Jump to content

Vedlikeholdskostnader på aksling (alle skryter jo av aksling)


DR_Nelson

Recommended Posts

Vi leter enda etter drømmebåten og lurer litt på kostnader og vedlikehold på aksling, slik at jeg spør selger om ditten og datten er utført.
Har god erfaring med kostnaden på drev og de sjekkpunktene som er på dette. 
 

Hva koster det årlig vedlikeholdet på en aksling på feks VP D6?
Hva er vedlikeholdsintervaller på delene på aksling? 

Link to post

 

Vedlikehold på akslingoppsett er veldig lite så lenge alt er i orden. Kostnad avhenger også av om man gjør det selv eller setter bort.

 

Skal prøve med med en liten oversikt.

 

D6 med gir leveres som regel med ZF (som VP kaller HS) 85A.

ZF sier årlig skift av olje og filter (som egentlig bare er en finmasket sil i metall). Gjør man dette annethvert år så er det godt innafor og antagelig dobbelt så ofte som snittet.

Enkelt å gjøre selv med oljesuger, tar 1 time (maks), og 5,5 liter ATF DX II eller III olje med ZF 04D spec.

Billig og lett å få tak i.

Metallfilteret hadde jeg kjøpt en ekstra og vasket det andre så klart for neste skift.

 

Pakkboks og cutlesslagre varer veldig lenge så lenge motor er riktig opprettet og det ikke er ubalanse i aksling eller propell.

Så viktig å sjekke oppretting om man kjøper ny (brukt) båt. 

Holder man ting i orden, så er det veldig lite årlig jobb og kostnad.

Mvh. SAP

Link to post

Etter et totalhavari på v-giret i 2008 ble det skiftet gir,cutlesslager, tetningsringer i oljefylt pakkboks samt aksel pga. den ble for kort til det nye giret. Etter den tid har jeg utenom oljeskift som nevnt over tatt ut aksel en gang (for to år siden) og skiftet tetningsringer igjen. Så siden 2008 har jeg vel hatt ca 200 kroner i deler utenom olje. Gjør jobben selv. Forresten, skiftet slangestubben imellom hylsa og pakkboksen også, husker ikke hva den kostet men det var noen hundrelapper det også. Både tetninger og slangestubben hadde holdt en del år til. Skiftet de preventivt.

Link to post

Største løpende kostnad knyttet til akslingsinstallasjon er kanskje sink til aksel og propellmutter. Ca 600 kr/år i snitt hos meg med båten på land for puss hver 24. måned. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
sap_2000 skrev for 11 timer siden:

ZF sier årlig skift av olje og filter (som egentlig bare er en finmasket sil i metall). Gjør man dette annethvert år så er det godt innafor og antagelig dobbelt så ofte som snittet.

Høres rart ut om gjennomsnittet med aksel bytter girolje hvert 4. år når intervallet er et år.

 

På min 6 hk påhengsmotor har jeg byttet girolje 2 ganger pr år og da er girolja blitt ganske svart. Skiftintervall for girolja er oppgitt til 1 år eller 100 timer og det er sistnevnte som gjør at det blir hyppige giroljeskift (og motorolje samtidig da den har samme skiftintervall).

Link to post
Brigg skrev for 11 timer siden:

Største løpende kostnad knyttet til akslingsinstallasjon er kanskje sink til aksel og propellmutter. Ca 600 kr/år i snitt hos meg med båten på land for puss hver 24. måned. 

Ser du har samme båt vi ser etter. Perfekt for oss, og ligger ute noen aktuelle, men selvfølgelig med drev. Aldri mer drev på meg ihvertfall.

Blir billig med 600pr år

Link to post
Cheyenne skrev for 13 timer siden:

Etter et totalhavari på v-giret i 2008 ble det skiftet gir,cutlesslager, tetningsringer i oljefylt pakkboks samt aksel pga. den ble for kort til det nye giret. Etter den tid har jeg utenom oljeskift som nevnt over tatt ut aksel en gang (for to år siden) og skiftet tetningsringer igjen. Så siden 2008 har jeg vel hatt ca 200 kroner i deler utenom olje. Gjør jobben selv. Forresten, skiftet slangestubben imellom hylsa og pakkboksen også, husker ikke hva den kostet men det var noen hundrelapper det også. Både tetninger og slangestubben hadde holdt en del år til. Skiftet de preventivt.

Høres veldig ok ut dette. Drev kostet en del mer kan du si. 

Link to post
2 hours ago, 19 fot said:

Høres rart ut om gjennomsnittet med aksel bytter girolje hvert 4. år når intervallet er et år.

