Lars H. Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Nå er det snart middag her i båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Blouberg Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Lars H. skrev 56 minutter siden: Nå er det snart middag her i båten. Blir nok et bra måltid det @Lars H. Her blir ørret i fløtesaus, vi ligger fortsatt i Strømstad, venter på termostat til bereder som kommer i morgen. Blir bra å få varmt vann igjen.. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Bon apetite!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Nå er jeg glad vi ligger trygt i havn. Det hadde ikke vært greit på havet utenfor Lysekil! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Blouberg Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Lars H. skrev 19 minutter siden: Nå er jeg glad vi ligger trygt i havn Ja, det er vi også, oppe i 10m/s her i Strømstad nå, står på i natt og hele morgendagen Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Det har vært mye vind en periode nå. Så like greit å ligge i havn! Spesielt med bare en dieselpumpe!😂 God tur videre når det løyer!😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Legg merke til at dataene i kurven er målte verdier! Det er en slik måling ved Väderöene også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Det røsker godt i innerhavna på Knippla også. Vi blir nok liggende her et par dager til før vi kan fortsette sydover Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni Vi ligger fremdeles på Springet (Kungshamn), men imorgen drar vi sydover. Vi satser på en drøy 4 timers tur til Skärhamn. Nå har vinden gitt seg, og sjøen legger seg på utsiden av Lysekil. Videre fremover ser det ut til at det kommer inn et høytrykksområde fra mandag som ser ut til å holde utover uken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart Torsdag 16:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:13 Det ble ikke lange turen likevel. Vi vil jo nyte selve båtturene, og der det var åpent ut mot SW, ble det bare mas med en 27 fot snekke. Dermed ble det en snau 2-timers tur til Fiskebäckskil der vi nå ligger lunt og godt. Her er havneavgiften i drøyeste laget, SEK410,- pluss 70 for strøm. Dusjer er gratis og gratis god WiFi. Så i kveld kan vi se dagsrevyen uten å tenke på dataforbruk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart Søndag 12:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 12:55 Det blir lite nytt fra oss så langt denne turen. Været, med kuling og grov sjø gjør at det blir mye landligge. Det blir stort sett 3 - 5 dager i havn, for så en dag eller kanskje to med mulighet til å forflytte seg. Vi ligger altså fremdeles i Fiskebäckskil som er en 100% trygg havn med alt vi trenger, inklusive stabilt gratis WiFi. Men utenfor er det heftig. Men som sagt, vi ligger godt med tamper mot bryggen og utlagt line akter. Linen akter er SOLID! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
enslagsgjest Svart Søndag 13:11 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:11 Hei Lars, et lite tips. Med stor belastning på tauet kan halvstikket låse seg skikkelig fast, har selv opplevd dette. Anbefaler å ta en runde med kryss/åttetall før halvstikket. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Lars H. Svart Søndag 13:27 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 13:27 Den teorien er jeg helt klar over, men med denne minst 25mm tjukk line, har jeg ikke mye valg. Ellers legger jeg alltid en runde før halvstikket. Linen var også altfor grov til å få plass i halgattet. Her en grei oppskrift: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart Søndag 15:02 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:02 Blåser saftig her også! Inne i Fredrikstad! I går var vinden oppe i 18 m/s i kastene på Strømtangen! Bare å nyte å ligge stille på en fin plass!😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Janne_G Svart Søndag 15:44 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:44 Sitter hjemme på Lökeberg rakt öst fra Marstrand, blåser 17 m/s i medel och nesten 22 i kasten. Lars, kan anbefalle Nordströmmarna når du ska söderöver. Hvis du allerede ikke har testet. Otroligt vackert. Gå gärna in mot Kungsviken och sen ut mot Ellös och Gullholmen/Härmanö. Välkommen till Dyrön når du önskar. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Søndag 15:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 15:58 Dyrön er så absolutt en av våre favoritthavner, spesielt sydhamnen. Den er så absolutt et av valgene på tirsdag eller onsdag. Om det ikke har blitt helt OK vær tirsdag, er det mulig vi går litt nord og ned underbare strømmarne til Ellös for tur til Dyrön onsdag eller torsdag. Så får vi se hvordan været blir og om vi kan komme oss videre over helgen ned til en annen av våre favorithavner, Källö Knippla. Ellers nyter vi å ha god tid. Vi ligger som sagt godt her i Fiskebäckskil, men dagene blir lange. Vi er litt uheldig med båten ved siden av oss, en båt fra Fredrikstad. Den stenger utsikten fra sitteplassen min! