Jump to content

Tec7 vs Biltema MultiBond

Ask

Recommended Posts

Hei

Er det einkvan som har tankar om eigenskapane til BT sin MultiBond

https://www.biltema.no/bygg/lim/ovrige-limtyper/bt-multibond-290-ml-2000028571

sett i høve til Tech 7?

Denne gangen skal eg montera ny vinsj på hyttetaket på seglbåten.

Boltane vil ha stor sidevegs last.

Eg skal uansett innom BT i dag.

Eg er òg litt lei av å kjøpa overprisa Tech 7 der mesteparten av innhaldet storknar før eg rekk å bruka det.

Bitteliten skrev 29 minutter siden:

Legg åpna tec 7 i fryseren eller kjøleskap. Da størkner det ikke.

Dette funker på alle andre sånne seamsealers også. En egen avdeling i fryseren til alt fra malerkoster til div. kjemi er genialt. Et annet triks er å ha en dråpe olje i korken/hetta, sånn at det blir helt tett.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Tenker du trygt kan gå for Multibond her. Synes ikke denne står tilbake for Tec7, etter hva jeg har erfart. Sjekk produksjonsdato på tubene hvis butikken du handler i har lite sirkulasjon, greit med ferskest mulig.

Begge er av såkalt MS-polymer, og er med det forholdsvis varig, mer motstandsdyktig mot UV (enn f.eks. polyuretan) og beholder elastisiteten en god stund. Mener å huske et medlem her inne (som jobber med fugemasser i større skala) nevnte at det er en eller to fabrikker som produserer MS-polymer til de ulike merkene i Europa, uten at jeg klarer finne akkurat den posten nå.

Men, jeg bet meg merke i dette og valgte prøve Multibond til et prosjekt for om lag 8-10 år siden (tiden går fort). Har nok noe mattere overflate i dag enn da det var ferskt, men fremdeles elastisk og har ikke sluppet flatene. Har siden brukt Multibond til mye forskjellig. Så lenge forarbeidet er godt (rengjøring, eventuell sliping, avfetting) virker Multibond å holde vel så greit som Tec7 etter hva jeg har erfart. Uten at jeg har utført tester som gir mastergrad på baklomma. Klart, trengs dokumentasjon på jobben vil nok Tec7 kunne levere mer profesjonelle datablad på produktene sine enn Biltema, men synes også Biltema begynner komme seg😊

Ask skrev for 2 timer siden:

Er det einkvan som har tankar om eigenskapane til BT sin MultiBond

Ville ikke vært bekymret for å bruke den. 

Jeg hadde dårlig erfaring med Multibond første gangen jeg kjøpte en tube av det stoffet. Den var alt for seig, og limte veldig dårlig. Men etter veldig mye skryt her inne bestemte jeg meg for å prøve en gang til, og da fungerte det bra. Har brukt mange tuber etter det. Er ganske sikker på at den første tuben jeg kjøpte mest sannsynlig var gammel. Det var omtrent som om fugemassen var skinntørr med en gang den var påført. 

Ellers er det jo som @Hakkannen, er det en MS polymer, så skal det være greit. Det du kan ha i bakhodet er at noen ganger ønsker du en fugemasse med lav viskositet (av ulike årsaker), andre ganger kan man trenge en fugemasse med høy viskositet som gir høy umiddelbar vedheft. Et eksempel er hvis man skal lime opp en brakett på et vertikalt skott. Med f.eks. en Maxibond Extreme kan du bare klaske braketten opp på flaten, og den henger der. Bruker du Biltema sin Multibond, tek7 eller andre vanlige med litt lav viskositet, må du stemple fast braketten til massen har herdet. Egenstyrken i Maxibond Extreme er noe høyere, men ikke voldsomt. Finnes også andre produsenter som har slike fugemasser med høy initialstyrke. 

Hakkannen skrev 1 time siden:

Mener å huske et medlem her inne (som jobber med fugemasser i større skala) nevnte at det er en eller to fabrikker som produserer MS-polymer til de ulike merkene i Europa,

Var nok @VannTro det tenker jeg :smiler:

For meg er Tec7 en vanvittig dyr utgave av Multibond. Bruker du Multibond er det ikke vanvittig stor sidekraft (skjærkrefter) på boltene. Mesteparten av kreftene blir tatt opp av friksjon mellom winch og dekk. Dessuten er Multibond et kraftig lim. Huldas 6 skjøtewincher sitter i Multibond Rapid. Og der har de eldste sittet parkert i 20 år.

Det er to typer Multibond: Multibond og Multibond Rapid. Stort sett bruker jeg Rapid. Standard herder langsomt og holder seg mer fleksibel. Rapid herder hurtig og gir 'hardere' fuge. Jeg har ingen erfaring av at noen av dem krymper. 

