Jump to content

Ilas ankervinsj slurer, utslitt kabelar

Lillith

Recommended Posts

Har en Ilas ankervinsj 500w hvor strammepinnene til kabelar er strammet i bunn. Tauet er helt og pent. Utover sommeren i fjor sluret vinsjen stadig mer og nå må noe gjøres. Har vadket tauet i ferskvann med tøymykner. Antar kabelaret er utslitt, men som rederinne trenger jeg bekreftelse på dette. Legger ved noen bilder. På forhånd tusen takk for svar og innspill.

20250526_165938.jpg

20250526_165516.jpg

Posted (edited)

Hei !

Tror jeg ville ha investert i et nytt kabelar.

Tauet ser jo bra ut.

Pass på at du får kabelar som er riktig, det er forskjell  på om kabelaret er på høyre elle venstre side av vinsjen.

Dette forklares fint på siden her: Kabelar 500 watt

Edited by Trawler 42
staveleif (see edit history)

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Jeg skal igang med denne jobben også. Har forsøkt å finne gode instruksjoner uten å lykkes. Fant en youtube-video som antydet at man behøver spesialverktøy til jobben.

Noen tips fra menigheten?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Jeg har en Ilas 1000w på min båt og har hatt av alt som sitter på akselen fra motoren, uten å trenge spesialverktøy.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S