Mariushb Startet Lørdag 04:06 Link til dette innlegget Startet Lørdag 04:06 Hei Jeg har nylig kjøpt meg en Skibsplast 655 med utenbords motor og innebygget bensintank. Hadde forventet at tankrommet hadde elektriske vifter som benyttes før man starter motoren. Jeg forstår at motoren befinner seg utenfor tankrommet, men batterier osv. befinner seg i samme rom som bensintank. Hva hvis man har en liten lekkasje/ bensinsøl og en gnist fra batteri/ elektriske anlegget antenner gassene under oppstart? Er det god passiv lufting som sørger for at bensingassene fordamper ut av båten? Hvor trygt er det egentlig med bensinbåt? Sitér dette innlegget Link to post
fritidsfiskeren Svart Lørdag 06:23 Link til dette innlegget Svart Lørdag 06:23 Elektriske vifter ville vel vært gode gnist-kilder i seg selv? Hvor ofte hører eller leser man om båter som begynner å brenne, eller eksploderer, på grunn av bensin-lekkasje. Tviler på at det er en veldig stor risiko. Så vidt jeg vet så er risikoen større for brann fra det elektriske anlegget, så jeg ville heller sørget for at alt er koblet bra og har sikringer, enn å miste nattesøvnen over mulig bensin-lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Mariushb Svart Lørdag 07:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:12 Noen jeg kjenner havnet i vannet med hele familien da båten gikk i lufta under oppstart. Dette var en utenbordsmotor. Årsaken var visst nok bensindamp i båten og innebygget tank. Ville derfor vite mer om hvordan produsentene tar høyde for bensindamp, og hva "best practice" vil være. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart Lørdag 07:28 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:28 Det høres ut som en dårlig løsning å ha batterier i samme rom som bensintank. Hadde engang en scand 26 med innebygget bensinmotor. Der var motorrommet ventilert med gnistfri vifte og batterier plassert i et annet rom. Prosedyren før oppstart var å først kjøre vifte i 5 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart Lørdag 08:14 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:14 fritidsfiskeren skrev 31 minutter siden: Elektriske vifter ville vel vært gode gnist-kilder i seg selv Finnes vifter som er godkjent for utlufting av motorrom. Disse er ikke gode gnist-kilder... Mariushb skrev for 2 timer siden: Hvor trygt er det egentlig med bensinbåt? Bare det at du har fokus på det, gjør det straks tryggere tenker jeg. :) Bensintanken din har mest trolig lufting ut på siden av båten. Dette kan jo være greit å sjekke! En løs tank vil ha lufting integrert og bør derfor ikke stues vekk i ett dårlig ventilert rom. Om det er lekkasjer og bensinsøl rundt tanken, så må det selvfølgelig fikses. Sikkert lurt å sjekke for slikt like etter fylling, i tilfelle dårlig påfyllingsslange. En annen ting verdt å tenke på, er at bensindamp er tyngre enn luft, så man kan risikere å fylle båten med bensindamp ved fylling av tank. Å vente 5min fra fylling til bruk av elektrisk utstyr og oppstart er nok ikke feil. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Lørdag 08:31 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:31 Min båt har tanken midt i båten. den er innebygget og har luftekanal helt ut i hekken. batteriene står helt akter i batterikasser, med sikkerhets lokk over. Virker som veldig trygt opplegg. Det er ingen gnistkilder i nærheten av tanken. Men uhell kan skje og alt mekanisk utstyr kan svikte. For min del har jeg aldri hørt om at tanker bare har eksplodert sånn uten videre. Står det en løs tank rett ved batteri uten kasse, eller starter på en innenbordsmotor så kan det nok være potensiale. For meg ser det ut som mest cabincruisere med diesel er involvert i båtbranner. Så lenge gass, bensin og dieselanlegg er forskriftsmessig installert, så tror jeg det skal litt til før det oppstår brann. kilder er vel utvendige komponenter som varmeovner, landstrøm av ymse kvalitet, hjemmemekket strømopplegg og batterier som tar kvelden. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jens_P Svart Lørdag 08:57 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:57 Det er antagelig en hovedbryter i båten til TS. Denne bør være plassert på sted der det ikke kan samle seg bensindamp ved uhell eller feil på drivstoffanlegg God vane er å løfte på luker der kan oppstå bensinlekkasje før du slår på strøm eller forsøker å starte motor. Også etter fylling av bensin. Lukter det, så ikke skru på det elektriske eller forsøk start. Ellers er brann i båter med utenbordsmotor relativt sjeldent. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ingar Svart Lørdag 18:39 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:39 Ventilasjonsvifte i motorrom var krav på Veritas-godkjente båter med bensinmotor. ca 1965-1995. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Lørdag 20:27 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:27 Mariushb skrev for 16 timer siden: Hvor trygt er det egentlig med bensinbåt? Det bestemmer i stor grad brukeren... Har du gamle morkne bensinslanger, rustne dårlige slangeklemmer og elendig pakning til tankmåler.... da er det farlig. Sjekker du disse tingene + at du sier stopp om du lukter bensin, da blir du neppe en del av statistikken. Jeg vet ikke alt om dette temaet, men når jeg ser noe som skremmer meg, brannfaremessig i båt, da er det ikke båtprodusent, men eier som har rigga noe helt på trynet. I slike tilfeller er setninger som begynner på "jammen" mye brukt på å forklare hvorfor.... Sitér dette innlegget Link to post
Mariushb Svart Lørdag 22:05 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:05 Takk for mange gode og reflekterte svar. - Ja. Hovedstrømbryter befinner seg foran i båten. Batteriene befinner seg i hver sin lukkede kasse. Jeg skal undersøke status på ventilasjon og status på slanger så fort jeg har overtatt båten. Båten er fra etter 2000, så da var det ikke noe krav om elektriske vifter. Da har jeg fått bekreftet at det ikke skal være vifter i denne båten. Takk for alle bidrag. Det har vært lærerikt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Søndag 15:07 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:07 Mariushb skrev On 31.5.2025 at 6.06: Hei Jeg har nylig kjøpt meg en Skibsplast 655 med utenbords motor og innebygget bensintank. Hadde forventet at tankrommet hadde elektriske vifter som benyttes før man starter motoren. Jeg forstår at motoren befinner seg utenfor tankrommet, men batterier osv. befinner seg i samme rom som bensintank. Hva hvis man har en liten lekkasje/ bensinsøl og en gnist fra batteri/ elektriske anlegget antenner gassene under oppstart? Er det god passiv lufting som sørger for at bensingassene fordamper ut av båten? Hvor trygt er det egentlig med bensinbåt? Som å oppbevare fenghetter og dynamitt i samme rom. Det går stort sett bra. Helt til det ikke går bra..., og da er konsekvensene svært store. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Søndag 15:12 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:12 Både fruen og jeg er røykere, så bensin og gass er tabu for oss. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart igår klokken 09:03 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:03 Lars H. skrev for 17 timer siden: bensin og gass er tabu for oss. Kokeapparat på parafin? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart igår klokken 09:21 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:21 Wallace Safeflame keramisk på diesel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart igår klokken 12:14 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:14 Vi hadde Optimus med kompressormating. At folk heller vil ha gass skjønner jeg ikke, å fyre opp Optimusen er noe av det jeg faktisk savner mest fra båtlivet. Kunne forstått det om kjøleskap også går på gass. Men slike forsvant vel i forrige århundre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.