Komodo Svart Søndag 13:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:04 Da skjønner jeg @DR_Nelson. At vedlikeholdskostnader for strak aksel er lavere enn for drev bør du ikke lure på, akkurat det er det nok ingen som motsier. Det holder jo med å se på levetiden for et konvensjonelt gear kontra et hekkaggregat, der er det vesentlig forskjell. Og i tillegg kommer altså høyere årlige kostnader. Men som andre er inne på her så er det jo slik at både strak aksel og hekkaggregat har sine fordeler. Skal du ha en rask, planende båt, så er drev tingen. Da er det også mye å spare på drivstoffkostnader dersom man bruker båten mye. Skal du stort sett kjøre sakte, som oss, så er aksel et godt valg. Tenk også på hvilken båt det er snakk om. Er det snakk om en båt på 30 fot + med flybridge, lettbåt, og full ferieoppakning, så vil en drevbåt med singelinstallasjon leve et hardt liv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DR_Nelson Svart Søndag 13:25 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 13:25 Det er Viksund 340 vi ser på. Fart var gøy det når vi hadde 27 knop i marsjfart, men syns det er hyggeligere for familien å gå sakte. Helst vil jeg ha seilbåt, men får ikke gehør for det av hun jeg deler boliglån med. Sitter å ser på en med 2000timer, men veldig usikker når den evnt skal selges den videre. Jeg har ikke noe problem med 2000timer, da det er normalt med 75-100 timer i året, men den vanlig mann i gata rygger bare båten har 1000t på baken føler jeg. Har det ikke travelt og venter sannsynligvis til høsten. Båtplassen står nå der tom, for 3år på rad:( Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Søndag 13:40 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:40 DR_Nelson skrev 9 minutter siden: Det er Viksund 340 vi ser på. Fart var gøy det når vi hadde 27 knop i marsjfart, men syns det er hyggeligere for familien å gå sakte. Dette er flotte båter Har selv siklet på en 360 i mange år. Kan muligens bli aktuelt etterhvert, for nå har vi endelig fått oss litt større båtplass For min del er da i tilfellet kravet helt klart; det er en motor og strak aksel. Dette er en båt som jeg synes begynner å bli tung for singelinstallasjon og drev (eller hva tenker dere om det @sap_2000 og @dieselfan ?), og to motorer i en båt som er 3,5m brei vil ikke jeg ha. Tenk deg å ligge i det motorrommet og drive med service og reparasjoner Jeg vil forresten ikke ha båt med to motorer overhode, men det er en annen sak Med to motorer og drev får man jo virkelig god marsjfart på de båtene, men uansett uaktuelt for oss. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart Søndag 18:51 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:51 En større båtforhandler jeg snakket med på ei messe sa at de hadde alltid DPH drev med alle utvekslingene stående på lager i tilfelle noe røk i sommersesongen, det var jevn rullering på disse drevene uansett. Og DPH er jo ikke et dårlig drev i siste versjon etter at de om sider ble noenlunde ferdige med eksperimentering og utvikling fra første utgave. Jeg tenker det sier egentlig sitt selv om årsakssammenhengen kan være mange og man kan være heldig og kjøre i mange år problemfritt også. Men ikke kostnadsfritt, vanlig vedlikehold og service er mye dyrere enn på akselbåt uansett. Bekymringer rundt drivlinja vil jeg si er helt fraværende med et hydraulisk gear. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Søndag 22:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:23 Komodo skrev for 8 timer siden: Dette er en båt som jeg synes begynner å bli tung for singelinstallasjon og drev (eller hva tenker dere om det @sap_2000 og @dieselfan ?), og to motorer i en båt som er 3,5m brei vil ikke jeg ha. Ja helt enig. Tung båt for 1 stk drev og 2 drev tror jeg ikke jeg har sett på 340. 360 ble levert med 2 x drev, men de fleste mener det er 1 x aksling som gjelder både på 340 og 360. Båten ble veldig baktung med 2 motorer helt i hekken også. Chiefengineer skrev for 3 timer siden: Og DPH er jo ikke et dårlig drev i siste versjon etter at de om sider ble noenlunde ferdige med eksperimentering og utvikling fra første utgave. DPH er vel det beste drevet i forhold til konkurentene. Men det kunne vært bedre om VP hadde laget drevkjøling som standard. De har vært vel vitende om risiko for varmgang som man ikke har noen kontroll på under gange. Men de har jo solgt mange nye ekstra drev pga dette så det er vel ikke helt usannsynlig at det var tatt med i betraktningen fra VPs side. De slites ut, de nyere generasjonene også. Har vært byttet drev på endel båter jeg har vært borti som er 5-8 år gamle med litt over 1000-1500 timer på telleren uten noen åpenbar årsak bortsett fra at det har vært varmgang i øvre girhus. