Eika Startet Mandag 10:28 Link til dette innlegget Startet Mandag 10:28 Hvor viktigt er det for deg at folk du leier inn til og jobbe på båten din faktisk kaller seg selv spesialist eller ekspert ? Ett lite eksempel fra i går, jeg står og jobber med noen gelcoat skader også kommer det en bort og ser på jobben jeg gjør, så blir det litt prat der jeg kaller meg selv en lykkelig amatør, ett par minutter seinere så nevner han at han har noen riper han skulle hatt fiksa, da sier jeg at jeg kan se på det, men gubben, han skulle ha spesialister på saken. Da sa jeg at jeg hadde holdt på med dette siden år2000. Hvis ikke du har selvrespekt nok til og kalle deg spesialist så går jeg for noen andre Vil dere ha selvutnevnte spesialister eller en lykkelig amatør med 25års erfaring ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart Mandag 10:35 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:35 Ikke alltid man får noe valg, om det er forsikringssak, men jeg ville nok valgt deg hver gang utenom Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Mandag 10:37 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:37 Jeg synes det er greit å bruke autoriserte til strøm, interne motordeler og tank/drivstoffsystemer. Ellers gjør jeg alt selv, og det blir som regel godt nok! Hittil har jeg ikke fått hjelp av noen andre med mine båter. Jeg har brukt autorisert verksted som ikke er langt unna hytta mi, til rep og feilsøking på motorer.i Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart Mandag 10:40 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:40 2 minutes ago, Worry II said: Ikke alltid man får noe valg, om det er forsikringssak, men jeg ville nok valgt deg hver gang utenom Når ting går på sikkerhet eller strukturellt og må dokumenteres, så bør det være utført av autorisert personel. Hadde trøbbel med tank på forrige båt, og ville ikke selge den og være usikker på om dette var i orden eller ikke, så jeg fikk et profft fuelservice firma til å rense tank og fuelsystem, samt injectorbytte. Ble veldig dyrt, men følte det var verd det. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eika Svart Mandag 10:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 10:55 Worry II skrev 17 minutter siden: Ikke alltid man får noe valg, om det er forsikringssak, men jeg ville nok valgt deg hver gang utenom Man kan ofte velge hvilke verksted som skal gjøre jobben, da har det ofte vært jeg som kommer og takstmennene smiler ofte når jeg kommer inn døra med alt rotet mitt :) Men takk for at du hadde valgt meg hver gang utenom, hvertfall 1 som ikke tar spesialist ordet så veldig nøie Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Mandag 11:12 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:12 Dessverre så synes det som om at fordi enkelte mottar godtgjørelse/kompensasjon fra et foretak for å (forsøke) å utføre et arbeidsstykke for foretaket ansees dette for mange som "spesialist". Og det er jo så langt fra sannheten som det kan komme. Tenker du kan med god samvittighet kalle deg "spesialist uten kompensasjon" Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Mandag 11:13 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:13 "Spesialist" har hverken verdi eller mening. Hvemsomhelst kan kalle seg spesialist og her på Båtplassen har vi massevis av dem. Graden av "spesialist" på båtplassen kan regnes ut som: Spesialistgrad = antall postinger x alder x selvtillit "Faglært" har faktisk meningsinnhold. Verdien er variabel. "Erfaren faglært" Nå begynner vi å snakke. "Erfaren faglært i firma som er mer enn 10 år gammelt" Begynner å bli riktig lovende. "Erfaren faglært i gammelt firma som har lærlinger" Disse vinner anbudet Referanser kan være et substitutt, men referansene er ofte selv "spesialister" (se over), så en anbefalning kan være basert på hva som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 11:14 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:14 Eika skrev 32 minutter siden: han at han har noen riper han skulle hatt fiksa, da sier jeg at jeg kan se på det, men gubben, han skulle ha spesialister på saken. Da sa jeg at jeg hadde holdt på med dette siden år2000. Hvis ikke du har selvrespekt nok til og kalle deg spesialist så går jeg for noen andre Vil dere ha selvutnevnte spesialister eller en lykkelig amatør med 25års erfaring ? Nå er vel ikke ordet "spesialist" en beskyttet tittel på linje med professor, doktor etc., så alle kan vel kalle seg spesialister. Om du med rette kan kalle deg spesialist handler i mine øyne ikke om hvor lenge man har jobbet med enkelte ting, men den kunnskapen man har, og den kvaliteten man er i stand til å levere. Hvis du har jobbet med glassfiber- og gelcoatskader i 40 år, men fremdeles ikke makter å reparere en skade på en god måte, så er du ingen spesialist i mine øyne. For å kalle seg spesialist på å utbedre gelcoatskader mener jeg man bør beherske det å få tilbake en feilfri overflate, og med en farge som har minimalt avvik fra stedet rundt skaden. (Jeg behersker dessverre ikke den kunsten). For å kalle seg spesialist på glassfiberreparasjoner bør man ha andre kunnskaper. Da bør man ha en dypere kunnskap om byggemetoder, materialer, struktur (altså hvilke krefter dette