subwoofer Startet Lørdag 20:44 Link til dette innlegget Startet Lørdag 20:44 Noen som har forslag til hva som kan brukes til permanent montering i 10mm dieselslange? Både sugeside og retur passerer gjennom et sted som er lett tilgjengelig, å sette inn et permanent rør med 10cm lengde vil gjøre det lett å se at alt er som det skal, i tillegg til å være et enkelt tilkoblingspunkt for tømming av bunnsubb i tanken. Returen min ligger helt ned i bunnen av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart Søndag 07:50 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:50 Pex vannrør tåler diesel. Jeg har Pex vannrør opp langs dieseltanken som jeg bruker som peilerør. Har kran i bunn som åpnes når jeg peiler. Det står alltid diesel i røret, og det har fungert fint i ca 10 år. Litt vanskelig å se gjennom røret uten godt lys. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Søndag 08:06 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:06 subwoofer skrev for 11 timer siden: Både sugeside og retur passerer gjennom et sted som er lett tilgjengelig, Kutte slangene og sette inn 10 cm rør så har du 4 steder det kan begynne å lekke. Siden det er lett tilgjengelig hadde jeg latt være eller polstra hullet eller lagt på spiral på slangene . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nomen Svart Søndag 09:16 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:16 Litt usikker på hva du skal se, som gjør at du kan konkludere med at "alt er som det skal". Om det er så skitten diesel, at du ser det i ett slikt rør, har det gått alt for langt allerede, og du har nok allerede fått motorstopp. Sørg heller for å holde tanken din ren, fyll på trygge plasser, og kjøp deg et vannuskillerfilter med gjennomsiktig bolle, f.eks. Racoor 500, eller Separ. IKKE kjøp den avlegse CAV typen, som er ett jæv..la pusslespill å sette sammen. Det hører hjemme på gamle traktorer, ikke i båter hvor en risikerer å måtte skifte filter drivende midtfjords i store bølger. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
subwoofer Svart Søndag 09:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 09:26 Tanken er gullende ren, alt av filtre er nye, ingen problemer ute på fjorden. Som du ser i prosjekttråden har jeg problemer med at jeg mister prime på dieselpumpa, etter å ha stått et par timer eller mer starter den og går ca. 30 sek før den gir seg. Par-tre pump på håndpumpa så starter den fint og går fint. Så det kommer inn luft et sted, lite og sakte. Men et siktrør på et tilgjengelig sted vil fylle flere funksjoner, bl.a. også tilkoblingspunkter for å suge fra bunnen av tanken for å få ut eventuell gørra fra tanken. Returnippelen på motoren sitter ikke akkurat kjempetilgjengelig til... Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 10:13 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:13 Kanskje du kan få hjelp her?: https://miritglas.com/no/produkter/glassror/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Søndag 11:32 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:32 subwoofer skrev for 14 timer siden: Noen som har forslag til hva som kan brukes til permanent montering i 10mm dieselslange? Her ville jeg valgt PA. Har laget noen tanker (både til bensin og diesel) hvor jeg har laget et utvendig nivårør for å visuelt kunne se nivået i tanken. Har da blitt anbefalt PA (nylon) fra Industrihydraulikk der jeg har kjøpt delene. Du kapper slangen (røret) med en skarp kniv, og monterer med støttehylse, klemring og mutter, akkurat som du monterer kobberrør. Blir i motsetning til slangeklemmer osv. en garantert tett kobling som du ikke vi få problemer med. Fittingsen kan også kombineres med et T-rør dersom du har behov for et ekstra tilkoblingspunkt som du nevner. Hvis du blar litt bakover i "Dracotråden" som du finner i signaturen min, så finner du bilder av hvordan jeg gjorde akkurat det der. Mulig PEX også fungerer, men usikker på hvor godt det tåler diesel over tid. PEX er en polyethylen kvalitet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.