 

På min 6 hk påhengsmotor har jeg byttet girolje 2 ganger pr år og da er girolja blitt ganske svart. Skiftintervall for girolja er oppgitt til 1 år eller 100 timer og det er sistnevnte som gjør at det blir hyppige giroljeskift (og motorolje samtidig da den har samme skiftintervall).

Det må jo være overkill?  På min Suzuki 300 skifter jeg girolje hvert år, men den ser nesten ut som ny.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
19 fot skrev for 2 timer siden:

På min 6 hk påhengsmotor har jeg byttet girolje 2 ganger pr år og da er girolja blitt ganske svart. 

 

Du kan ikke sammenligne innenbords gir og en 6h påhenger. Utenbords bør man skifte ofte på for å ha kontroll på evt lekkasjer. Mens innenbords gir lever et mye mer beskyttet liv. Oljemengden er ogsp betydelig større, så det er mer å gå på. Hvert fjerde år er helt kurant for mange. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
19 fot skrev for 2 timer siden:

Høres rart ut om gjennomsnittet med aksel bytter girolje hvert 4. år når intervallet er et år.

 

På min 6 hk påhengsmotor har jeg byttet girolje 2 ganger pr år og da er girolja blitt ganske svart. Skiftintervall for girolja er oppgitt til 1 år eller 100 timer og det er sistnevnte som gjør at det blir hyppige giroljeskift (og motorolje samtidig da den har samme skiftintervall).

Jeg kommer til å bytte hvert år når jeg får kjøpt båten, gjorde det samme på drevet og gav meg bedre nattesøvn. 

Link to post
sap_2000 skrev for 14 timer siden:

 

 

Pakkboks og cutlesslagre varer veldig lenge så lenge motor er riktig opprettet og det ikke er ubalanse i aksling eller propell.

Så viktig å sjekke oppretting om man kjøper ny (brukt) båt. 

Holder man ting i orden, så er det veldig lite årlig jobb og kostnad.

Hvordan sjekker man det? Noe selger bør informere har vært sjekket/utført siste årene?

Link to post
-morten- skrev for 5 timer siden:

Det må jo være overkill?  På min Suzuki 300 skifter jeg girolje hvert år, men den ser nesten ut som ny.

 

Mye mindre olje volume og sikkert endel mer bruk, gjør at det må skiftes oftere 

 

Jeg hadde en sprell ny Suzuki 50 som jeg kjøpte i 2016, der skifta jeg gir og motorolje hver 14 dag når fiske sesongen var i gang. når jeg solgte den i 2018 så hadde den gått 2200 timer hvis ikke jeg husker helt feil 

Link to post

For D6 på gear: Olje og filter iht. intervaller samt evt. propellsink. Cutlesslager er ikke en slitedel som regnes inn i dette, det kan holde i både 10 og 15 år. Kostnaden er nesten ikke nevneverdig på årsbasis.

 

For D6 på DPH drev: Årlig kost på ca. 3-4 tkr. Bi-årlige kostnader på ca. 5 tkr i olje, sink, belg og tilbehør.

 

Slurv straffer seg veldig hardt på drev, det samme med uvøren bruk men om du ikke slurver kan du fint kjøre drevet både 1000 og 1500 timer før du trenger å tenke på større vedlikeholdskostnader. Regn imidlertid med noen styresylindere og annet småtjafs i denne tida uansett.

 

Konklusjon: HS85 gearene har særdeles lave vedlikeholdskostnader samt svært forutsigbar drift. Egentlig uslåelig.

Link to post

Aksling er uten tvil rimeligere å vedlikeholde enn drev så lenge det er i orden. Ville valgt det fremfor drev om jeg kunne - har drevbåt nå.

Har riktignok hatt en akslingsbåt som måtte kostes på mye penger før den ble bra - oppretting av aksling, ny pakkboks, ny klemflens, nytt cutless etc, men når det var i orden igjen så var det så godt som ikke noe etterpå......

/Baard

Link to post
Hulda skrev 1 minutt siden:

Hulda:

2,5 liter automatolje hvert annet år. Hvert 25. år bytte akseltetning og stevnlager, en snau tusenlapp, dividert  på 25 år.

 

Jeg skulle akkurat til å nevne deg som eksempel. Jeg for min del har bare hatt båten i 20 år, men har så langt bare skiftet girolje 4-5 ganger og anode ca hvert annet-tredje år.  Pluss et par slanger til giroljekjøleren da de så litt triste ut. Alt i alt en meget overkommelig kost. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
DR_Nelson skrev for 11 timer siden:

Aldri mer drev på meg ihvertfall.

Jeg sverger også til strak aksel, men kan du fortelle litt om dette?