2 hours ago, Steihy said:

Et annet triks er å ha en dråpe olje i korken/hetta, sånn at det blir helt tett.

Jeg bruker i dag aluminumsfolie, aluminiumsfolien er til motsetning til plast lufttett - jeg presser ut litt lim slik at det blir en "boble" med lim på utsiden av "dysen".  Dette ser ut til å holde relativt lenge - men det er jo ofte også ikke helt tett på andre siden av "patronen".  Resultatet er at dersom patronen blir liggende ubrukt for lenge, så er det ikke lengre mulig å presse ut lim selv om det er full åpning på "utgangen" av patronen.  Så blir eneste løsning å kutte opp patronen og bruke spatel/ispinne/kniv e.l. på å få overført limet fra patronen til dit man vil ha det.  Det er noe griseri.

Jeg liker ikke tanken på å ha kjemialier i samme fryser som jeg har mat ... og dessuten har jeg bare et lite kjøleskap med liten fryseboks ombord.

Løsningen er vel å bruke limet hyppig.  Kanskje spørre naboen om han har en åpen patron før man åpner sin egen.  Så har man kanskje igjen ulike limtyper for ulike formål og behov for å åpne flere patroner samtidig ... uff.

Tec7 finnes "overalt" i enkelte markeder og "ingensteds" i land hvor de ikke er representert.  Tec7 skal (i motsetning til de andre produktene) være godkjent for bruk på produkter som kommer i kontakt med drikkevann og matvarer - så jeg har lett høyt og lavt etter Tec7 for å prøve å tette lekkasjer på drikekvannssystemet.

Andre produktegenskaper som av og til trengs og av og til ikke:

• Rask herding
  • Bestandighet mot UV-lys
  • Bestandighet mot vann - over tid
  • Bestandighet mot saltvann
  • Bestandighet mot mekanisk slitasje (type friksjon)
  • Elastisitet
  • Bestandighet mot "materialtretthet" i situasjoner hvor limet ofte utsettes for stress
  • Mulighet for bruk på teak uten å først bruke noe form for "primer"
  • Festeevne til ulike overflater (også ref punktet over)
  • Viskositet vs umiddelbar vedheft ble nevnt lengre opp
  • Av og til har man behov for å kunne fjerne limet eller fjerne fastlimte gjenstander - da bør det ikke sitte så godt at man må ødelegge ting for å få det løs.
  • Herdemåte - herdes produktet ved kontakt med luft, luftfuktighet eller vann?
  • Elektriske egenskaper kan i enkelte tilfeller være relevant (galvanisk korrosjon, bare for å nevne noe)

Når et produkt kan "brukes under vannlinjen", betyr det da at det er robust mot saltvann over tid, eller at man kan dykke ned under vann og lime fast ting uten å først måtte løfte båten på land?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hakkannen skrev 1 time siden:

Mener på det var ham ja, men var ikke 100% sikker, er noen år siden jeg leste det😅

Ja, han har skrevet mye bra om dette, men har vært lite her inne de siste åra. 

Selco Racing skrev for 2 timer siden:

Har brukt Marintetning fra BT, da den kan brukes også under vannlinjen, i motsetning til multibond.

Kan ikke Multibond brukes under vann? 

Selco Racing skrev for 2 timer siden:

Fin viscositet, men  Inneholder isocyanater. Kan gi en allergisk reaksjon. 

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/tetning/marintetning-hvit-310-ml-2000052803

Den der er jo polyurethanbasert, det har jeg sluttet å bruke. Uheldig på bla. skroggjennomføringer da den krymper pga. løsemiddelet. 

jerognal skrev for 1 time siden:

Multibond fra Biltema styrer eg laaangt unna. Herder utrolig seint, og krymper med tiden.

Hmm, pussig. Multibond skal jo etter sigende være MS-polymer basert, da skal jo krympen være minimal. Kanskje Multibond er dårligere enn jeg trodde allikevel da. 

Kan ikke Multibond brukes under vann? 

Står i bruksanvisning at OBS! Skal ikke brukes på steder som er konstant under vann. OBS! Må ikke brukes under vann, for eksempel i basseng og akvarium.

https://www.biltema.no/bygg/lim/ovrige-limtyper/bt-multibond-290-ml-2000028571

Nå håper jeg ikke @Ask ska behøve å dykke for å feste skjøtewinchene. Måtte bare :-)

Forenklet lagerhold å ha en type som kan brukes både over og under vannlinjen, for produkter med begrenset holdbarhet. God økonomi.

