Arne2 Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni 4 hours ago, elskerseiling said: Hvis man ikke kan koble landstrøm i det hele tatt som "ikke elektrofagmann" så kan jeg ikke skjønne annet enn at båtutstyrsbransjen driver villedende markedsføring på dette området Ja, det har du nok rett i. Dette er jo også en problemstilling som man kanskje med fordel kunne ta opp med DSB. Dette sår faktisk å lese på Maritim sin nettside: Quote Det finnes ferdige plug&play pakker man kan koble selv uten tilsyn fra fagpersonell. Dette er fullgode anlegg man kan koble uten å kjenne til pluss eller minus, og dette er bestselgeren for privatpersoner. Alt kobles sammen med ferdige hurtigkontakter, og man kan utvide med flere strømuttak etter behov. Her er eksempel på en plug&play pakke: Det finnes også rimeligere el-sentraler som må installeres av autorisert fagpersonell. Det som er noe av "kluet" i denne sammenhengen det er jo at risikoen i forbindelse med landstrøm og det som går på berøringsfare går på dette med hvordan man kobler sammen båtens jord og landjord, og det er vel så vidt jeg husker ikke alltid så godt ivaretatt i forbindelse med disse "plug and play" pakkene. Risikoen mht brann ligger nok først og fremst i den praktiske oppkoblingen, slik at her kan plug og play ha noe for seg. Risikoen for elektrisk sjokk er nok først og fremst relatert til hvordan jordingsystemene er koblet opp, eventuelt via skilletransformator, og her er man vel straks over i noe som ikke er bare helt "plug and play". Hvis man for eksempel ikke bruker skilletransformator og lar være å koble opp til landjord, så kan man ut i fra gitte forutsetninger ha bygd inn en risiko i anlegget, som i verste fall kan medføre livsfare. Maritime eller andre forhandlere har jo ingen kompetanse til å bestemme hva ikke faglært kan utføre av elektriske arbeider på egen båt. Men de har et ansvar for å gi ut korrekt informasjon. Jeg ser at de 4 landstrømpakkene på websiden ser ut til å fungere ut i fra "skjøteledningprinsippet", dvs at man ikke har kappet jordingsforbindelsen til land, man bruker tvert i mot landjord ombord, uten å koble sammen landjord og båtjord. Det er nok sannsynligvis heller ikke "100% innafor", men allikevel mye mindre risiko enn viss man kapper jordleder til land. Det vil jo fortsatt være en risiko hvis jordpotensiale for landjord avviker så mye fra "båtjord", at dette medfører berøringsfare, men det vil jo normalt ikke være tilfellet. Det er nok ikke så vanskelig å få vite i fra DSB om hva som er forbudt, men det som også kunne være interessant det er jo en viss form for dialog med dem og enighet om hva som kan være tillatt og hva som kan være "sikkert nok". Innspillet med "ferdigbygde landstrømpakker" er ellers veldig bra, for dette er jo "godkjente pakker" i fra europeisk produsent, og da kan man kanskje argumentere for at i dette tilfellet så er det OK å avvike i fra "bestemmelsene" i NEK400. (Som egentlig formelt sett er "veiledende" og med mulighet for å avvike bestemmelsene dersom produsent og leverandør kan dokumentere tilsvarende eller tilstrekkelig sikkerhet for "gjør det selv pakken".) Edit: Dette er noe av det Defa sier i sin brukermanual: Quote ADVARSLER! Ikke kutt jordlederen mellom land og båt! Det kan være livsfarlig for mennesker om bord. Og.. Ved bruk av 230VAC spenning om bord, bør du av hensyn til personsikkerheten og galvanisk tæring på båt og utstyr koble en skilletrafo (isolasjonstransformator) til PlugIn-systemet. Men de aller fleste monterer vel disse "gjør det selv pakkene" uten noen skilletrafo?! 701266-Shore-power-kit_Mounting-Userguide_E11.zip Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.