Sinvano Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Ja der så det trivelig og stille ut 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli Ny havn, eller ikke helt ny, vi har tross alt vært her over 15 ganger siden 2009. Og havnen? Källö Knippla. Vi startet fra Dyrön slik at vi kunne komme frem i 1000 - 1100 tiden når de fleste har gått og det ikke er fylt opp. Og det var smart, det er skjeden jeg har sett Knippla så full. I den innerste havnen er det to flytebrygger med smale enkeltbåser. Vi pleier å få plass på den innerste i en av de aller ytterste båsene. Og det fikk vi! det var kun 3 båser tilsammen ledig da vi kom. Ellers er havnen helt full. Her blir vi liggende til over helgen da det er havnedager her. Da blir det livat her med aktiviteter for store og små. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 10.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli Jeg glemte å si at det var vindstille, kun noen tynne slørskyer og null bølger med 20gr. på turen! Nå koser vi ossher over helgen i meldt fortsatt sommervær. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Gleder meg til bilder av havnedagene og aktiviteter rundt!😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 10.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli De har allerede satt opp en av de store hallene der det blir sene og musikk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Lars H. skrev for 4 timer siden: Jeg glemte å si at det var vindstille, kun noen tynne slørskyer og null bølger med 20gr. på turen! Nå koser vi ossher over helgen i meldt fortsatt sommervær. Bästkusten på sitt bästa…….😄 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 10.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli Og så var havneavgiften betalt, SEK310 inklusive el for båter opp til 12 meter, greit? Dusj og toa er selvfølgelig gratis. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gullfisk Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Har du sett om det fortsatt grønn diesel på Kallø Knippla @Lars H.? Eller er det kanskje ikke så mye forskjell på prisen lenger? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli Ja, det er både hvit og grønn diesel, skal sjekke prisen etter hvert. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NC9 Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Skulle ikke svenskene bytte farge på sin Diesel fra grønn til blå. Det er ikke så mye forskjell i pris lenger, siden de senket prisen på vanlig diesel i 2024 men ikke på farget diesel. https://drivkraftsverige.se/nyheter/nya-bestammelser-for-fargad-diesel/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli Reglene for diesel i Sverige aner jeg ingenting om. Jeg har aldri fylt en deciliter diesel i Sverige. Jeg fyller opp tanken (som er på 2 x 180 liter) før sverigetur. Det rekker godt Son/Göteborg og retur. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TåT Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Siden jeg kjører dieselbil og befinner meg i Sverige, har jeg en viss kontroll på «land-prisen». 16,99 SEK i går kveld. Båten min går på bensin og har foreløpig brukt medbrakt, så priser på marinaer vet jeg lite om. Sitér dette innlegget Link to post
Lykke R Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Dagens priser 18,10 for blank og 16,10 for farget min hjemmehavn, Björlanda Kile (like innenfor Källö Knippla. Sjömack med höy omsetning. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli Dette er prisene på bensin (blyfri 98) og diesel her på Knippla idag. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gullfisk Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Takker Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Det slår meg plutselig at jeg ikke vet forskjellen på grønn og hvit diesel. Jeg fyller avgiftsfri diesel i seilbåten hjemme i Norge - er det da grønn diesel? Og så er hvit diesel den vi typisk fyller på bilen? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars H. Svart 11.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli Ja og ja. Bortsett at "avgiftsfri" er noe tull, avgiften er bare ørlite mindre på grønn diesel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dennrick Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Takk. Enig i det. Det er ikke store forskjellen i marinaen sammenliknet med bensinstasjonen oppe i gata. Fortsatt god tur videre Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars H. Svart 11.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli Idag var jeg en tur bort mot der det nye leilighetsbygget med kro og dagligvarebutikk er under oppføring etter den fæle brannen. Det blir ikke klart innen årets båtsesong. Her fra sjøsiden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 12.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli Her i båten bruker jeg mobilt bredbånd fra Telia. Om sommeren abonnerer jeg på 100GB pr. md. Man kan si mye om Telia, men da jeg var inne på "min side" hos dem for noen dager siden, fikk jeg en gledelig overraskelse. Ved å velge en option, har jeg nå dobbel datamengde, altså 200GB et år fremover! Og med mye havneligge i en vindfull sommer, er ikke det dumt. Det har blitt mye tid med nesen ned i skjermen både for Trude og meg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 13.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli Lars H. skrev On 10.7.2025 at 16.35: Her blir vi liggende til over helgen da det er havnedager her. Da blir det livat her med aktiviteter for store og små. Nå er det søndag kveld og roden og freden har senket seg etter havnedagen som er et stort arrangement som tiltrekker seg mange ekstra båter (havnen ble stappfull) pluss mange som kom med fergen fra fastlandet. Det ble satt opp et digert telt med sene pluss mange salgsboder og boder med konkurranser. For barna ble det blåst opp to store hoppebinger. På dagtid far det underholdning og musikk på senen pluss musikk. På kvelden var det konsert fra 2100 til 2400. Et av høydepunktene var putekrig på en glatt stokk ut fra kaien, mer om det lenger nede. Sjøreddningen var også innom. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 13.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli Og så var det putekrigen altså. Det spennes opp en stokk fra kaien som smøres inn med fett (oppvaskmiddel) slik at den blir utrolig glatt. Så rugger to personer seg utover stokken slik at de blir sittende rett mot hverandre med en hånd på ryggen og en pute i hånden. På signal dæljer de løs på hverandre med putene til en eller begge havner i vannet til stor jubel fra alle tilskuerne, og de var det mange av. Vi hadde orkesterplass fra båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Juli Link til dette innlegget Svart 13.Juli Herlig!!😄😄 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli Vi ligger fremdeles i Knippla og blir nok liggende en stund. Her bare koser vi oss og har det ikke travelt. Idag var det lenge strålende sol og 26gr. Med 19,6gr. i vannet tok kapteinen seg et bad fra båten. I eftermiddag fikk vi noen ordentlige regnbyger, men nå har det gitt seg, stille og 19gr. I formiddag ble det drittjobb for kapteinen, utløpet fra dassen til septiken tettet seg. Da var det bare å løs på dassen i 26gr. Jeg har jo elektrisk dass, og slike har en såkalt jokerventil av gummi før slangen til tanken. Den hadde svellet til dobbelt størrelse og omtrent gått i oppløsning slik at det ble nesten helt tett. Dermed ble det å kaste "gummiklumpen". Den var jo også en slags pakning, men med litt silikon (hadde ikke TEK7 eller lignende). Dette er ikke første dassproblemer for oss på ferietur opp gjennom årene, så jeg kjenner systemet godt. Iår tok jeg ingen "drittbilder", så det slipper dere. Men det ble en vakker kveldshimmel kl 2200. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gabi Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Utrolig nydelig kveldsbilde! Kallö Knippla har en fin atmosfære og det er veldig koselig i området der. Og mulighet for mange aktiviteter, så tommel opp! Skjønner godt du trives å være her. Håpet vannet holder god temperatur fremover da vår "ordentlige" ferie, dvs båtferien, begynner om få dager! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.