer utmerket på alle måter. :yesnod:

Jeg har anskaffet Autoroute, som jeg rruker i bilen (kjører en del...). Detaljkart over hele Europa.

For landlige sysler har jeg turkart over de områdene vi går tur.

 

Vurderer å kjøpe sjøkart for en "backup" i båten (der fulgte med et c-map system av tvilsom

kvalitet...).

 

Eneste jeg i dag angrer på er at jeg ikke kjøpte en 60CS med en gang.

I forhold til mine turer i skog og mark har den en barometrisk høydemåler, og et lektronisk kompass. Ellers er de like.

 

I dag er det mye fint å velge i.

Annbefaler deg å gå for kurante merker. Det borger for oppdatert software og sikker annenhåndsverdi.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha en GPS til allsidig bruk i den prisklassen du nevner er Garmin GPSMAP 76 CS et godt valg, både på sjø og land. :yesnod::sailing:

Helt enig. Har denne selv og er veldig fornøyd med denne. Topografiske kart (1:50.000) er oppdelt i 20 CD'er for hele Norge. Har vel plass til ca. 1 CD i minnet på GPS'n. Hvordan det er med sjøkart vet jeg ikke....

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg var i samme situasjon; hadde fått gave øremerket en gps...

Mitt utgangspunkt var at jeg skulle ha en reserve til båten (har en større Garmin der) som samtidig skulle brukes i bilen. Jeg valgte Garmin Quest (ikke den nye Quest II) - drøyt 4000 kroner hos Malfix.

Denne er utmerket i bil. For å bruke den i båt må man kjøpe Bluechart CD i tillegg.

Det fine med den er at den kan kobles til pc'en og dermed få stor skjerm dersom man vil bruke den i båten. Kabel følger med. En liten programsnutt (nRoute) laster du ned gratis fra Garmin. Fungerer veldig bra.

 

Bilde

 

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

3. Du skal vel kanskje ikke bruke den så mye på sjøen før mars, så hvorfor ikke vente å se? Forutsatt at du skal på messa uansett, da.

Joda, jeg skal på messen. Jeg har tenkt å bruke GPS på fjellet også, ikke bare på sjøen, så jeg har lyst på en så fort som mulig. Så er det det at det hadde vært nyttig å lært seg funksjonaliteten FØR sommeren.

 

 

Prismessig tror jeg ikke du har noe å spare på å vente på noen messe. Dette med messepriser er stort sett bare bløff som henger igjen fra "gamledager".

Dette har jeg hørt fra flere, så det overrasker meg ikke!

 

Et spørsmål er om disse små bærbare egner seg noe særlig som kartplotter i en båt. Jeg mener nei. Skjermen er for liten. Andre mener sikkert noe annet.

Et godt råd som jeg ofte har sett påpekt i båtblader hvor gps/kartplottere er testet er enkelt;

 

Kjøp en plotter med så stor skjerm som du har råd til (og helst litt større)! :yesnod:

Dette er sikkert et godt poeng, men i og med at jeg har tenkt å både bruke GPS på land også, så virker det for meg mest hensiktsmessig å gå for en bærbar av type GPSMAP 76 CS. Jeg synes også det virker litt krøkkete å montere en kartplotter i cockpiten på seilbåten min. Regner med at den vil være i veien til stadighet, spesielt for ungene, som til stadighet forøker seg på forskjellig krumspring når de kjeder seg.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Ja, da ble det en Garmin GPSMAP 76CS. Er nå i prøve og feile fasen :crazy: , men ut i fra det jeg var ute etter, så er jeg så langt kjempefornøyd. :yesnod:

 

Har kjøpt topo kart for bruk i fjellet til vinterferien og påskeferien, så det blir de første turene på fjellet med den. Ellers har jeg tenkt å teste ut i marka i nærmiljøet.

 

Dette blir moro :lol: !

 

Og til sommeren må jeg skaffe meg sjøkart. Det blir selvfølgelig enda morsommere :seeya: !

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Ja, da ble det en Garmin GPSMAP 76CS. Er nå i prøve og feile fasen :crazy: , men ut i fra det jeg var ute etter, så er jeg så langt kjempefornøyd. :yesnod:

 

Har kjøpt topo kart for bruk i fjellet til vinterferien og påskeferien, så det blir de første turene på fjellet med den. Ellers har jeg tenkt å teste ut i marka i nærmiljøet.

 

Dette blir moro :lol: !

 

Og til sommeren må jeg skaffe meg sjøkart. Det blir selvfølgelig enda morsommere :seeya: !

Gratulerer - du vil imponert over nøyaktigheten på posisjonene dine på fjellet. Jeg har alltid en liten bærbar GPS i lomma når jeg går på ski - selv i kjente områder. Har på forhånd laget endel veipunkter som jeg benytter om det blir værskifte. Ta med reservebatteri på turen.

Link to post
Share on other sites

Ja, da ble det en Garmin GPSMAP 76CS. Er nå i prøve og feile fasen :crazy: , men ut i fra det jeg var ute etter, så er jeg så langt kjempefornøyd. :yesnod:

 

Har kjøpt topo kart for bruk i fjellet til vinterferien og påskeferien, så det blir de første turene på fjellet med den. Ellers har jeg tenkt å teste ut i marka i nærmiljøet.

 

Dette blir moro :lol: !

 

Og til sommeren må jeg skaffe meg sjøkart. Det blir selvfølgelig enda morsommere :seeya: !

Dersom du ønsker å få deg en ny, interessant og lærerik hobby som inbefatter GPSen og turer i skog og mark så kan litt geocaching anbefales. Se her: http://starte.no Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du vurdert PDA???

Telefon og masse greier inkl GPS og kart systemer.

 

Må vel ikke kjøpe heilt ny vel???

Joda, jeg har sett på det og, men nå var jeg ute etter en god GPS som har fått gode tilbakemedlinger generelt samt er bra til bruk på sjøen. Jeg synes det er viktig at GPS tåler en støyt, spesielt fuktighet, og det er jo ikke et minus at den flyter, dersom en er uheldig og GPS'en ender i vannet!

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg har sett på det og, men nå var jeg ute etter en god GPS som har fått gode tilbakemedlinger generelt samt er bra til bruk på sjøen. Jeg synes det er viktig at GPS tåler en støyt, spesielt fuktighet, og det er jo ikke et minus at den flyter, dersom en er uheldig og GPS'en ender i vannet!

Helt sant. Tenkte ikke så langt jeg. Er vel ikke så mangen som flyter. Det er vel bare et par modeller mener jeg.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...