Jump to content

I år, 2025 ser det ut til at det blir forsinket sverigetur for Trudelutt, grrrr!

Lars H.

Recommended Posts

Så var det på tide å komme seg litt nordover etter hvert, men så er det meldt kuling på tirsdag/onsdag. Over fra Indstön/Marstrand mot Rönnäng er det meldt bølger på 4,4m og vind på16m/s rett inn fra siden fra vest. Og det ser ut til at YR og Windy er temmelig enige.

Foreløpig ligger vi her til mandag. Da blir det enten å gå til Skärhamn da, eller vente til kulingen har gitt seg. Jeg heller mot å bli liggende her på Knippla. Her ligger vi trygt og godt i egen bås med 4 tamper, da ligger vi godt selv med mye vind. I Skärhamn er det med baug mot flytebrygge og fast line til moring akter. Jeg tror vi ligger mer komfortabelt her vi er.

Det eneste er at jeg er gått tom for rødt. Det hadde vært greit å få handlet nytt i Skärhamn mandag og ikke vente til fredag/lørdag.

kuling_marstrand.jpg.b4dc8d6b943c20278476aaa5c3efa5b2.jpg

kuling_marstrand_yr.jpg.4a36d670e82627a1fe938d544c3c27ed.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Captain Chaos skrev On 2.7.2025 at 11.00:

men vi fikk plass på de nye bryggene rett nord for gjestehavnen. Privat, men med en del gjesteplasser og automat

Disse nye bryggene i Skärhamn, hvor er de?

skarhamn.jpg.f1189207ea5f4dbf7aa7d9f291d84672.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 12 timer siden:

Disse nye bryggene i Skärhamn, hvor er de?

skarhamn.jpg.f1189207ea5f4dbf7aa7d9f291d84672.jpg

De ligger på østsiden med en gang, anbefaler ikke å ligger der så sant det er veldig godt vær. Veldig pent området. Fra 6-7 sm er det forferdelig bevegelse på bølgebryterne.  Vi måtte flytte oss midt på natta derifra. 

Gjesteplassene er på bølgbryteren. 

Nå er det tydeligvis Off Season her nede på vestkysten av Sverige. Vi ligger fremdeles på Knippla (går nordover på onsdag) og nå er vi den eneste båten i indre havn. Det er ingen på bøyene i ytre havn, men 6 - 7 båter inn mot indre havn.

Vi kommer til Skärhamn på onsdag, hvordan få betalt havneavgiften? Som norsk har jeg jo ikke Swish som det antydes kan brukes på hjemmesiden til havnen.

Som sagt, ble det Skärhamn igår. Det ble en nydelig tur, godt og varmt, sol fra en skyfri himmel, 20 - 30cm bølger og 2 - 3m/s vind. Det ble ikke longside plass, men en fin plass med akterfortøying i line og baug mot en solid og et par år gammel flytebrygge med flotte tilkoblinger for landstrøm med lys på sikringer og uttak.

Jeg har hørt klager på at når landstrømstolpen står midt på bryggen blir det trangt å komme forbi. Men her er bryggen å brei at det er god plass til barnevogner og rullestoler på siden av stolpene.

Det var godt med plasser da vi kom, men ganske mye båter i løpet av dagen. Ut på eftermiddagen kom en av havnevertinnene rundt med kortleser for havneavgift (SEK290 + 40 for el) og ønsket oss velkommen tilbake. Vi lå jo her på sydgående også.

Idag er temperaturen 26 - 27gr. og overskyet og vindstille, helt nydelig. Og ps. Igår fikk jeg handlet rødt, noe jeg har vært tom for noen uker!

skarhamn_babord.jpg.8cefe59bde6926901a99fc2bdf53e7b5.jpg

skarhamn_brygge.jpg.f00f3613148fc5c31e32fb9f2dbd7b4c.jpg

skarhamn_elskap.jpg.f43e3bdbc330baa67503814be9c135dd.jpg

Så vidt jeg har fått med meg er "katedralen" norsk og bygget i Fredrikstad. Den skal være sponset av Den Norske Kirken. Hele den ene siden skal være dekket av søppel funnet her på vestkysten.

Den smilende kirken her i Skärhamn titter forsiktig frem bak "katedralen".

katedral.jpg.23d08363df5572f47b17d5c1f8bb697a.jpg

Greit med tradisjoner. Vi kjøper alltid vårruller i Thai-kiosken på Knippla.

Jeg forsøkte å kalle deg opp på VHF'n da dere passerte Skärhamn, men jeg har nok for liten mast for VHF antennen. Dere kunne jo ha kommet innom for litt rødt?

Nei, vi hørte ingenting. Vi har stress med å komme hjem. Allerede litt for sent ute. Når dere har ligget i vindstille og solskinn her oppe i nord, har vi kjempet med kuling og drittvær nede i syden. Neste post på programmet i dag er å gå 'monstertrappan', også en tradisjon. I morgen seiler vi nord til Strömstad SPA. Fortøyer der for å justere medbragt alkohol, som dumpes i leiligheten,  ned til norsk nivå. Deretter rett til Son, hvor vi lander søndag/mandag. Dieselnivået begynner å nærme seg rødt nivå, vi har kjørt mye mer motor enn vi pleier. Om 100 liter er det full stopp.

leopard skrev 1 time siden:

Vi lå inntil veien på motsatt side, dagen vi skulle gå skulle det komme en flytende katedral. Har du bilde av den. 😀

Her litt mer om "katedralen". https://www.svenskakyrkan.se/goteborgsstift/pilgrimsseglats

katedral_tauing.jpg.ab341e737f18821e562bd6f3aa97a36a.jpg

Lars H. skrev for 1 time siden:

Så vidt jeg har fått med meg er "katedralen" norsk og bygget i Fredrikstad. Den skal være sponset av Den Norske Kirken. Hele den ene siden skal være dekket av søppel funnet her på vestkysten.

Den smilende kirken her i Skärhamn titter forsiktig frem bak "katedralen".

katedral.jpg.23d08363df5572f47b17d5c1f8bb697a.jpg

Ser du har linket til katedralen👍. Når vi var i Fjällbacka lå den svenske versjonen der for 14 dager siden. Den norske som har base på Isegran er bygget etter samme lest som den svenske. Så pr nå er det to «søplekatedraler»☺️

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...