Jump to content

I år, 2025 ser det ut til at det blir forsinket sverigetur for Trudelutt, grrrr!

Lars H.

Recommended Posts

Så ble det å finne ny havn etter noen fine dager, en med regn og en med strålende sol. Det ble Fjällbacka. Det ble en fin tur i strålende sol og 20gr. Maks vind (østlig) var 3m/s på Kosterfjorden og Gule Humpen. Føret var også bra, helt flatt innaskjærs og kun gammel tung sjø på drøyt 60cm på fjorden og humpen.

Her ligger vi kailangs. Da vi kom ble vi ønsket velkommen tilbake av havnevakten som husket oss fra sist år. Dette er siste uken med off season priser. For båter 0 - 10m kr.250,- pluss kr.75 for el. Neste uke stiger det til kr.340! I strömstad var det også kr.250.

Vi ligger nok over minst en dag her.

2025-06-1213_40_13.jpg.19ee74701f61e48e548dcc9e13aa8d2f.jpg

Slik så det ut på vei ut mot Gule Humpen før dønningene.

2025-06-1210_51_57.jpg.3f211bb277a8546f3436f207fd959b98.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det ble en dag i Fjällbacka før vi fortsatte sydover til Hunnebostrand. Her fikk vi en fin plass kailangs innerst på østre flytebrygge, til høyre på bildet fra webkameraet.

hunnebo_juni_2025_oversikt.jpg.58c91f7ac2ab32df954871fd197b46fc.jpg

Turen gikk i varme, sol, max 3m/s vind og max 30cm bølger selv på Huparne.

I Hunnebostrand var det store forandringer på den innerst/østre flytebryggen. Selve bryggen så ny ut. Sist år var det bøyer på vestsiden og liner mot øst. Nå er det utriggere med båser på begge sidene med plass til 2 båter i hver bås. Hele denne bryggen er drop-in. Forhåndsbesilling er for båsene på bryggen mot Göransö.

hunnebo_juni_2025_trudelutt.jpg.b8a306b999d2be7f06eafcf66e43259a.jpg

hunnebo_juni_2025_utriggere.jpg.6e3accc83ff1a1251d59ae6d3d483763.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg glemte å nevne havneavgiften. 

Her er det også endring fra sist år da de forsøkte seg med kvadratmeterpris i stedet for båtlengde. Nå går det som alle andre steder på båtlengde. Kvadratmeterprisen slo visstnok hardt ut for ekstra breie store båter.

Ut denne uken er det lavsesong, og da ble det SEK205 med strøm for oss! :tommel_opp:

hunnebostrand_2025_havneavgift..jpg.59a104995a1ec95af23f9fed3e2edc48.jpg

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Hvordan er det å legge til i Hunnebosyrand med droger mitt?

Det går bra. Innerst i havnen på bildet med bildekk ligger de store, kailangs og med baug inn og akterfortøying med line. Videre inn til venstre rundt hjørnet helt til høyre i bildet er det også et par kailangsplasser for deg.

solbris1.jpg.43d96737303d8fe7641cbf98825efe23.jpg

De nye utriggerne er lange (har ikke målt de) med god plass i bredden (plass til to "normale" båter)

solbris2.jpg.5a794e2d806d347a27645722e17cfec1.jpg

solbris3.jpg.dac406925132919a22a313dfd183cb38.jpg

NilsPils skrev 47 minutter siden:

Mindre GRRRR i innleggene nå . . . :glimter:

Vel, med bølgevarsel på 2,5m mandag, tirsdag og onsdag, så kanskje litt GRRRRR likevel?

hunnebo_vind.jpg.3d2e0008463f21075c73f8f3fa915628.jpg

Jo da, men vi har det ikke travelt, ligger gjerne her i Hunnebostrand vår andre hjemmehavn noen dager. Slik føles det her. Første gang vi var her var i 1989, og nå har vi snart vært innom her 60 ganger. Idag har vært en fantastisk fin dag, 20 - 25gr. sol og stille. Og så har det blitt et par glass rødt.

De første gangene var det kun en flytebrygge, den nærmest St. Göransö. Da var det inn ut med eget anker der. Senere kom den østre flytebryggen, først også der med fortøying med anker. Så kom det her liner på den ene siden og bøyer på den andre siden. Nå er det blitt lange utriggere og dobbeltbåser på begge sidene. Den andre har nå liner mot St. Göransö og utriggere på den andre siden.

Takker for super beskrivelse! 👍 Vi planla Telemarkskanalen i år. Men mannskapet må til Tyskland noen dager og reiser på onsdag . Så etter to netter på Skjæløy blir det Edholmen i morgen. Og så får vi se! 
Håper været ikke slår til med så mye vind og bølger!

Kos dere!😊😊

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...