__jallis__ Startet Torsdag 14:06 Link til dette innlegget Startet Torsdag 14:06 Jeg har en Bavaria Cruiser 38 2008 som originalt leveres med to elektriske "armer" for heving/senking av badeplattform. Disse el-motorene er ikke særlig holdbare, og jeg har nå bestemt meg for å bytte til en manuell løsning med tau og taljer. Er det noen som allerede har gjort tilsvarende og kan gi råd/tips/bilder av hvilke løsninger som fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart Torsdag 16:44 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:44 Jeg har den ekstremt enkle/manuelle varianten. 2 kjettinger inni hver sin strømpe (type vantbeskyttelse), festet i håndtakene på badeplattformen med en softsjakkel og metall sjakkel på akterstagsfestene. Drar den så bare opp med hendene. Bytter nok ut kjettingene med spleiset dynema i løpet av sommeren. Funker greit, men må bare passe på at kjettingen ikke kommer i klemme mellom skrog og plattform. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart igår klokken 04:21 Link til dette innlegget Svart igår klokken 04:21 Prøv kanskje å stille spørsmålet på Bavaria sider på Facebook. Du får nok fleire svar der. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart igår klokken 11:00 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:00 På min Vision 40 er dette løst med tau, trinse og en tauklemme. Har et fast tau på styrbord side og et tau i trinse og klemme på babord. Synes dette fungerer veldig bra. Kan ta bilder i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
__jallis__ Svart igår klokken 11:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:10 Magne_F skrev 5 minutter siden: På min Vision 40 er dette løst med tau, trinse og en tauklemme. Har et fast tau på styrbord side og et tau i trinse og klemme på babord. Synes dette fungerer veldig bra. Kan ta bilder i morgen. Supert. Det er en slik løsning jeg sikter meg mot, men ønsker gjerne bilder ja. Tips til konkrete valg av tauklemme og trinse mottas også. Det er såpass mye vekt i badeplattformen at jeg trenger noe utveksling for at ungene skal kunne senke/heise på en kontrollert/sikker måte. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden __jallis__ skrev for 6 timer siden: Tips til konkrete valg av tauklemme og trinse mottas også. Biltem har det du trenger, så kan du bygge den utvekslingen du vil https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/blokk/fiolinblokk-med-hundsvott-og-skjotelas-35-mm-2000021952 Sitér dette innlegget Link to post
__jallis__ Svart 20 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Code0 skrev 26 minutter siden: Biltem har det du trenger, så kan du bygge den utvekslingen du vil https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/blokk/fiolinblokk-med-hundsvott-og-skjotelas-35-mm-2000021952 Takk for tips om Biltema. (Jeg trenger jo ikke blokker til 1000+ kr for en slik "enkel" jobb.) Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden __jallis__ skrev for 22 timer siden: Supert. Det er en slik løsning jeg sikter meg mot, men ønsker gjerne bilder ja. Tips til konkrete valg av tauklemme og trinse mottas også. Det er såpass mye vekt i badeplattformen at jeg trenger noe utveksling for at ungene skal kunne senke/heise på en kontrollert/sikker måte. Slik er det løst hos meg. Tauet kommer litt i konflikt med luken til gassen når badeplattformen er nede, men det lever jeg fint med. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Hei. Det kan vera at det kjem situasjonar der du ønsker å heisa opp badeplatforma når du er i jolla. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Hmm. Det er ikke en situasjon jeg har opplevd. Når jolla er ute er stort sett badeplattformen nede. Og hvis ikke kan jeg fint entre båten fra jolla til dekk. Dessuten er det umulig å få plattformen opp eller ned fra jolla med deg elektroniske systemet. Når det er sagt, så er det også tilnærmet umulig å få åpnet plattformen fra vannet, så jeg mener at noe av det viktigste sikkerhets utstyret på en slik båt er nødstige på rekka. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15 minutter siden Link til dette innlegget Svart 15 minutter siden Dersom du ligg for anker og det er sjø som slår oppunder badeplattforma, og du ønsker å dra frå båten. Typisk sjø frå andre båtar. I kva grad dette kan vera eit problem er sjølvsagt avhengig av bruk, og kor høg plattforma er over sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.