_Bliss_ Startet Lørdag 18:27 Link til dette innlegget Startet Lørdag 18:27 Har en ankervinsj som er litt dumt plasser på min nb 750. Itilegg virker vinsjen/ kontrolleren å være litt ustabil. Den burde nok vært høyere, men den er montert så høyt den kan komme ift plassering under akterdekk. Er ikke så vant med å bruke ankervinsj. De gangene jeg har prøvd nå har endt med at jeg må gå ut igjen fra land da kjetting settet seg fast i kabelar. Den "vikler seg rundt kabelar. Kan det være pga at det legger seg for mye kjetting rett under kabelar? Burde evt kjetting kassen være montert lavere? Vil det kunne bli mindre problemer om jeg skifter til kabular for tau? Tar gjerne mot forslag til forbedring/ endring av plassering? Ønsker helst å unngå å ha den på badeplattform pga liten plass. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Lørdag 18:33 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:33 Dersom kjettingen sit fast i kabelaret passar ikkje kjetting og kabelar saman. Om du bør bytta kabelar eller kjetting kjem an på kor rusta og slitt kjettingen er. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart Lørdag 18:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:53 Ask skrev 16 minutter siden: Dersom kjettingen sit fast i kabelaret passar ikkje kjetting og kabelar saman. Om du bør bytta kabelar eller kjetting kjem an på kor rusta og slitt kjettingen er. Jeg må dobbeltsjekke om det er riktig dimenajon på kjetting ift kabelar, men tror dette er riktig. Jeg har klar å slippe det ut og dra det opp, men det har en tendens til å vikle seg ett par runder rundt kabelar slik at det verken går ut eller inne. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 18:57 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:57 Kjettingen er for 'feit' til kabularet. Derfor kiler den seg fast og blir med rundt. På det ene bildet vises også hvordan kjettingen klatrer på kabularet. Til vanlig er det også en 'avviser' som tvinger kjettingen til å slippe kabularet. Ellers synes jeg det ser greit ut. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 18:58 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:58 Jeg foretrekker vinsjer hvor kabelaret ligger over dekk, så jeg kan se hva som foregår. Men du vil vel helst ikke bytte vinsj. Kanskje det kan være plass til en liten kasse med en luke på innsiden av rekken, slik at vinsjen kan flyttes litt opp og gjennomføringen med ruller blir i rekken ? Eventuelt bare en liten luke rett over vinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Lørdag 19:22 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:22 Den syrefaste sjakkelen bør vel byttast til ein galvanisert sjakkel. @Hulda er neppe usamd. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 19:28 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:28 Den sjakkelen lager bare rust. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart Søndag 08:26 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:26 Ser ut som kjettingen kommer inn på undersiden av kabelaren og går over platen som egentlig skal brukes for å få frittfall av ankeret. Viser bildene situasjonen når kjettingen er viklet rundt kabelaren? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart Søndag 09:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 09:07 Det jeg mener med at kjettingen blir viklet rundt, er at den blir liggende flere turn rundt kabelar. Kjettingen sitter ikke fast i selve kabelaret i seg selv, men kiler seg pga av at den blir liggene flere turn rundt. På bildene er ikke kjetting kilt fast Jeg må se nærmere på dimensjon på kjetting og kabular, mulig det er årsak. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 11:07 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:07 Jeg er enig med @Fiks, det ser ut for meg som om kjettingen går feil vei rundt kabelaret. Er det et taukabelar? Det hadde vært fint med bilder fra stb. side, og forfra med kjettingen løftet av. Slik er vanlig: Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart Søndag 11:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:23 Hvis jeg tolker bildene riktig så ligger kjettingen feil, inn på undersiden og med et halvstikk rundt kabelaren, noe som medfører at kjettingen dras inn i kabelaren igjen når ankeret skal hales inn. Kjettingen skal (alltid) inn på topp av kabelaren og falle ned i kjettingkassen på andre siden av kabelaren. Se illustrasjonen fra @J-Å.Som @Hulda skriver så vil også en avviser hjelpe til med dette. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart Søndag 11:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 11:59 Ser at bildene er noe missvisende, men kjetting kommer inn over kabeler på oversiden. Er kanskje bedre synlig på dette bildet. Hvordan ser avviser ut? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Søndag 12:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:08 Det er sikkert flere ting du kan gjøre for at dette skal fungere bedre, men bytte til tau tror jeg ikke er løsningen. Derimot kan du vurdere å bytte til rustfri kjetting, den er glattere, og vil legge seg bedre i kassa enn den du har nå. Hvis du klarer å gjøre noe med kjettingkassa slik at du får litt bedre høydeforskjell så er nok det også en stor fordel. Men selvsagt, riktig kjetting i forhold til kabelar er jo punkt nr. en. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fiks Svart Søndag 15:16 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:16 På det siste bildet ser det ut som det er bøyd inn en flik av sideplaten på frifallsmekanismen. Denne hekter i kjettingen og kan hindre at kjettingen løper fritt ut av kabelaren. Eksempel på avviser, men med litt større kjettingdimensjon: Er i prinsippet en "kniv" som går inn i sporet i kabelaren. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart Søndag 20:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 20:01 takker alle tips. jeg ser nærmere på detaljene neste gang jeg er i båten, så kommer jeg med en oppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart igår klokken 07:18 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:18 Forutsatt at kjettingen passer til kabularet, hadde jeg senket kjettingkassa, slin at det blir mer klaring mellom vinsj og kjetting. Dernest hadde jeg skiftet til syrefast kjetting, da denne er glatt og legger seg mye bedre i kassa. Tau vil antagelig bare gjøre ting værre. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
bare lek(k)er Svart igår klokken 09:51 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:51 Det du også kan gjøre, etter at du har forsikret deg om at du har rett dimensjon på kjetting ifht kabularet, er å lage en kon omtrent i senter av der kjetting lander. Det vil lede kjettingen rundt i hele kassa, slik at det ikke bygger seg så mye opp. Sitér dette innlegget Link to post
Anders And Svart igår klokken 10:53 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:53 Kanskje det kan hjelpe med en svivel mellom dreggen og kjettingen. Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
_Bliss_ Svart igår klokken 16:04 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:04 Svivel ville nok vært en fordel. Finner bare disse i syrefast, noen som vet om galvanisert? For meg ser det ut til at kjetting passer i kabelar. Står det noen plass på kabelar hvilken dim den passer til? Nr 6 stopper. Er det avviser som nevnt lenger oppe? Ser ut som denne mangler. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Det ser ut til å være grei pasning. Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Hadde lignende problem. Satt på svivel. Det hjalp. Bare å sette på rustfri. Blir det mye rust etterhvert så er det jo bare å kappe vekk en løkke eller to. Du har jo også noe som heter chain boy som fordeler kjettingen i kassa Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 20 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Da tror jeg at jeg har funnet feilen. Frikoblingshjulet følger med rundt. Denne skal stoppe i bøylen i bakkant av vinsj. Tenkte ikke på det før jeg kom hjem, at denne antageligvis er bøyd og må bøys tilbake slik at den fungerer som stopper. Ser ut som frikoblingshjulet også vil fungere som avviser når den ligger i underkant av kabular. nå streiket selvsagt fjernkontroll, eller evt mottaker Vinsj går bare en vei. Relėt funger begge veier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.