Jump to content

Valg av fall til storseil på 33 foter

Sutasuta

Recommended Posts

På Hulda med 17 meter mast har jeg fall fra en eller annen tysk fabrikant. Og fallet er trukket bak til cockpit. Ikke noe fancy. Og det fungerer helt utmerket uten merkbart strekk selv i hard vind. Tidligere hadde vi fall der halvparten var innspleiset wire. Veldig fornøyd med å bli kvitt wiren. 

Sutasuta skrev for 3 timer siden:

…….Eller bør man kjøpe noe hissig dynema greier hos en seilmaker?

du får hissig dyneema til halve prisen hos Hjertmans

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/ankring-linor/fardiga-linor-skot/genua-storfall/fall-dyneema-10mm-x35m-vit-bla

frakt t Norge 359 kr

hvis du har hatt wire-fall tidl, så bør du sjekke trinsen, så du ikke har spor/grader der, da slits fallet fort

S/Y Gunga Din

Og om du kjøper et dyneemafall av ok kvalitet burde du kjøpe 8mm. 10mm er unødig tykt for ceniten din. 10mm går tregere i alle blokker og trinser, veier mer, tar opp mer plass i cockpiten og er penger du kan bruke på noe annet.

Bare husk at nymotens fall er ganske glatte og stiller krav til avlasteren.

Edit: turseilere har like mye glede av seil med god fasong. Et slapt fall gjør seilet slapt når du vil det minst. Et godt fall og et godt uthal kan utgjøre forskjellen mellom en god anekdote og en skilsmisse….

Så står det:

Globe 500 är ett utmärkt val för kappsegling. Höljet är tillverkat i Polyester med en mixad kärna av DyneemaSKX38/XLF. Det låga töjvärdet ger bättre prestanda än tex rena Polyesterlinor. Med insplitsad rostfri nyckelschackel. 

Jeg har flere av disse fall ombord, de funker bra..... Men sjakkelen er kass... 

Har vart inne i flere butikker her nede i Hellas for å kjöpe nye med löstagbar pinne, men ikke funnet noe enn

S/Y Gunga Din

Dette med at shievene i toppen av masten passer, er nokså avgjørende. Jeg tok sjansen, og det ser ut til å fungere fint. Masten skal ned om en uke og da får jeg bekreftet hvorvidt det er bra eller ikke.  Fallet mitt går uansett lett og fint. Man må også vurdere hvilken dimensjon winchen, særlig selvskjøtende, aksepterer. Og jeg har vel minimum på 12 mm taudia. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...