Hulda Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Det var stort sett Østfold-dialekt ispedd noe Vestfold og et par tyskere. Sitér dette innlegget Link to post
NC9 Svart 24.August Link til dette innlegget Svart 24.August Hulda skrev for 12 timer siden: Vi var på Kaffedoppet i dag. Det var såpass klissfulllt at noen parkerte ulovlig på kaia til Pråmen. Tipper at mandags morgen så er 75% av havnen ledig. Når du nevner Pråmen, hva skjer der den har ligget øde og forlatt i mange år? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.August Link til dette innlegget Svart 24.August Pråmen har reist sak mot Strömstad på bakgrunn, etter hva jeg forstår, hevdvunnen rett til fortsatt drift. Den samme mangel på kontraktfestet rett gjelder for så vidt de fleste som har mistet kai/bryggeplass. I tillegg kommer prinsippet om å gi en avgjørelse tilbakevirkende kraft. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August Og så var vi på plass i Hunnebo på vår faste kailangsplass. Nå er vi 9 båter i hele havnen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart 24.August Link til dette innlegget Svart 24.August Gleder meg til å bli pensjonist!!!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 24.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August Og så var vi eneste gjestebåten på hele den lange bryggen! Det er plass til 52 båter på bryggen når den er full. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 25.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August Jeg glemte å nevne havneavgiften i Hunnebo. For oss med en Saga 27 var det SEK430 + 70 for el i høysesongen. Det er det dyreste jeg har opplevet. Men nå er det Off Season. Nå betalte vi SEK135 + 70 for el. Det er det billigste iår for oss. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 25.August Link til dette innlegget Svart 25.August Nå kan man trygt si at det er valuta for pengene Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August Nå går det mot slutten av vår nesten 3 måneders båtferie på svenskekysten. Idag tok vi en drøyt 5 timers transportetappe fra Hunnebostrand til Strömstad. Turen gikk i strålende sol med 3 - 5m/s vind, først fra NNØ og så Kosterfjorden med NNV. Det var ypperlig føre, kun 0,5m rett imot den siste delen, Kosterfjorden. Imorgen blir det "straka vegen" til hjemmehavnen Son. Det er langt og kjedelig, men nå skal vi hjem, før drittvær med regn! Havneavgiften her er forøvrig SEK250 + 40 for el. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart 25.August Link til dette innlegget Svart 25.August God tur på den siste etappen!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 27.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August Så var årets båtferie over. Som sagt, så ble det en 7 timers lang transportetappe fra Strömstad til hjemmehavnen Son igår der vi lå over til idag. Jeg bommet litt på værmeldingen som fikk meg til å tro at jeg kunne gå på utsiden av Hvaler. Da vi kom godt ut fra Strömstad fikk vi "gammel" krapp sjø på 0,5 - 1m rett inn på siden av båten. Det er ikke særlig trivelig med en Saga 27 i et par timer. Dermed ble det å vrenge nord inn Sekken og inn ved Hærføl og nordover rundt Hvaler og ut ved Kjøkøy og opp til Strømtangen. Så gikk vi inn der og tok turen via Hankøsundet. Det var sol fra en skyfri himmel og max 5m/s vind på nesten hele turen. Da vi hadde et par timer igjen døde vinden totalt og det ble flatt hav vi kunne speile oss i. Men det var godt å legge til i Son etter 7 timer ratting. Jeg tror det var greit at vi avsluttet vår drøyt 2 ½ måneders båtferie nå. Da vi våknet i båten idag var det kaldt, grått, vått og regn, og noe særlig bedre den neste uken nedover svenskekysten ser det ikke ut til å bli. Nå nærmer det seg middag her i huset, laks med rømme, og så får jeg vel åpne en av de to 3-liters dunkene med rødt som ble handlet inn i Strömstad. Dermed er det bare å takke alle dere som har fulgt turen vår via baatplassen.no også iår og har kommet med gode kommentarer. Slik så det ut i havnen imorges, grått og vått. Da er det greit å ha bilen parkert rett ved båtplassen når båten skal tømmes for skittentøy osv.. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Hjertelig takk for turen!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
GMM Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Tusen takk for turen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Alltid gøy å være med dere på tur! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August @Lars H., vet du vilken gjennomsnittsfart du hadde? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August Nå har jeg ikke loggen her hjemme, og jeg har ikke utseilt distanse i hodet, men jeg lå vel stort sett på 6,8 - 6,9knop, noen ganger med vind bølger og strøm opp i 7knop. Gjennom Hankøsundet, inn til Son og noen andre steder gikk det selvfølgelig langsommere. Edit: Nå fyrte jeg opp kartprogrammet (OpenCPN) og tegnet en nogenlunde riktig rute for hvor jeg gikk, og den ble da 48,4Nm som gir en gjennomsnittshastighet på 6,8knop. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Ja, du tjener en del på å gå mossekanalen. Vi gikk utaskjærs og hadde omtrent samme utseilte distanse. Takker! Tittet etter, vi hadde 45 nm. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August Jeg har brukt mye kortere tid før, men da har vi gått på utsiden av Hvaler og ikke innom Hankøsundet. Men igår innbød ikke sjøene til det, selv om det ikke var mer enn 5m/s SW vind. Vi har jo en lystbåt! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 27.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August Hulda skrev for 2 timer siden: Ja, du tjener en del på å gå mossekanalen. Ikke mye, det er 1,2Nm lenger for oss å gå på utsiden av Jeløya, og med 7knop blir det 10min. Men så må vi overholde 5knop grensen gjennom kanalen og forbi Rossnes. Men det er mer behagelig på innsiden om det er litt vind og sjø. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sinvano Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Ser ut som dere har hatt en fin ferietur, mye fine opplevelser, må være herlig 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August Jeg får bare håpe på at helsen holder til neste år, jeg blir jo straks 62år og fruen 73år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Lars H. skrev 36 minutter siden: Jeg får bare håpe på at helsen holder til neste år, jeg blir jo straks 62år og fruen 73år. Sånn som dere farter er det jo riktig at du er 62!!!😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 27.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August Der ble det en aldri så liten skrivefeil, det skulle jo vært 82år, eller som jeg føler meg, 25år pluss 57 år livserfaring! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Lars H. skrev 46 minutter siden: Der ble det en aldri så liten skrivefeil, det skulle jo vært 82år, eller som jeg føler meg, 25år pluss 57 år livserfaring! Og det er en holdning jeg beundrer og håper jeg klarer å etterleve selv! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Blouberg Svart 28.August Link til dette innlegget Svart 28.August Takk for mange fine skildringer fra turen deres @Lars H. og velkommen hjem, håper vi kan ta et glass rødt neste år! Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.