Jump to content

Ønsker tips for utbedring/ flytting avtrøblete ankervinsj

_Bliss_

Recommended Posts

Har en ankervinsj som er litt dumt plasser på min nb 750. Itilegg virker vinsjen/ kontrolleren å være litt ustabil.

Den burde nok vært høyere, men den er montert så høyt den kan komme ift plassering under akterdekk.

Er ikke så vant med å bruke ankervinsj. De gangene jeg har prøvd nå har endt med at jeg må gå ut igjen fra land da kjetting settet seg fast i kabelar. Den "vikler seg rundt kabelar. Kan det være pga at det legger seg for mye kjetting rett under kabelar? Burde evt kjetting kassen være montert lavere?

Vil det kunne bli mindre problemer om jeg skifter til kabular for tau?

Tar gjerne mot forslag til forbedring/ endring av plassering?

Ønsker helst å unngå å ha den på badeplattform pga liten plass.

20250531_154854.jpg.07c71d6b56bc17d4dd3868933aaab12a.jpg

20250531_154845.jpg.396f3a69c15d1c07a8401ef8d042e074.jpg

20250531_154917.jpg.b15f765c41070a557da6b3d51290027c.jpg20250531_154922.jpg.9fab801e5aa8285fd42288b4ffcee118.jpg

20250531_154911.jpg

20250531_154907.jpg

20250531_154841.jpg

Ask skrev 16 minutter siden:

Dersom kjettingen sit fast i kabelaret passar ikkje kjetting og kabelar saman. 

Om du bør bytta kabelar eller kjetting kjem an på kor rusta og slitt kjettingen er. 

Jeg må dobbeltsjekke om det er riktig dimenajon på kjetting ift kabelar, men tror dette er riktig.  Jeg har klar å slippe det ut og dra det opp, men det har en tendens til å vikle seg ett par runder rundt kabelar slik at det verken går ut eller inne. 

Jeg foretrekker vinsjer hvor kabelaret ligger over dekk, så jeg kan se hva som foregår.  Men du vil vel helst ikke bytte vinsj. Kanskje det kan være plass til en liten kasse med en luke på innsiden av rekken, slik at vinsjen kan flyttes litt opp og gjennomføringen med ruller blir i rekken ? 

Eventuelt bare en liten luke rett over vinsjen.

Det jeg mener med at kjettingen blir viklet rundt, er at den blir liggende flere turn rundt kabelar. Kjettingen sitter ikke fast i selve kabelaret i seg selv, men kiler seg pga av at den blir liggene flere turn rundt.

På bildene er ikke kjetting kilt fast

Jeg må se nærmere på dimensjon på kjetting og kabular, mulig det er årsak.

Hvis jeg tolker bildene riktig så ligger kjettingen feil, inn på undersiden og med et halvstikk rundt kabelaren, noe som medfører at kjettingen dras inn i kabelaren igjen når ankeret skal hales inn.  Kjettingen skal (alltid) inn  på topp av kabelaren og falle ned i kjettingkassen på andre siden av kabelaren. Se illustrasjonen fra @J-Å.Som @Hulda skriver så vil også en avviser hjelpe til med dette.

Det er sikkert flere ting du kan gjøre for at dette skal fungere bedre, men bytte til tau tror jeg ikke er løsningen. Derimot kan du vurdere å bytte til rustfri kjetting, den er glattere, og vil legge seg bedre i kassa enn den du har nå. Hvis du klarer å gjøre noe med kjettingkassa slik at du får litt bedre høydeforskjell så er nok det også en stor fordel. Men selvsagt, riktig kjetting i forhold til kabelar er jo punkt nr. en. 

Da tror jeg at jeg har funnet feilen.

Frikoblingshjulet følger med rundt. Denne skal stoppe i bøylen i bakkant av vinsj. Tenkte ikke på det før jeg kom hjem, at denne antageligvis er bøyd og må bøys tilbake slik at den fungerer som stopper.

Ser ut som frikoblingshjulet også vil fungere som avviser når den ligger i underkant av kabular.

nå streiket selvsagt fjernkontroll, eller evt mottaker:frustrert: Vinsj går bare en vei. Relėt funger begge veier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...