utsettes for og hvordan de kreftene virker), og reparasjonsmetoder. Hvor lista skal ligge her vet jeg ikke, det må andre uttale seg om. Men når man får reparert en glassfiberbåt med strukturell skade (altså skade som går på bæringen i båten), forventer man at den blir like god etter en reparasjon. Hvis du føler at du behersker disse tingene gjør du kanskje lurt i å kalle deg spesialist. Det kan gi et mer seriøst inntrykk overfor de som ikke kjenner deg. Dersom du føler at du ramler gjennom på noen punkter kan du jo løfte deg opp der slik at du kan kalle deg spesialist. Dersom du pådrar deg et komplisert beinbrudd som må opereres ønsker du å komme til en kirurg som med rette kan kalle seg spesialist på akkurat det feltet. Du ønsker ikke å legge deg under kniven hos en privatpraktiserende "lykkelig amatør". Det samme gjelder trolig hvis du får en svulst på hjernen som må fjernes. Du ønsker ikke autodidakte "kirurger" og amatører til å rote oppi der. Altså; kall deg spesialist hvis du er det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart Mandag 11:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:20 Komodo skrev 3 minutter siden: Nå er vel ikke ordet "spesialist" en beskyttet tittel på linje med professor, doktor etc., så alle kan vel kalle seg spesialister. Om du med rette kan kalle deg spesialist handler i mine øyne ikke om hvor lenge man har jobbet med enkelte ting, men den kunnskapen man har, og den kvaliteten man er i stand til å levere. Hvis du har jobbet med glassfiber- og gelcoatskader i 40 år, men fremdeles ikke makter å reparere en skade på en god måte, så er du ingen spesialist i mine øyne. Helt enig. Jeg bruker å trekke paralleller til min mor når noen drar fram dette erfaringskortet der de slår i bordet med så så mange års erfaring. Min mor har sikkert 60 års erfaring som bilist men jeg holder meg uansett i betryggende avstand når hun skal rygge på gårdsplassen. Og "lang erfaring" kan jo også være ganske snever om det ikke er noen bredde på den. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 11:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:20 Grønnskollingen skrev 3 minutter siden: Graden av "spesialist" på båtplassen kan regnes ut som: Spesialistgrad = antall postinger x alder x selvtillit @Eika, jeg trakk et par eksempler til legestanden. De har også en ordning de kaller for LIS (Lege i Spesialisering), her er det flere grader; LIS 1, LIS 2, LIS 3 etc (kjenner ikke detaljene i dette). Kan du ikke kalle deg GGR 3 (Glassfiber og Gelcoat Reparatør) eller noe Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart Mandag 11:26 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:26 Chiefengineer skrev 1 minutt siden: Min mor har sikkert 60 års erfaring som bilist men jeg holder meg uansett i betryggende avstand når hun skal rygge på gårdsplassen. Minner meg om en tidligere nabo. Kona hans hadde rygget inn i et stålrør som han hadde slått ned i bakken fordi han hadde gravd et hull, og han var totalt oppgitt over at hun hadde rygget inn i stålrøret. Røret hadde han jo slått ned i bakken for at ingen skulle rygge ned i hullet. Det viste seg at hun verken snudde seg bakover eller tittet i speilet da hun rygget. Men i alle dager, kommer det fra gubben, tenk om det f.eks. stod en barnevogn der! (Dette var besteforeldre). (Bort)forklaringen hennes var at "det pleier ikke å være noe der" Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart Mandag 11:35 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:35 Eika skrev 1 time siden: Vil dere ha selvutnevnte spesialister eller en lykkelig amatør med 25års erfaring ? For å kalles spesialist bør man vel ha relevant utdanning og eventuelle sertifikater som underbygger at man er en ressurs på området. Men at du kaller deg amatør etter 25 år i faget er vel litt i overkant beskjedent. Du er definitivt fagmann, i det minste! Kanskje spesialist også for alt jeg vet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart Mandag 11:36 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:36 En tidligere kollega kom på jobb med hele bilsida revet opp og krølla. Og hvorfor? "Naboen hadde klipt hekken..." H*n styrte etter kontakt med buskene for å runde hjørnet inn i gården, det viste seg at det stod en stolpe inni hekken som da plutselig hadde kommet nesten ut til overflata... Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart Mandag 11:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 11:52 Nå er vi inne på noe som minner om mitt eget syn på spesialister, da er man ekstremt dyktig på ett lite felt index skrev 12 minutter siden: For å kalles spesialist bør man vel ha relevant utdanning og eventuelle sertifikater som underbygger at man er en ressurs på området. Men at du kaller deg amatør etter 25 år i faget er vel litt i overkant beskjedent. Du er definitivt fagmann, i det minste! Kanskje spesialist også for alt jeg vet. Fagmann burde ha fagbrev i mine øyne, det har ikke jeg. Jeg har kun jobba under folk som er flinkere enn meg selv 2 perioder på 6mnd iløpet av de 25årene, resten er selvlært. Derfor jeg kaller meg lykkelig amatør :) Hvis jeg skulle kalt meg selv spesialist, så hadde det evt blitt på rubbing og polering, for det er ikke mange