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart Søndag 22:49 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:49 Komodo skrev for 9 timer siden: Jeg vil forresten ikke ha båt med to motorer overhode, men det er en annen sak Jeg kan ha to motorer, men da skal den ene være elektrisk og stå i en tunnel foran D6-370 og DPH på en Viksund 340 ville jeg ikke vurdert... Mye våt flate og veldig mye vekt... men en fortsatt vakker båt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden sap_2000 skrev for 11 timer siden: DPH er vel det beste drevet i forhold til konkurentene. Men det kunne vært bedre om VP hadde laget drevkjøling som standard. De har vært vel vitende om risiko for varmgang som man ikke har noen kontroll på under gange. Men de har jo solgt mange nye ekstra drev pga dette så det er vel ikke helt usannsynlig at det var tatt med i betraktningen fra VPs side. De slites ut, de nyere generasjonene også. Har vært byttet drev på endel båter jeg har vært borti som er 5-8 år gamle med litt over 1000-1500 timer på telleren uten noen åpenbar årsak bortsett fra at det har vært varmgang i øvre girhus. Fins det noen erfaringer med DPI så langt, er man kjent med noen problemstillinger med dette drevet mht. slitasje, havarier etc? Har forstått det slik at drivstoffeffektiviteten er litegranne dårligere enn på DPH, om det skyldes overgangen til rustfrie propeller sammen med et hydraulisk gear vet jeg ikke men det er kanskje nærliggende å tenke seg noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden sap_2000 skrev for 12 timer siden: De slites ut, de nyere generasjonene også. Har vært byttet drev på endel båter jeg har vært borti som er 5-8 år gamle med litt over 1000-1500 timer på telleren uten noen åpenbar årsak bortsett fra at det har vært varmgang i øvre girhus. Høres ut som du ehar god erfaring med VP. Vurderte en 340 med D6 370 og aksling. 2000timer på telleren, men eieren hadde aldri sjekket injectorerene/dysene. Skal ikke dette taes hver 1000 timer? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden DR_Nelson skrev 1 time siden: Høres ut som du ehar god erfaring med VP. Vurderte en 340 med D6 370 og aksling. 2000timer på telleren, men eieren hadde aldri sjekket injectorerene/dysene. Skal ikke dette taes hver 1000 timer? Dette spurte jeg en VP forhandler om da jeg fikk mitt første sett med D6 og de svarte at det er ingen intervall oppgitt fra VP på noe slikt på D4/D6. Man kjører til feilfunksjon. Kan evt. måle returmengden med målebeger for å se etter innbyrdes ulikheter, det er ganske fort gjort på disse motorene. Jeg fikk det gjort ved et tilfelle men alt var innenfor akseptgrensene. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 16 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Chiefengineer skrev 1 time siden: Dette spurte jeg en VP forhandler om da jeg fikk mitt første sett med D6 og de svarte at det er ingen intervall oppgitt fra VP på noe slikt på D4/D6. Man kjører til feilfunksjon. Kan evt. måle returmengden med målebeger for å se etter innbyrdes ulikheter, det er ganske fort gjort på disse motorene. Jeg fikk det gjort ved et tilfelle men alt var innenfor akseptgrensene. Så da kjører man til havariet skjer med stempel eller sylinder? Kan jo måleretur ja. Skal høre med den lokale VP mekanikeren i havnen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden DR_Nelson skrev for 1 time siden: Så da kjører man til havariet skjer med stempel eller sylinder? Kan jo måleretur ja. Skal høre med den lokale VP mekanikeren i havnen. Tror ikke du finner mange havarier av denne typen i dag. De var nok mest knyttet til de tidlige variantene av injektorer og kopperhylser der fueltrykket ved injektorfeil sprengte hylsa, gikk inn i kjølevannet og tok frostpluggene slik at motoren varmskjærte seg. Men slike feil har også blitt oppdaget og stanset før de forårsaket et større havari. MTU har vel intervall på 6000 timer for injektorkontroll på sine (noe større) CR motorer om jeg ikke husker feil. Og på en bil kan de jo stå kjørelengder som tilsvarer veldig mange tusen driftstimer uten at man i det hele tatt tenker på bytte. Men returmengden skader jo ikke å måle på sine egne intervaller, tror Biltema har egnede målebeger. Her vil du få indikasjon på injektorfeil, det er mulig EVC gir alarm ved unormaliteter på returmengde også på en litt nyere motor. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Chiefengineer skrev for 5 timer siden: Fins det noen erfaringer med DPI så langt, er man kjent med noen problemstillinger med dette drevet mht. slitasje, havarier etc? Er jo forholdsvis nytt, så ikke mange som har kjørt flere tusen timer ennå. Men har hørt om noen som har kjørt som testere for VP i næring at at de holdt ca 2500 timer på en relativt tung båt. Dette er da det man kan kalle kyndig bruk og vedlikehold i henhold til det som er foreskrevet. DR_Nelson skrev for 4 timer siden: Vurderte en 340 med D6 370 og aksling. 