Jump to content

Manuell heising av badeplattform Bavaria Cruiser 38 seilbåt

__jallis__

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria Cruiser 38 2008 som originalt leveres med to elektriske "armer" for heving/senking av badeplattform. Disse el-motorene er ikke særlig holdbare, og jeg har nå bestemt meg for å bytte til en manuell løsning med tau og taljer.

Er det noen som allerede har gjort tilsvarende og kan gi råd/tips/bilder av hvilke løsninger som fungerer?

Jeg har den ekstremt enkle/manuelle varianten. 2 kjettinger inni hver sin strømpe (type vantbeskyttelse), festet i håndtakene på badeplattformen med en softsjakkel og metall sjakkel på akterstagsfestene. Drar den så bare opp med hendene. Bytter nok ut kjettingene med spleiset dynema i løpet av sommeren.

Funker greit, men må bare passe på at kjettingen ikke kommer i klemme mellom skrog og plattform. 

Magne_F skrev 5 minutter siden:

På min Vision 40 er dette løst med tau, trinse og en tauklemme. Har et fast tau på styrbord side og et tau i trinse og klemme på babord. Synes dette fungerer veldig bra. Kan ta bilder i morgen.

Supert. Det er en slik løsning jeg sikter meg mot, men ønsker gjerne bilder ja.

Tips til konkrete valg av tauklemme og trinse mottas også.

Det er såpass mye vekt i badeplattformen at jeg trenger noe utveksling for at ungene skal kunne senke/heise på en kontrollert/sikker måte.

__jallis__ skrev for 22 timer siden:

Supert. Det er en slik løsning jeg sikter meg mot, men ønsker gjerne bilder ja.

Tips til konkrete valg av tauklemme og trinse mottas også.

Det er såpass mye vekt i badeplattformen at jeg trenger noe utveksling for at ungene skal kunne senke/heise på en kontrollert/sikker måte.

20250607_113921.jpg.575aca66d58c8664e1ca0a7d85fff145.jpgSlik er det løst hos meg. Tauet kommer litt i konflikt med luken til gassen når badeplattformen er nede, men det lever jeg fint med.

Hmm. Det er ikke en situasjon jeg har opplevd. Når jolla er ute er stort sett badeplattformen nede. Og hvis ikke kan jeg fint entre båten fra jolla til dekk. Dessuten er det umulig å få plattformen opp eller ned fra jolla med deg elektroniske systemet. Når det er sagt, så er det også tilnærmet umulig å få åpnet plattformen fra vannet, så jeg mener at noe av det viktigste sikkerhets utstyret på en slik båt er nødstige på rekka.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...