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Blouberg Svart Søndag 16:51 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:51 Her ombord gir vi opp svenskekysten for denne gangen, løper tom for tid. Gikk fra Grebbestad til Strømstad i går, lørdag, ligger her til i morgen. Blåser hatter og spann! Kom opp i brannen på Daftø camping når vi passerte der i går tidlig. Da ble det dessverre en liten berøring med en stein mens jeg var mer opptatt av brann enn å navigere.. Skal innom Ringstad i morgen for å sjekke opp. Regner med at fremre propell må byttes. Drevet var tiltet opp til alarm, men propellen slo i.. Setter kurs for Vestfold siden etterpå, bruke noen dager på Bolærne eller der omkring før vi returnerer til Drøbak i slutten av uka. Vi får ta en Svenskekysten revival i august.. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Blouberg Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Liten oppdatering på propell.. Aksling klokkes for sikkerhets skyld, ny fremre propell i morgen (: Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
dennrick Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden On 6/29/2025 at 5:58 PM, Lars H. said: Dyrön er så absolutt en av våre favoritthavner, spesielt sydhamnen. Den er så absolutt et av valgene på tirsdag eller onsdag. Om det ikke har blitt helt OK vær tirsdag, er det mulig vi går litt nord og ned underbare strømmarne til Ellös for tur til Dyrön onsdag eller torsdag. Så får vi se hvordan været blir og om vi kan komme oss videre over helgen ned til en annen av våre favorithavner, Källö Knippla. Vi har aldri vært lengre syd enn Mollösund, bittelitt syd for Kärringön. Jeg ser jo at du reiser langt syd hver sommer. Er valgene flere og bedre der nede, tenker du? Vi er i seilbåt denne gangen. @Blouberg Jeg fikk en tilsvarende skade på propellen vår i 2010, og den fikk jeg fikset på et propellverksted og solgt på FINN. Jeg har ingen detaljer flere detaljer desverre. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars H. Svart 20 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Det er vel flere grunner til at vi drar godt sydover. En grunn er at vi er pensjonister og har god tid, vi må kun komme oss hjem før isen legger seg, he he. Ellers er det langt færre nordmenn sydover, det er godt å slippe horden som skal til Grebbestad, Smögen ol. for å feste og lage bråk. I fellesferien er det som kjent stapp fullt fra Strömstad og nedover et stykke. Men syd for Marstrand blir i lengste laget for nordmenn, pluss det at alle Göteborgerne har reist nordover til feks. Koster. Det blir som havnene litt inn i Oslofjorden. Der er det god plass i fellesferien når Oslo-folket skal sydover. Av havner før Marstrand (hvor vi aldri har vært) kan Skärhamn, Dyrön og Åstol anbefales. I Gøteborgs nordre skjærgård vil jeg anbefale Rörö, Hypeln, Källö Knippla og Björkö, alle med max 15 minutter mellom dem. Lytt syd for Göteborg er Donsö og Vrångö steder vi liker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Ja, og plasser som Donsö er bilfrie, har ferge og trikk inn til Götebog sentrum. Etter søndre del av Götebog skjærgård blir det lengre mellom havnene. Men vi liker Varberg, Ttorekov og deretter Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden dennrick skrev for 9 timer siden: Jeg fikk en tilsvarende skade på propellen vår i 2010, og den fikk jeg fikset på et propellverksted og solgt på FINN. Jeg har ingen detaljer flere detaljer desverre. Usikker på om stål propellene lar seg reparere, men skal absolutt sjekke det ut. Teknisk sett blir vel denne forsikringsselskapets eiendom, så skal sjekke med de. Lars H. skrev for 9 timer siden: Ellers er det langt færre nordmenn sydover, det er godt å slippe horden som skal til Grebbestad, Smögen ol. for å feste og lage bråk. Vi kommer nok til å forflytte oss raskt sørover ved neste tur, som sannsynligvis blir rett etter fellesferien. Fått nok av både Strømstad og Grebbestad etter å ha ligget flere dager på grunn av vind. Tipsene til @Lars H. er veldig nyttige! Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Captain Chaos Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Lars H. skrev for 11 timer siden: Av havner før Marstrand (hvor vi aldri har vært) kan Skärhamn, Dyrön og Åstol anbefales. I Gøteborgs nordre skjærgård vil jeg anbefale Rörö, Hypeln, Källö Knippla og Björkö, alle med max 15 minutter mellom dem. Lytt syd for Göteborg er Donsö og Vrångö steder vi liker. Støttes, Rederinnen og jeg trives også på disse, men hva er årsaken til at du står over Marstrand? Der er det jo flere plasser med båser, gangbare utriggere og ellers et flott sted. Øya byr på fine stier, fin natur, og ikke minst festningen som er en opplevelse i seg selv. Uansett, ha en riktig god tur videre. Følger spent med og nyter fine bilder fra kjente og ukjente plasser. Vi durer i samme retning, og besøker mange av de samme havnene om en drøy uke. Har båten ved Fjellbacka så for oss handler de om å passere Smøgen så fort som mulig nå i fellesferien. Først da kommer vi i feriemodus. /Chaos Strømmen Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Blouberg Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Da er vi på vannet igjen, gikk til Bolærne i dag. Folket på Ragnar Ringstad leverte igjen! God tur videre @Lars H. og alle andre på tur! Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.