Jump to content

Manuell heising av badeplattform Bavaria Cruiser 38 seilbåt

__jallis__

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria Cruiser 38 2008 som originalt leveres med to elektriske "armer" for heving/senking av badeplattform. Disse el-motorene er ikke særlig holdbare, og jeg har nå bestemt meg for å bytte til en manuell løsning med tau og taljer.

Er det noen som allerede har gjort tilsvarende og kan gi råd/tips/bilder av hvilke løsninger som fungerer?

Jeg har den ekstremt enkle/manuelle varianten. 2 kjettinger inni hver sin strømpe (type vantbeskyttelse), festet i håndtakene på badeplattformen med en softsjakkel og metall sjakkel på akterstagsfestene. Drar den så bare opp med hendene. Bytter nok ut kjettingene med spleiset dynema i løpet av sommeren.

Funker greit, men må bare passe på at kjettingen ikke kommer i klemme mellom skrog og plattform. 

Magne_F skrev 5 minutter siden:

På min Vision 40 er dette løst med tau, trinse og en tauklemme. Har et fast tau på styrbord side og et tau i trinse og klemme på babord. Synes dette fungerer veldig bra. Kan ta bilder i morgen.

Supert. Det er en slik løsning jeg sikter meg mot, men ønsker gjerne bilder ja.

Tips til konkrete valg av tauklemme og trinse mottas også.

Det er såpass mye vekt i badeplattformen at jeg trenger noe utveksling for at ungene skal kunne senke/heise på en kontrollert/sikker måte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...