paxo Startet Torsdag 08:48 Link til dette innlegget Startet Torsdag 08:48 Det ser ut til at det er høy usikkerhet blant forskere om det blåser mer nå enn før: https://www.nrk.no/buskerud/er-det-mer-vind-enn-for-_-forskerne-prover-a-finne-svaret-1.17433299 Jeg tenkte at kanskje båtfolket har svaret. Det er muligens noen som har loggbøker med vinddata fra en del år tilbake? Det hadde vært interessant om de kunne se om vinden har forandret seg i et langt tidsperspektiv. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Torsdag 09:44 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:44 Eg seglar, og opplever at det blir meir og meir medvind etter at prisen på diesel auka. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart Torsdag 09:45 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:45 Tja, for 20 år siden i Drøbaksund blåste det 27 sek/meter midt i Juli. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
JRK Svart Torsdag 16:57 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:57 Jeg synes det er ner vind, men det er det neppe. Jeg med mange andre har gått i fra saktegående snekke med kjøl, til planende uten kjøl. kanskje det er forklaringen. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Torsdag 18:13 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:13 Syntes det blåser som f.... nesten bestandig. Hvis dere spleiser på en pinnebåt til meg slutter det å blåse. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Torsdag 19:31 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:31 Synes også det blåser mye mer nå for tiden. Har sett på nyhetene at klimakrisen gjør at det blir varmere, mer vind og mer regn, så det er nok der vi har forklaringen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart Torsdag 19:50 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:50 Komodo skrev 15 minutter siden: så det er nok der vi har forklaringen. Eller at manns minne er fjorten dager eller noe deromkring. Barndommens somre husker jeg som varme med bading dagen lang. Men det er helst fordi minnene om alt drittværet på Helgelandskysten er fortrengt. Hvilket er høyst nødvendig om man skal overleve. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
atletico1 Svart Torsdag 19:58 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:58 Det jeg synes har forandret seg siste 10 åra er oftere mer kastevind opp i kuling/liten storm styrke enn hva jeg husker fra tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Torsdag 21:33 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:33 Det har ihvertfall blåst noe jævlig i det siste. Vi er på tur nå. For et par år siden, så blåste det så jævlig mye at jeg endte opp med å bli intervjuet av NRK Radio pga noe jeg skrev på FB. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars H. Svart Torsdag 22:27 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:27 Helt enig dennrick. Vi pleier å dra nedover svenskekysten rundt 17. mai, og vi er fremdeles hjemme! Først var det surt og beinkaldt, men det ble jo litt bedre og vi satte avreisedag. Den er dessverre stadig blitt flyttet. Det siste var at vi fant kommende lørdag ville bli en fin dag uten vind og bølger for å komme oss til Strømstad. Men idag har jeg studert både Yr og Windy, og skulle vi dra på lørdag, ville vi bli liggende i Strømstad på ubestemt tid. Det er jo meldt mye vind og ikke under 1m bølger på hverken Kosterfjorden, Gule Humpen eller Humperna før Hunnebostrand. Jeg får sjekke værmeldingen imorgen igjen, men foreløpig er båtferien satt på vent. Vi er heldigvis pensjonister og det er lenge til høsten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Blouberg Svart Fredag 05:38 Link til dette innlegget Svart Fredag 05:38 Lars H. skrev for 7 timer siden: Vi pleier å dra nedover svenskekysten rundt 17. mai, og vi er fremdeles hjemme! Først var det surt og beinkaldt, men det ble jo litt bedre og vi satte avreisedag. Den er dessverre stadig blitt flyttet. Samme situasjon her, skulle vært på tur på svenskekysten, men har utsatt det på ubestemt tid. Nordavinden som har holdt på i det siste har vært lei. Kan ikke huske en mai med mer vind. Vi drar ut noen dager fra i dag, men blir i Oslofjorden, så får det bli lengre tur et stykke ut i juni Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
SveinHa Svart Fredag 06:03 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:03 Det SKRIVES i alle fall mye om ekstremvær men kan ikke akkurat si at jeg har merket stort til det... Jeg husker jo godt november -81 med storm som tok ned 300kV linjene flere steder, bl.a. over Karmsundet og i Vats. Drøye 40 m/s mener jeg... Og så var det Nina i 2015 med 33 m/s som tok ned 13 trær som la seg over veien min: ...og noen båtfolk i Bømlafjorden som fikk litt trøbbel: ...men det handler nok ikke om annet enn normale værhendelser samme hvor mye media VIL at det skal være katastrofer... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Blouberg Svart Fredag 06:19 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:19 SveinHa skrev 8 minutter siden: Jeg husker jo godt november -81 med storm som tok ned 300kV linjene flere steder, bl.a. over Karmsundet og i Vats. Drøye 40 m/s mener jeg... Er lett å finne fram og huske fordums vær, både på godt og vondt.. Men husken er nok ganske så selektiv. Ser både klima - fornektere og forkjempere snakke mye om og argumentere med været og klima som har vært. Jeg har et sterkt inntrykket av at det har vært mer vind i år enn tidligere, men om det skyldes annet enn tilfeldigheter vet jeg ikke noe om. Kun en observasjon av en som helst skulle vært på sjøen Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
lano2 Svart Fredag 06:39 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:39 Jeg tror det er likt, men i gamle dager havnet ikke alt på tjuben ... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart Fredag 06:49 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:49 Det er vitenskapelige studier på dette som ser på vinddata over flere år som bekrefter at det er mer vind, og særlig mer av kraftige vinder. Her er noen referanser: https://www.nationalgeographic.com/culture/article/110328-earth-storms-winds-global-warming-science-environment https://www.science.org/doi/abs/10.1126/science.1197219 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306261922006778 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Fredag 06:50 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:50 Har klaget på mye vind så lenge jeg kan huske, senest i dag. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 07:57 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:57 Her på Trøndelagskysten, synes jeg det har vært mere vind de siste årene. Det er mye mer uforutsigbart og ikke stabilt. Vindretningene skifter mer. Det er litt varmere i sjøen og mere groe. I 2024 var det enormt med blåskjellyngel på trimflaps og motorbrakett. Så at noe er i endring er helt klart. Nå i vår har sjøen vært veldig brun, men det har vel kansje noe med nedbøren å gjøre også. I påska var jeg knapt ute med båten da det blåste nesten hele tiden. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Olevine Svart Fredag 08:06 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:06 Jeg vet ikke, jeg er ikke gammel nok (bare 67). Men en ting har jeg merket, og det er at ordet ekstrem brukes mye mer enn da jeg var ung. Og så blir vi oppdatert øyeblikkelig når det skjer noe, nesten uansett hvor i verden det er. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Fredag 08:36 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:36 Olevine skrev 17 minutter siden: ordet ekstrem brukes mye mer Ordet ekstrem selger mer aviser enn sterk kuling med storm i kastene På Nord-Jæren og i Ryfylke synes jeg det blåser temmelig likt som før. Altså stort sett alltid litt trekk, av og til mer, av og til mindre. Her må man oftest være oppmerksom på vindretningen når man åpner bildørene. Minnet er jo fort begrenset, men synes å ha registrert mer variasjon vindretning enn vindstyrke (på det jevne), noe jeg merker litt som båtboer. Vinterstid 2010-2015 var det en god del stormer fra sørøst, men de siste årene fra mer varierende retninger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.