 

Baard skrev for 5 timer siden:

Aksling er uten tvil rimeligere å vedlikeholde enn drev så lenge det er i orden. Ville valgt det fremfor drev om jeg kunne - har drevbåt nå.

Har riktignok hatt en akslingsbåt som måtte kostes på mye penger før den ble bra - oppretting av aksling, ny pakkboks, ny klemflens, nytt cutless etc, men når det var i orden igjen så var det så godt som ikke noe etterpå......

Litt artig at du nevner det, for Sun 33 som jeg ser at du har, kom jo både med aksel og drev. Tror imidlertid ikke det ble levert mange med aksel. 

Men de punktene du nevner på drevbåten, det er vel ikke akkurat spesielt dyre saker? Dyre saker på strak aksel da tenker jeg på ny gearkasse og propell. Både de tingene du nevner samt selve akselen er jo ikke spesielt dyre greier. Men setter man bort alt så blir det jo fort en del arbeidspenger da. 

 

sap_2000 skrev On 5.6.2025 at 17.41:

D6 med gir leveres som regel med ZF (som VP kaller HS) 85A.

ZF sier årlig skift av olje og filter (som egentlig bare er en finmasket sil i metall). Gjør man dette annethvert år så er det godt innafor og antagelig dobbelt så ofte som snittet.

Enkelt å gjøre selv med oljesuger, tar 1 time (maks), og 5,5 liter ATF DX II eller III olje med ZF 04D spec.

Billig og lett å få tak i.

Metallfilteret hadde jeg kjøpt en ekstra og vasket det andre så klart for neste skift.

 

Pakkboks og cutlesslagre varer veldig lenge så lenge motor er riktig opprettet og det ikke er ubalanse i aksling eller propell.

Å herregud, måtte du nevne dette da :fniser:

Vi har et ZF gear, det har jeg byttet olje på en gang i siden vi kjøpte båten i 2006 (ikke si det til noen :fniser:)

Byttet (som du vet) motorlabbene for en del år tilbake, og har foretatt en oppretting siden den tid. Aksel har jeg hatt inne på Sleipner for oppretting. Ikke fordi den var bøyd utenfor toleranse, men for eliminere alle kilder til kast og vibrasjoner. Dette ble gjort samtidig som jeg byttet motorlabber. Byttet da også cutlesslager, så da røk det med et par hundrelapper der også. Propellen har jeg så langt ikke byttet, men det tvinger seg nok fram i løpet av noen år vil jeg tro. Alt arbeid utført selv, kostnad noen få tusenlapper i løpet av 19 år. 

 

Konklusjon: Akselbåt er ikke dyrt å eie, men både aksel og drev har sine fordeler og ulemper. Jeg kunne sikkert hatt drevbåt selv også, ville da i tilfelle utført alt vedlikehold selv. Men har nok annet å gjøre, så trenger ikke ekstra jobb med service på hekkaggregater :smiler:

Link to post

Hadde vært interessant å funnet en statistikk over hvor mange som har hatt utfordringer med drev kontra aksel.

Selv har jeg hatt begge deler, og hatt mest problemer med aksel. Klemkoblinger som slipper, vibrasjoner på grunn av dårlig oppretting, lekkasjer med mer.

På drevbåtene har det ikke vært noen ting, bare vedlkkehold som bytte av belg og anoder. Ingen lekkasjer, ingen vibrasjoner.

Sparer man ikke også en del diesel på raske båter, og høyere toppfart?

Link to post

Nå er jeg i sving med 'nullstilling' av drivverket på Hulda etter 25 år og 1500 motortimer. Propellakslingen har sikkert snurret mer enn 3500 timer:

Aquadrive homokinetiske ledd. Funnet i søpla etter en fiskebåt, overhalt 1998, ikke merkbar slitasje. Den ene knuten original, den andre fra Ford bil.

Aquadrive trykklager. Funnet i søpla. Overhalt 1998, nytt trykklager og nye gummidempere, ikke merkbar slitasje.

Sleipner klemkobling 1998, gjenbrukes, ok.

Sleipner propellaksling 1998, gjenbrukes, ok.

Radice propell (italiensk messingpropell fra Sleipner) 1998, gjenbrukes, ok.

Volvokondom fra 1999 byttes grunnet lekkasje.

Stevnlager fra 1999, null slark, men byttes grunnet alder. 

Sleipner fleksible motorfundamenter ok, kjører vidre.

 

Om detaljer i utgangspunktet er underdimensjonert, kjørt på utsiden av driftsparameteret eller feilmontert kan man ikke forvente problemfri drift. Uansett om det er drev eller aksling.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...