dty Startet Søndag 08:29 Link til dette innlegget Startet Søndag 08:29 Hei Kjølen på robåten er skadd og tenkte jeg skulle forsøke å fikse dette selv. Da dette er helt nytt for meg har jeg googlet meg fram til en fremgangsmåte mange benytter ved glassfiberreperasjon, men siden denne skaden skiller seg noe fra de videoene og forumpostene jeg har sett her har jeg noen spørsmål. Kjølen ser slik ut: - Må/bør armeringsjernene behandles før jeg legger på glassfiber? I så fall med hva? - Kan jeg bruke byggskum som forskaling? Ser for meg at ved å fylle opp skum mellom og over armeringsjernene så vil det være lett å slipe til formen på kjølen (da noe lavere enn skroget er nå slik at jeg bygger opp med glassfiber til det flukter). Må skummet evt. dekkes med annet materiale før man begynner meg glassfiber? - Hva bør ferdig reparert område behandles med? --dty Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Søndag 11:26 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:26 Oi, det der så ikke helt bra ut. Har aldri sett denne løsningen med armeringsjern som er lagt ned i kjølen. Sikkert bra i forhold til å gi både styrke og ekstra vekt i bunn, men kanskje ikke så bra den dagen det blir en lekkasje og sjøvann fører til rustsprengning... Av den grunn ville jeg faktisk valgt å bruke epoxy til dette. Vanligvis holder jeg en knapp på å reparere med polyester/vinylester, men her tenker jeg at epoxy vil være bra. Byggeskum bør du holde langt unna dette! Jeg ville begynt med å blande opp tynn lamineringsepoxy og rett og slett helle det ned i skadestedet. Ikke alt for mye av gangen, slik at du unngår varmgang. Unngå også epoxy med veldig kort herdetid, da blir det fort alt for varmt. I verste fall kan det ta fyr. Jeg ville fylt på med epoxy helt til hulrommet er fyllt opp. Epoxyen vil binde seg godt til både armeringsjern og gammelt laminat på innsiden av kjølen. Til slutt ville jeg sparklet opp for å få tilbake fasongen, og støpt over med noen lag duk (WR) og epoxy. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Selco Racing Svart Mandag 06:46 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:46 Du må se på helheten av prosjektet. Er dette Rolls Royce eller Lada. Hvor mye tid og penger er det verdt. Start med å avdekke evt mer skade. Den billigste og raskeste løsningen jeg kan komme på i farta: Fjern løs rust , fyll opp med langtrådet glassfibersparkel evt med finsparkel på topp. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 10:36 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:36 Enig i det @Selco Racing skriver, men her er enda billigere løsning (som fremdeles er ok). Bland sammen polyester og tørr sagflis til en tykk grøt. Det skal være så tykt at du ikke klarer å røre inn mer flis. Så blander du opp 0,8% herder i forhold til vekten av polyester som du har brukt. Denne gøgga stapper du ned i hullet. Bruk gjerne en forskaling av papp på hver side slik at du får nok høyde. Til slutt sliper du til riktig fasong, og legger tre lag 600g CSM over hele skadestedet med minst 10cm overlapp inn på gammelt laminat. Slip vekk gelcoat på gammelt laminat før du laminerer på nytt. Dette vil fungere, og billigere kan det ikke gjøres. Hvis du kjøper polyester og matte på Biltema får du ikke 600g matte, da kan du legge fire lag 450g. Ps; å ikke laminere over til slutt anser jeg ikke som et trygt alternativ... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.