Eg er òg litt lei av å kjøpa overprisa Tech 7 der mesteparten av innhaldet storknar før eg rekk å bruka det.

tobixen skrev for 2 timer siden:

Resultatet er at dersom patronen blir liggende ubrukt for lenge, så er det ikke lengre mulig å presse ut lim selv om det er full åpning på "utgangen" av patronen.  Så blir eneste løsning å kutte opp patronen og bruke spatel/ispinne/kniv e.l. på å få overført limet fra patronen til dit man vil ha det.  Det er noe griseri.

Jeg  har sjelden problem med  ikke å få tømt patronene, det hender at stussen  ut av patronen stivner ,

da borer jeg den ut.

Etter bruk så skrur jeg av tuppen legger en engangs hanske over og skrur på spissen igjen, og legger et par

tørn rundt de med hette med gjenger på tuppen, da herder ikke det i tuppen så lett.

Når  det i tuppen har herdet  bruker jeg patronen uten tupp, det går til det meste, eller en setter på en ny tupp.

Bare husk på å forseile stussen etter bruk.

Går fint i renovere en herdet stuss.

Multibond Rapid har gjort jobben.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

tobixen skrev for 19 timer siden:

Tec7 finnes "overalt" i enkelte markeder og "ingensteds" i land hvor de ikke er representert.  Tec7 skal (i motsetning til de andre produktene) være godkjent for bruk på produkter som kommer i kontakt med drikkevann og matvarer - så jeg har lett høyt og lavt etter Tec7 for å prøve å tette lekkasjer på drikekvannssystemet.

image.png.6d6984e70564bad7e39941a5b5f5329e.png

ble anbefalt     Tec 7 XEALPRO  da jeg måtte fuge en sprukken sveis innvendig i vanntanken da  klor vasken ikke var snill mot Teck 7 .  det er 300l vann over nede del.

Tank uten mannlokk  bare Klora og bakvasket siden 1977. 

Sveisen   sprakk. utvendig tilkomst umulig.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Der er svært mange produkter på markedet.

Pris varierer og kvalitet varierer.

Lagringstid bør man titte på.

Har selv brukt Casco Superfix og Extremfix mest selv når jeg ønsker noe som binder fast og limer tre plast aluminium etc godt ute og inne.

Bostik har også gode produkt.

Biltema er bra den men føler den høgger noe seint men fungerer ok.

Om jeg husker rett er lagringstid ca 12 mnd på flere produkter så titt på tuben når produsert før du kjøper.

som nevnt over vedr lagring i fryser var ny for meg ( skal teste den ) neste gang .

6 hours ago, Roger jo said:

Jeg  har sjelden problem med  ikke å få tømt patronene, det hender at stussen  ut av patronen stivner ,

da borer jeg den ut.

Det var i allefall forrige patron ... sikaflex, husker ikke nummeret.  Jeg hadde greid å preservere stussen sånn nogenlunde, etter litt pirking med skrutrekker var det "vått" lim der.  Men det var allikevel ikke håp om å få presset noe ut med fugepistolen.  Baksiden av patronen satt limt fast.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 8 minutter siden:

Det er jo i allefall aktuelt for skroggjennomføringer.

Når du fester en skroggjennomføring, hvor mange % av massen er da eksponert for sjøvannet? 2 % ? Hvor lang tid vil det ta før sjøvannet har jobbet seg så langt inn i massen at det blir kritisk for tettingen, et par generasjoner? 

Hulda er litt spesiell ved at alle gjennomføringer er sveiset inn. 

Har prøvd mange merker over og under vann. Et ?lexan takvindu som jeg tok ut var det opprinnelig fuget med silikon, men tenkte at nå 30 år senere er nyere fugelim sikkert det beste. Etter  mange år og prøvd alt fra Sike 291, Sika 295 UV med primer, Bostik, Würth,  Butyl på patron (fungerte, men fugen ble full av sand etter en sandstorm på Læsø) og Tec7 som jeg mener jeg enda dårligere enn Sika 291   da den tørket ut etter et par år og sprakk opp (under vann fungerer den fortsatt fint). Endte opp med silikon igjen etter 10 år med prøving og feiling.

Bra eller dårlig avhenger av bruken.

Som tetning mellom to materialer som ikke er stive eller er ulikt stive, er ofte elastisitenen (bruddforlengelsen) viktigere enn styrken.

Tilstrekkelig fugetykkelse er også viktig i elastiske forbindelser.

I båter er det mer bevegelse i materialene enn vi tror, og glassfiber er utrolig fleksibelt.

Å lime metallbraketter på glassfiber vil vanligvis kreve tykk fuge, og elastisk lim.

Alternativt stor bakplate og gjennomgangsbolter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...