Jump to content

Yanmars delepriser her og der


Lotus

Recommended Posts

Bilde

_________________________________________

 

Frakt internt i USA med UPS Ground: $11,75.

Sum: $137,19

Kurs 6,70 = 919 kroner.

25% moms = 230 kroner

Magnum frakt levert på lokalt postkontor av Posten Norge: 235 kroner (inntil 2 kg)

Fortolling i Norge: Inkludert

_________________________________________

 

Totalt norske kroner: 1384

 

Noen som vet hva slikt koster i Norge? :smiley:

 

Oljefilter koster vel omlag 380 kroner.

Impeller koster drøye 600 kroner.

Sinkanodene forbigår jeg i stillhet.

Kilrem koster snaue 200 kroner.

 

Alt i alt kan man vel regne at man får sine originaldeler for omlag halve prisen.

Ulempen er at det er litt bryderi med bestilling og forsendelse.

Fordelen er at bestiller man mange deler og/eller dyre deler er det store penger å spare.

 

Lotus

 

Den observante leser ser at de uorginale sinkanodene E1 er 1/2" x 2" ikke 1/2" x 1 1/4".

Det betyr at anodene må kuttes av 2 cm. Det tar nok noen minutter. Ellers er anodene laget etter mil spec og koster noen cent mer enn andre uoriginale anoder. Vi kan vel være enige om at prisen er akseptabel? Spesielt dere som har kjøpt et komplett sinkanodesett med 5 anoder fra din lokale Yanmar-pusher kan vel nikke til den konklusjonen.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har noen priser inkl. m.v.a. fra lokal Yanmar-forhandler i Stavanger, Hundvåg Motor & Båtelektriske AS. Kjøpsdato i parentes:

  • 127695-31150 Oljefilter 4LH-DTE-6CX (21.11.05): kr 392,50
  • 127610-42200 Impeller 4LHA (04.05.05): kr 678,75
  • 119773-92600 Tærezinksett 6LP (1x119374-18790+4x119574-44) (04.05.05): kr 646,75
  • N 4802 1180 Kilerem XPA 1180 HD (28.07.03): kr 237,00
  • 41650-502320 Dieselfilter innsats (28.07.03): kr 237.00
De samme delene som Lotus handler i USA koster hos Yanmar i Stavanger kr 1956, altså ca. 41% dyrere.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Med bare de originale Yanmardelene ville prisen blitt ca $30 lavere og frakten ville blitt litt lavere internt i USA. Magnum ville ha tatt 165 kroner i frakt. Totalt kostnad ca 1050 kroner.

 

Pris i Norge er 1956 kroner. Kjører jeg 2 mil hver vei for å kjøpe, koster det litt, så jeg ber delelageret sende delene i posten. Kostmaden er 80 kroner.

 

Alt i alt? Halv pris for sammenlignbare alternativer.

 

Normalt sett er jeg flink til å støtte opp om norske butikker. At man i Norge er noe dyrere er helt akseptabelt. Vi har norske lønninger og norsk prisnivå i Norge. Noen ganger blir det imidlertid for dyrt. Alt har en smertegrense. For yanmardeler er grensen nådd.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Bilde

_________________________________________

 

Alt i alt kan man vel regne at man får sine originaldeler for omlag halve prisen.

Ulempen er at det er litt bryderi med bestilling og forsendelse.

Fordelen er at bestiller man mange deler og/eller dyre deler er det store penger å spare.

 

Lotus

Kan du gi lenke til bestillingssted og andre opplysninger som er nyttige. Kommer til å kjøpe noe utstyr til min 6LYASTE fra USA

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yanmardeler kan bestilles fra mange forskjellige nettsteder i USA

Yanmar har imidlertid territoriale begrensninger for salg. Jeg benytter Magnum.no for vidresending av mine deler. Magnum holder til i Linden, New Jersey. Jeg trenger derfor å handle mine yanmardeler i en nettbutikk som har New Jersey i sin region. De finnes det sikkert flere av, men den første jeg fant er denne:

 

http://www.marinedieseldirect.com/

 

Har funnet andre som er ca 10% rimeligere, men de ligger i feil område.