i landet her som får til det samme som jeg gjør, med gammel og slitt gelcoat. Men jeg kan alt for lite om det teoretiske på det feltet til at jeg kan kalle meg det. Jeg har kun funnet noen produkter som passer min arbeidsstil og gir ett godt resultat Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 12:13 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:13 Eika skrev 13 minutter siden: Men jeg kan alt for lite om det teoretiske på det feltet til at jeg kan kalle meg det. I min verden er det stor forskjell på behovet for teoretisk kunnskap for å kunne kalle seg spesialist. Når det gjelder de tre tingene du skriver mye om (glassfiberreparasjoner, gelcoatskader og polering), så tenker jeg at strukturelle glassfiberskader er den eneste av disse som fordrer teoretisk kunnskap på et visst nivå. De andre to tingene er stort sett estetisk, og da er det jo i større grad slik at "det som ser bra ut, er bra". Slik er det ikke nødvendigvis med glassfiberarbeider, og det vet du jo. Men hvis det kommer en kar til deg med en gelcoatskade. Klarer du å reparere den skaden. Blande farger, slipe og polere, og få tilbake en overflate hvor det knapt er synlig at det har vært gjort en reparasjon? I så tilfelle synes jeg med rette at du bør kalle deg spesialist på dette. For du vet, spesialist eller ikke, det er ingen som kan alt. Noen vil alltid ha annen og kanskje supplerende kunnskaper og ferdigheter til det du har. Det gjør deg allikevel ikke til mindre spesialist. For å utføre strukturelle glassfiberreparasjoner tenker jeg at det er mer relevant med en eller annen sertifisering som viser at man har gjennomført en kursing og tilegnet seg et minimum av teoretisk og praktisk kunnskap om emnet. Deretter også praktisert og vist at man mestrer dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grønnskollingen Svart Mandag 12:16 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:16 Jeg tror det som skiller klinten fra hveten, eller spesialistene fra bryggeskipperne, er om man har bredde og mengdetrening. At du, Eika, åpenbart har jobbet på et stort antall forskjellige båter, over lang tid og med gode resultater gjør deg mer til en spesialist i ordets rette forstand. Så når jeg lurer på hvordan jeg skal polere en båt veier dine poster mye tyngre enn andres. PS: Jeg justerte ventilene på min Volvo Penta i helgen og kan nå regnes som BP VP spesialist! Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Mandag 12:26 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:26 Hvis du ikke er spesialist @Eika, er vel ingen det. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Eika Svart Mandag 12:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 12:28 Det er vel kansje sånn at jo mer man lærer, desto mer skjønner man at man ikke kan Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart Mandag 12:32 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:32 Ordet amatør betyr vel, i hvert fall innen idrett at man ikke lever av det område mann er amatør innen. Til forskjell fra de som er profesjonelle. Jeg tenker kanskje at det er disse begrepene som burde stilles mot hverandre. Spesialist er vel noen som er spesialisert innen et fag. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart Mandag 14:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 14:16 Ser en eller annen har forandra overskriften, da burde den heller forandres til: båt arbeid: hvor viktigt er ordet spesialist for deg? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart Mandag 16:18 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:18 Eika skrev for 5 timer siden: Vil dere ha selvutnevnte spesialister eller en lykkelig amatør med 25års erfaring ? Seeing is believing :-) På ting over vann linjen hadde jeg brukt deg. Under hadde jeg brukt en med noen godkjenninger pga forsikring. Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hulda Svart Mandag 16:37 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:37 Story: Jeg jobbet mange år på et bilgummiverksted. En kunde kom inn med et dekk han ville reklamere på. Skaden var så typisk knip mot fortauskant som det gikk an å få det. Kunden hisset seg kraftig opp og med undretrykt sinne sa noe slikt som: "Jeg har kjørt bil i 30 år, dette veit jeg noe om!" Kollega Roar var av den slagkraftige typen: "Jeg har gått med sko i 45 år, men er ikke skomaker av den grunn!" Kunden reiv med seg dekket og forsvant. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Mandag 16:51 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:51 Spesialist og ekspert er vel tilnærmet synonymer Jeg har hørt at en ekspert er en som er langt hjemmefra Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Bellil Svart Mandag 16:52 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:52 Det å være lykkelig er kanskje det viktigste @Eika 👍 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Eika Svart Mandag 17:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 17:10 Windy37GM skrev 51 minutter siden: Seeing is believing :-) På ting over vann linjen hadde jeg brukt deg. Under hadde jeg brukt en med noen godkjenninger pga forsikring. Mvh Windy37GM Og forsikringene bruker ofte meg :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.