2000timer på telleren, men eieren hadde aldri sjekket injectorerene/dysene. Skal ikke dette taes hver 1000 timer? Jeg har hørt noe med 1000 timer jeg også, men har ikke boka foran meg. Mange er nok varsomme pga historiene med havarier for mange år tilbake, uten at man hørt om noe spes med havarier i senere år. Det jeg vet om er endel tilfeller hvor folk har fått testet dyser pga røyk ved kaldstart og/ eller sot på akterspeilet samt for å bevare nattesøvn. typisk 1-2000 timer. Har som regel endt med bytte pga en eller flere som var utenfor. Mange velger da å bytte alle i en smell. Siste jeg hørte syntes ikke båten gikk like bra som før. Fikk 250 ekstra rpm etter bytte av alle 6. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chiefengineer Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden sap_2000 skrev 1 minutt siden: Det jeg vet om er endel tilfeller hvor folk har fått testet dyser pga røyk ved kaldstart og/ eller sot på akterspeilet samt for å bevare nattesøvn. typisk 1-2000 timer. Har som regel endt med bytte pga en eller flere som var utenfor. Mange velger da å bytte alle i en smell. Siste jeg hørte syntes ikke båten gikk like bra som før. Fikk 250 ekstra rpm etter bytte av alle 6. Her snakker vi jo en temmelig høy kostnad på en D6, har du hørt noe pris på jobb/bytteinjektorer? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Jeg hadde strake akslinger på min Storebro. eneste jeg gjorde på 14 år, var å stramme fett boksen, samt etterfylle fettboksen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Jeg har strak aksling på min Saga 27. I løpet av de 38 åene jeg har hatt den (var 1 år da jeg kjøpte den), har jeg byttet cuttleslager en gang og simmerringer i pakboksen to ganger. Olje på gearet (1 - 2 liter) er nok blitt litt for sjeldent, kanskje 2 - 3 ganger. Stevnsbeslaget begynte for en del år siden å lekke og det kunne jeg fint fikset selv. Men utrolig nok, her slo baatplassen.no til og en annen bruker kjøpte helt nytt beslag til meg!!!! Propell og aksling er selvfølgelig som da båten var ny i 1986. For et par år siden byttet jeg motorlabber, men det har jo ikke noe med om man har drev eller strak aksling. Og arbeid ifb. vinteropplag? Null. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Her snakker vi jo en temmelig høy kostnad på en D6, har du hørt noe pris på jobb/bytteinjektorer? har hørt noe over 1 båtpenge pr stk for selve delen. Noe dyrere på 440/480. Pris på jobb aner jeg ikke, men tar vel noen timer fra a til å. I andre applikasjoner som f.eks. bil er jo ikke bytte av dyser noe man hører ofte om. ren diesel og fravær av vann tipper jeg er lurt med tanke på levetiden til dysene men dette kan du mer om enn meg 🙂 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
DR_Nelson Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Litt derfor jeg kvier meg for å kjøpe Lars H. skrev for 2 timer siden: Og arbeid ifb. vinteropplag? Null. Høres ut som det blir aksling på meg;) Måtte bare den rette båten komme. Håper det kommer en Viksund 340 eid av en petimeter som meg selv ut snart. Da snakker vi samme "språk" Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Her snakker vi jo en temmelig høy kostnad på en D6, har du hørt noe pris på jobb/bytteinjektorer? Kjenner en som tar det som hobby med bytte av kun dysespisse for 10 000kr (kompispris): Dokumenterer underveis med bilder og kvitteringer Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Selve oppskriften på problematisk/dyrt båthold er tung båt utstyrt med kraftig dieselmotor og drev, dersom kapteinen i tillegg er av den uforsiktige typen som gir fullt pådrag uten tanke for belastninger på drivverk så har man ikke lange levetiden på drev, uansett hvilken type. Dersom man går inn på Finn og søker på båter i denne kategori så er det er en grunn til at VELDIG mange slike båter står avventert med nylig overhalt/nye drev. Det er i grunn ikke så merkelig at drev er en dårligere løsning da man her endrer kraft-rettningen 90grader i to omganger(genererer mye friksjon) mens man for strak aksel har nettopp det, strak/rett linje for kraftrettningen(mye mindre friksjon). Friksjon skaper som sakt mye varme og spesielt ved hardt gasspådrag og tung båt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Chiefengineer skrev for 4 timer siden: Her snakker vi jo en temmelig høy kostnad på en D6, har du hørt noe pris på jobb/bytteinjektorer? Jeg leverte inn tre av injectorene (av til sammen seks) til et dieselverksted (ikke VP) for fem år tilbake pga for høy returmengde avslørt av «melketesten» som er nevnt tidligere i tråden. Dette medførte at motoren var vanskelig å starte når den var varm. Betalte ca 11.000 den gangen for alle tre. Da var det rengjøring, testing, demontering og bytte av innvendige pakninger og ny testing for å være sikker på at dysene var innenfor spec. Har fungert prikkfritt siden. Jeg besørget demontering og remontering på motoren selv. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.