Fordelen med Marinedieseldirect er at de ser ut til å ha et godt utvalg, ikke bare av yanmardeler, men av det meste.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Gjorde lignende observasjon som Lotus, tilbake i 2004. Etter hva jeg husker var Torrisen den rimeligste. Jeg ser ikke helt hva slag deler Lotus sammenligner med men deler til et SD20 seilbåtsdrev hadde ennå større prisforskjeller. Det som fikk meg til å søke utenfor norsk forhandlerkanal var prisen på gummiduken på utsiden av drevet. Her var prisen 3 ggr så høy som i USA. Men i Danmark var prisene på de samme delene ennå høyere enn i Norge

 

På grunn av mangel på tid måtte jeg bite i det sure eplet og handle på øverste hylle. Men jeg hadde en lengre meningsutveksling med Yanmars norske ettermarkedsjef. Etter min mening skulle Yanmar være en internasjonal merkevare på linje med alle andre kjente brands. Prisene på internasjonale merkevarer har i større og større grad blitt utlignet uavhengig av hvilket land man handler i. Her er Yanmar ltt på etterslep med sim markedstilpasning. Litt mellom linjene kunne jeg nok også tolke at Yanmar var på det rene med dette. Noen god grunn til at de samme deler skulle variere så mye i pris fikk jeg dog ikke. Mao mest svada og litt erkjennelse.

 

Hvis vi ønsker å fremstå som noenlunde bevisste forbrukere må vi altså ta oss bryderiet med å rette vår kritikk med en direkte henvendelse til selger. Her har vi som norske forbrukere et stykke vei å gå. Og så lenge vi finner oss i å betale mer uten å klage så vil vi fortsatt måtte finne oss i å ha høyere avanse i alle ledd.

 

Off topic, men illustrerende; For noen uker siden gikk drivstoffpumpen på bilen i stykker. Ny pumpe koster £ 115 i England med en ukes leveringstid, eller NOK 3.800,- hos Bertel & Steen. Jeg kommer ikke nærmere inn på hvor jeg handlet men kommentaren fra ekspeditøren hos Bertel & Steen var "du vet hvordan det er med avgiftsnivået her i landet". Nå tror jeg i og for seg han har kommet lengre på karrierestigen enn hva hans mor kunne forvente, men bemerkningen sier likevel noe om hvor indoktrinert vi etter hvert har blitt forhold til vår status som høykostland. :flag:

 

Lotus: Jeg synes altså du skal konfrontere Yanmar Norge med forholdet. De får ikke stanset parallellimporten og på sikt vil de måtte redusere prisene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Stemmer nok det med 20% rabatt. prisene ser ikke gale ut til Norge å være:

Bilde

Forøvrig gikk bestillingen av deler via Magnum/JetCarrier utmerket. Selv med bruk av norskt kredittkort med norsk fakturaadresseadresse for kortet. Noen ganger kreves det nemlig at kredittkortets fakturaadresse er det samme som leveringsadressen.

 

Nå har jeg sinkanoder så det holder i mange år, dvs 3 år :smiley: , og det for en slikk og ingenting. Snaue 2 dollar pr. anode er en helt grei pris. 6 og 7 dollar for origilalanodene er nesten 4 ganger dyrere, men helt greit det også, spesielt sett i lys av hva nøyaktig den samme anoden faktisk koster i Norge.

 

Lotus

 

PS: Den gode følelsen kommer ikke av at jeg har spart et mindre antall kroner som i båtregnskapet er som dråper å regne, men at jeg har gjort et godt kjøp. Samme følelsen som når du kjøper kuleisen din og får 2 kuler til prisen av en. Den gode følelsen holder seg lenge etter at isen er oppspist.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...